Review – Seat Arona (2022) – Aangescherpt en verbeterd
Fris gezicht voor compacte Spanjaard
Compacte SUV’s zijn al een aantal jaar razend populair en daarom introduceerde Seat in 2017 de Arona. De Spanjaarden hebben hem nu een subtiele opfrisbeurt gegeven. In deze review vertellen we je wat er nieuw is aan het succesnummer van Seat.
Seat Arona
De Arona legt Seat geen windeieren. Sinds zijn introductie in 2017 zijn er al 350.000 exemplaren verkocht en in 2020 was hij zelfs het op één na bestverkochte model van Seat. Het SUV-segment is sowieso heel belangrijk voor de Spaanse automaker, zo was in 2019 maar liefst 44 procent van de verkochte modellen een Ateca, Arona of Tarraco.
Fris gezicht
De vernieuwde Arona herken je aan zijn nieuwe grille en opvallende ronde mistlampen die vlak onder de koplampen zitten. LED-koplampen zijn voortaan standaard. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen subtiel en kunnen alleen Arona-kenners direct zien of het om de vernieuwde versie gaat.
Seat heeft achterop een nieuwe spoiler en diffuser geplakt en het modelnaamembleem op de achterklep lijkt handgeschreven, zoals we al eerder op andere Seat-modellen zagen. Uiteraard zijn er ook een paar nieuwe kleuren leverbaar, zoals Dark Camouflage, Asphalt Blue en Sapphire Blue – en je kunt kiezen uit nieuwe 17- en 18-inch wielen.
Fraai interieur
In het interieur lijkt meer gewijzigd. De ergonomie en het materiaalgebruik is duidelijk naar een hoger niveau getild. Er zijn veel zachte materialen aanwezig en de vierkante ventilatieroosters aan weerszijden van het dashboard hebben plaatsgemaakt voor ronde exemplaren.
Seat voorziet deze tegen meerprijs van rode LED-verlichting. Een klein detail, maar zodra het donker wordt geven ze het gevoel alsof je in een veel duurdere auto zit dan eigenlijk het geval is. Slim gedaan door Seat, we houden van dit soort kleine details. Er is ook een nieuw stuur met een afgevlakte onderkant en bedieningselementen, dat mede door het gebruik van nappaleder fijn in de hand ligt.
Praktisch
Ondanks de midlife-facelift zijn de afmetingen van de auto uiteraard hetzelfde gebleven. De Arona biedt daarom nog steeds veel zitruimte, zowel voorin als achterin. De instap is achter wat krap, maar er is voldoende hoofdruimte, ook voor lange personen. De bagageruimte blijft indrukwekkend. Met een inhoud van 400 liter is die zelfs groter dan van de Seat Leon – de grote broer van de Ibiza.
Hola Hola!
Er zijn ook stappen gemaakt op het gebied van technologie. Er is een nieuw infotainmentscherm, dat lijkt te zweven boven het dashboard. Standaard is het scherm 8,2-inch, maar je kunt hem ook een inch groter krijgen. Het systeem dat er op draait reageert bijzonder vlot wanneer je het met je vingers aanraakt, waardoor het ook tijdens het rijden prettig te bedienen is.
Het systeem kun je ook bedienen met je stem. Daarvoor moet je wel een (heel klein) woordje Spaans spreken. Je activeert het systeem namelijk door ‘Hola’ te roepen. Je komt er al vroeg achter dat deze lettercombinatie in veel Nederlandse woorden zit. Tijdens een telefoontje of gesprek met een medepassagier zul je ongetwijfeld een of twee keer de spraakbediening per ongeluk activeren.
Ogen op de weg
Omdat het scherm van het infotainmentsysteem wat hoger geplaatst is dan voorheen, hoef je niet meer met je hoofd naar beneden te kijken om het te kunnen aflezen. Als je helemaal je ogen niet meer van de weg wilt houden kun je ook een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel achter het stuur krijgen. Ook op dit scherm kun je dan de volledige navigatiekaart en andere zaken bekijken en tevens bedienen via knoppen op het stuurwiel. Het is goed om te zien dat dit soort technologie steeds vaker opduikt in auto’s in dit segment. De navigatiekaart toont wel opvallend veel laadstations voor elektrische auto’s, terwijl we daar in de Arona weinig behoefte aan hebben.
Semi-autonoom
Dat geldt ook voor rijhulpsystemen, die zitten tegenwoordig ook steeds vaker in modellen in het B-segment. In de Arona heet het systeem Travel Assist en dat kennen we al uit andere Volkswagen Groep-modellen en maakt semi-autonoom rijden mogelijk. Het rijhulpsysteem gebruikt adaptieve cruise control om automatisch afstand te houden tot je voorligger en Lane Assist om de auto binnen de lijnen te houden.
Op de snelweg hoef je daarom nog maar weinig te doen, waardoor je wat relaxter en comfortabeler achter het stuur zit. Uiteraard moet je altijd bij de les blijven en je handen aan het stuur houden. Zaken als verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie en grootlichtassistent zijn voortaan ook leverbaar.
Toeteren op afstand
Dankzij een internetverbinding is de Arona altijd online. Je kunt via de Seat Connect-app een aantal zaken via je telefoon op afstand bedienen, zoals de auto ver-/ontgrendelen. En als je vergeten bent waar je de Arona geparkeerd hebt, kun je via de app de claxon activeren, zodat je op het geluid kunt afgaan.
BEKIJK DE CONCURRENTIE: AUTOTEST – HYUNDAI BAYON (2021)
Motoren
Seat zet één EcoTSI-motor op de prijslijst, met twee vermogens: 95 pk of 110 pk. De 1,0-liter EcoTSI met 95 pk en 175 Nm is gekoppeld aan een handbak met vijf versnellingen en de 110 pk en 200 Nm sterke variant van deze motor zit vast aan een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling.
Rijervaring
We rijden tijdens onze testweek met de 95 pk sterke variant met handbak. De motor levert voldoende power om de compacte SUV vlot op snelheid te brengen. De schakelindicator verlangt dat we zeer vroeg opschakelen, maar de Arona daagt je uit om dat te negeren.
Hij rijdt namelijk best leuk. Sportief durven we niet op te schrijven, maar je kunt je prima vermaken achter het stuur. Dat hij wat hoger op zijn wielen staat dan de Ibiza – waar hij zijn bodemplaat mee deelt – merk je eigenlijk nauwelijks.
Het gemiddelde verbruik van rond de 1 op 14 tijdens onze test is acceptabel maar niet enorm indrukwekkend. Terwijl we nog zo ons best hadden gedaan om de commando’s van de schakelindicator op te volgen. Het is dan ook jammer dat er geen enkele (milde) vorm van elektrificatie is toegepast. In dit segment is dat soort techniek helaas nog vaak te duur om het rendabel te maken voor autofabrikanten.
LEES OOK: AUTOTEST – RENAULT CAPTUR E-TECH PLUG-IN HYBRID 160 (2021)
Prijzen Seat Arona
De Seat Arona met 95 pk en handgeschakelde vijfversnellingsbak rij je vanaf 22.300 euro. Voor een uitvoering met automaat moet je minimaal 29.600 betalen. De FR Business Intense-uitvoering uit onze test is voorzien van bijna alle opties en kost dan ook 29.546 euro.
Wil je alle details zien? Bekijk dan snel onze uitgebreide review: