Rijtest – Mini vijfdeurs
Er bestaat geen misverstand over het feit dat de Mini hatchback is uitgegroeid tot een populaire auto. Maar hij biedt beperkte ruimte achterin. Liefhebbers die een praktische vijfdeurs Mini voor het gezin wensen, hadden alleen de veel grotere Countryman als alternatief. Die tijden zijn voorbij, want voor het eerst in de historie is er nu ook een Mini vijfdeurs.
Met de nieuwe Mini vijfdeurs heeft het merk een model dat niet alleen bestaande klanten vasthoudt, maar ook nieuwe klanten aantrekt. Een ‘klassieke’ Mini met vijf deuren is naar eigen zeggen een auto waar veel Mini-klanten om vroegen.
Flink ruimer
De nieuwe Mini vijfdeurs is niet zomaar een bestaande driedeurs met twee extra deuren. Hij is zestien centimeter langer en ook het dak is een dikke tien centimeter hoger. De beenruimte op de achterbank is ruim zeven centimeter toegenomen. Behalve dat achterin instappen zo gepiept is, hebben passagiers achterin ook daadwerkelijk meer zitruimte. En geheel in lijn met het grotere interieur is ook de inhoud van de bagageruimte gegroeid. Met 67 liter om precies te zijn, waardoor er met de achterbank in de normale positie 278 liter beschikbaar is. De leuning van de achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar.
Stuurmansauto
Kopers van een Mini vijfdeurs verwachten alle karakteristieke eigenschappen van de driedeurs waarop deze ‘familie-variant’ is gebaseerd. Het merk heeft er dus alles aan gedaan om de kenmerkende rijdynamiek van de Mini driedeurs te behouden. En dat is goed gelukt. Qua rijgedrag merk je niets van de toegenomen lengte. Het ‘kartachtige’, zoals Mini het zelf noemt, is zonder meer aanwezig. Vooral in de sportstand. De wijze waarop de auto bochten neemt, waarop hij het gevoel van controle biedt en de bestuurder uitdaagt om nog even een blokje om te rijden, bezorgen een glimlach van oor tot oor. Het is een rijervaring waar Mini patent op heeft.
Driecilinder
Wij gingen op pad met de Mini Cooper vijfdeurs, voorzien van de gloednieuwe 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor. Met 100 kW (136 pk) vermogen en een fantastische zestrapsautomaat met dubbele koppeling accelereert de Mini vijfdeurs krachtiger dan je op papier zou verwachten. Het maximumkoppel van 220 Nm is al bij 1.250 tpm beschikbaar, dus hij heeft geen toeren nodig om op gang te komen. De sprint van 0 naar 100 km/u is al in acht seconden voltooid.
Interieur
Het interieur is een lust voor de zintuigen. De fraaie mix van tuimelschakelaars, hoogwaardige materialen en het gebruik van verschillende kleuren zorgen direct voor een prettige sfeer aan boord. Ten opzichte van de vorige generatie Mini bevindt de snelheidsmeter zich nu tevens achter het stuurwiel, wat de afleesbaarheid verbetert. De Mini vijfdeurs kost in alle gevallen slechts 995 euro meer dan de driedeurs. Dat betekent dat de Cooper-uitvoering leverbaar is voor prijzen vanaf 22.490 euro. De basisversie, de Mini One vijfdeurs, begint bij 19.490 euro.