Review – Toyota RAV4 GR Sport (2023) – Nieuwe topuitvoering begeeft zich op glad ijs
Toyota brengt een extra sportieve RAV4-variant op de markt: de RAV4 GR Sport. In het ijskoude Luleå, een stadje in het noorden van Zweden, waar de gemiddelde temperatuur in de winter rond de -15 graden Celsius ligt, maken we onze eerste meters met de Japanse SUV.
Geen gordels om
Tijdens de persbriefing weten we niet zeker of we het wel goed hebben verstaan. In het perszaaltje van het hotel in het Noord-Zweedse Luleå (je zegt Lu-lee-joo) geeft een Toyota-medewerker ons het advies om zonder gordel te rijden. Maar alleen als we met de RAV4 GR Sport de zee opgaan. “Gewoon de gordel even achter je rug langs halen, dan piept het systeem niet”. Pardon, de zee op? Zonder gordel? Een opvallend advies, maar al snel wordt duidelijk waarom.
IJszee
Het wordt in de winter in Zweeds Lapland zó koud, dat de zee tussen de eilandjes voor de kust bevriest. En op de bevroren zee, kun je rijden. Mocht je door het ijs gaan, dan hoef je zo niet eerst je gordels los te klikken. Het zweet breekt ons uit, maar dat komt door de dubbele laag thermo-ondergoed dat we aanhebben. Snel het perszaaltje uit en naar de auto toe.
GR Sport
Voor ons avontuur op zee gebruiken we de sportieve topuitvoering in de line-up van de populaire RAV4: de Toyota RAV4 GR Sport. Het is de nieuwste creatie van Gazoo Racing, de performance-divisie van Toyota. Deze afdeling is verantwoordelijk voor een aantal heerlijke scheurijzers, zoals de GR Yaris, GR86, GR Corolla en de GR Supra. Onder het GR Sport-label brengt Toyota wat minder uitbundige, maar wel sportief ogende én sturende modellen op de markt, zoals de GR Sport-uitvoeringen van de Yaris, Yaris Cross, Corolla, C-HR en Hilux. De Toyota RAV4 GR Sport is de zesde GR Sport-modelvariant die op de markt komt.
Stoer gezicht
De RAV4 GR Sport heeft ten opzichte van een reguliere RAV4 een gewijzigd uiterlijk en aangepast onderstel. Aan de buitenkant herken je hem aan zijn opvallende zwarte grille en mistlampbehuizing met honingraatmotief. Uiteraard pronkt er op de grille een GR-logo. Een behoorlijk aantal designelementen hebben een hoogglans zwarte afwerking, maar dat is niet uniek voor de GR Sport. De zwarte wielkastranden, raamlijsten en de sierlijst onder de achterruit kom je straks ook op andere nieuwe RAV4-modellen tegen.
Verschillen
De RAV4 GR Sport is er in twee smaken: Hybrid en Plug-in Hybrid. Aan de voor- en achterbumper kun je zien om welke aandrijflijn het gaat: de Hybrid heeft een donker zilveren strip op de voor- en achterbumper, bij de Plug-in Hybrid zijn deze accenten in ‘gunmetal grey’ gespoten. Je kunt het natuurlijk ook zien aan een Hybrid of PHEV-logo op de achterklep.
Wielen
Toyota voorziet de RAV4 GR Sport standaard van lichtmetalen, hoogglans zwarte 19-inch wielen. De opvallende wielen zijn volgens de Japanners afgewerkt met een ultra-precieze lijnsnijtechniek. Hierdoor lijkt het alsof er een soort witte striping rondom de vijf spaken loopt.
Zwart
Een RAV4 GR Sport koop je omdat je dol op autorijden bent. Tenminste, daar gaat Toyota vanuit. Ze hebben het gehele dashboard daarom een lik zwarte verf gegeven. Zelfs de kleinst details – zoals een sierstrip hier en daar – zijn donkerzwart. Zo kun je beter focussen op de weg, zeggen de Japanners. Wie goed kijkt, ziet dat stiksels op het dashboard en de accenten in de portieren en het stuurwiel wel een ander kleurtje hebben, namelijk zilver. Het interieur oogt strak en zakelijk en de gebruikte materialen en de afwerking zijn van hoog niveau. Het is niet voor niets de topuitvoering.
Suède
Uiteraard kom je ook aan de binnenkant een hoop GR-logo’s tegen, zoals op de hoofdsteunen en op het stuur. Elektrisch verstelbare sportstoelen, die deels met synthetisch leer en deels met een suède-achtig materiaal zijn afgewerkt, houden je goed op je plaats. Ook fijn: suède wordt niet koud in de winter (of warm in de zomer). Geloof ons, dat is zeer prettig als het buiten -15 graden is.
Groot scherm
Voor het nieuwe modeljaar introduceert Toyota twee nieuwe schermen in de RAV4, die we al kennen van de opgefriste Corolla en de Toyota Corolla Cross. De GR Sport is de eerste RAV4-uitvoering die hiervan profiteert. Het gaat om een 12,3-inch digitaal instrumentarium en 10,5-inch infotainmentscherm. Op het nieuwe infotainmentscherm draait nieuwe software, die razendsnel reageert. De grote hoeveelheid rekenkracht in combinatie met de flinke afmetingen van het scherm, zorgen voor een prettige gebruikerservaring.
Hybrid of Plug-in hybrid?
Toyota past de aandrijflijnen niet aan voor de GR Sport-versie. Je kunt, net als bij een reguliere RAV4, kiezen voor een Hybrid of Plug-in Hybrid. De PHEV beschikt over drie motoren:
- 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 185 pk
- Voorin geplaatste elektromotor met 182 pk
- Elektromotor op de achteras met 54 pk
De motoren zijn samen goed voor een stevige 306 pk. De vierwielaangedreven PHEV schiet dan ook in slecht 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u. Geen trage jongen dus. Bovendien is hij behoorlijk duurzaam, dankzij het aanwezige 18 kWh grote accupakket. Hiermee kan de SUV tot 80 kilometer volledig elektrisch rijden. In de praktijk zal het iets minder zijn, maar voor de meeste Nederlanders is het voldoende om iedere dag elektrisch van én naar het werk te rijden.
RAV4 Hybrid
De Hybrid beschikt over twee motoren. Wederom gaat het hier om de 2,5-liter vierpitter en een elektromotor op de achteras. Ook bij de Hybrid gaat het vermogen dus naar alle vier wielen. Het gaat wel om minder vermogen dan bij de PHEV, maar dankzij 222 pk komt de Hybrid nog steeds vlot van zijn plek. Over de 0-100-sprint doet hij 8,7 seconden. Niets om je voor te schamen. De Hybrid mag bovendien meer trekken dan de PHEV: 1.650 kilo tegenover 1.500 kilogram (PHEV).
Dynamisch
De GR Sport-afdeling heeft speciaal voor de RAV4 GR Sport nieuwe veren ontwikkeld, die zo’n 10 procent stijver zijn dan normaal. Ze hebben ook de schokdemperinstellingen aangepast, waardoor de RAV4 op papier wat strakker een bocht omgaat. Dat konden we moeilijk testen op de ijswegen van Zweden, maar wel valt ons op dat de stuggere ophanging niet voor minder comfort zorgt. De veren en dempers beperken de rolneigingen van de carrosserie misschien wat meer, maar transformeren de RAV4 niet tot een écht scheurijzer. Laten we eerlijk zijn: daar zit ook niemand op te wachten.
Stabiel
Op het Zweedse ijs merken we vooral hoe stabiel de RAV4 is. Wat we ook proberen, de auto blijft koersvast. Dát zullen veel klanten belangrijker vinden dan dat ze met een gezins-SUV overdwars over een rotonde kunnen. Voor dat soort spielerei kun je bij Toyota genoeg andere GR-modellen krijgen. De RAV4 GR Sport komt halverwege 2023 naar Nederland. Toyota maakt de prijzen later bekend.