Rijtest – Mini Paceman Cooper S
De driedeurs Mini Paceman is weliswaar gebaseerd op de Mini Countryman, maar qua uitstraling komt hij dichter in de buurt van de populaire Mini hatchback. En dat geldt ook voor de rijeigenschappen, zo blijkt na een uitgebreide rijtest.
Ruim tien jaar na de lancering van de ‘New Mini’ is de hippe auto niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Het karaktervolle uiterlijk, het unieke interieur en het dynamische rijgedrag heeft Mini veel succes gebracht. De Mini hatchback biedt echter maar beperkte interieurruimte. Mini-rijders die na verloop van tijd meer ruimte wensen, hadden geen andere keus dan over te stappen naar een ander automerk. Daarom heeft Mini flink geïnvesteerd in een model dat niet alleen bestaande klanten vasthoudt, maar ook nieuwe aantrekt: de Countryman. De vijfdeurs, crossover-achtige Countryman is praktisch en biedt voldoende ruimte voor het gezin, maar dat gaat wel gedeeltelijk ten koste van het frivole design en de dynamische rijeigenschappen waar Mini om bekendstaat.
En nu is er de Mini Paceman. Die biedt dezelfde ruimte als de Countryman, maar ook een stijlvol uiterlijk én een flinke dosis rijplezier. Het interieur van de Mini Paceman biedt geen verrassingen. Het dashboard is identiek aan dat van de Countryman en het recept kennen we al jaren. Toch is het knap dat het relatief oude ontwerp van het Mini-interieur – met de grote centrale klok in het midden, de kleine toerenteller achter het stuurwiel en de tuimelschakelaars – zo lang houdbaar is. Het guitige interieur van de Paceman oogt nog modern en speels genoeg. De Paceman is niet langer en breder dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf, maar door zijn hoge neus en de ruime bodemvrijheid doet hij groter aan dan hij in werkelijkheid is. Dat gevoel heerst ook in het interieur. De hoge zitpositie is bijzonder prettig. Het biedt veel overzicht en je hebt een beetje het ‘king of the road’-gevoel. Achterin geen achterbank, maar twee afzonderlijke stoelen. De beenruimte is voldoende, de hoofdruimte op het randje. Van de bagageruimte hadden we iets meer verwacht. De inhoud bedraagt 330 liter met de stoelleuningen omhoog.
Mini positioneert de Paceman als apart model, het zevende inmiddels. Op het gebied van design en dynamiek neemt hij afstand van de Countryman. Het nieuwste lid van de Mini-familie is standaard voorzien van een verlaagd sportonderstel. Dankzij dit onderstel en het weergaloze stuurgedrag kun je de Paceman heel direct plaatsen. De banden bieden oneindig veel grip. Het is duidelijk dat de Paceman Cooper S nagenoeg dezelfde, kartachtige rijbeleving biedt als de Mini Cooper S hatchback.
Onze chocolabruine Mini Paceman wordt aangedreven door een 1,6-liter turbobenzinemotor die zich ook in andere modellen al heeft bewezen. Met 135 kW (184 pk) vermogen en 260 Nm koppel heeft de 1.280 kilo wegende Paceman bij elk toerental voldoende reserve voor vinnige tussensprints. Hoog in de toeren laat de turbomotor duidelijk van zich horen, terwijl hij onder de 3.000 t/min rustig op de achtergrond zijn werk doet. Complimenten voor de handbediende zesversnellingsbak, die zich heel trefzeker en met korte slagen laat bedienen.
Automobilisten die op zoek zijn naar een stijlvolle auto met voldoende ruimte, een hoge kwaliteit en uitzonderlijk veel rijplezier kunnen niet om de Mini Paceman heen. Het model is te koop voor prijzen vanaf 29.895 euro. De Paceman Cooper S is er voor 35.895 euro. Alle motorvarianten zijn optioneel leverbaar met een automatische transmissie en vierwielaandrijving.