Review – Ram 1500 (2025) – Officieel naar Europa
Belangrijke facelift voor Ram 1500
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Ram 1500 ondergaat voor modeljaar 2025 een facelift, met een voor het merk belangrijke wijziging. Ook komt Ram officieel naar Europa. AutoRAI.nl zet de belangrijkste nieuwtjes op een rij en onderwerpt de nieuwe 1500 ook gelijk aan een proefrit.
In Nederland zijn pick-ups zoals de Ram 1500 relatief populair, maar over heel Europa gezien speelt de zogenaamde ‘fullsize’ pick-up slechts een bescheiden bijrol. Volgens Ram Trucks bestaat de Europese markt uit zo’n 8.000 stuks per jaar. Aan de andere kant is dat best veel voor een type voertuig dat hier uitsluitend via grijze import terechtkomt. Bovendien zouden maar liefst drie op de vier van die pick-ups een Ram zijn. Weliswaar wordt Ram daarbij geholpen door een wat sterkere vertegenwoordiging op de grijze importmarkt, maar het zegt zeker ook iets over de populariteit van het model.
Wat is Ram Trucks?
Sinds 2010 staan de Ram-pick-ups los van Dodge. Ram Trucks biedt naast de 1500 (en aanverwante grote pick-ups) ook andere modellen. In Noord-Amerika is er bijvoorbeeld ook de ProMaster, een Ram-versie van de Fiat Ducato. Tot een paar jaar geleden was er ook de ProMaster City, een Ram-versie van de Fiat Doblo. In Zuid-Amerika zijn er nog veel meer Ram-modellen, zowel pick-ups als busjes. Behalve de Rampage zijn dat ook rebadge-modellen, voornamelijk op basis van Fiats.
Ram Trucks officieel naar Europa
Ram Trucks ziet in Europa een groeimarkt. De belangrijkste doelgroep zijn daarbij natuurlijk de mensen die nu zo’n pick-up grijs importeren. Dat zijn ondernemers die een onderscheidende en comfortabele bedrijfswagen zoeken, maar ook wel particulieren die het comfort van een SUV willen combineren met de extra capaciteiten van een pick-up. Vanwege de grijskentekenregelgeving gaat het in Nederland vooral om die eerste groep.
De grootste importeur van Ram (en Dodge) is op dit moment KW Automotive en dat blijft zo. Wel krijgt KW Automotive voortaan officiële ondersteuning van Ram Trucks. Zo wordt Ram Trucks officieel actief op de Europese markt, maar blijft het wel nog steeds los staan van de andere Stellantis-merken. Er is al een nieuwe, gezamenlijke Ram-website voor de Europese markten.
Het Europese Ram-aanbod bestaat vooralsnog alleen uit de 1500-modellen. Alleen de versie met dubbele cabine en standaard laadbak wordt actief aangeboden, maar als je dat wilt zijn andere configuraties en uitvoeringen ook wel te leveren. De reguliere 2025 Ram 1500 is al te bestellen. In het derde kwartaal van 2025 wordt de volledig elektrische Ram 1500 REV aan het aanbod toegevoegd. Over de plug-in hybride 1500 Ramcharger wordt niets gezegd.
Wat is er nieuw aan de 2025 Ram 1500?
Voor het nieuwe modeljaar 2025 ondergaat de Ram 1500 een facelift. Een deel van het nieuws bestaat uit de gebruikelijke faceliftzaken. Een bijgepunt design (vooral herkenbaar aan de plattere koplampen), vernieuwd infotainment, nieuwe rijassistenten, dat werk. In de vorm van de Tungsten is er een nieuw topmodel op gebied van luxe en de extreme TRX-uitvoering wordt opgevolgd door de visueel grotendeels identieke, maar motorisch minder spectaculaire RHO-uitvoering (zie hieronder).
V8 maakt plaats voor zes-in-lijn
Het grootste nieuws van de facelift is onder de motorkap te vinden. De bijna iconische 5,7-liter Hemi V8 is volledig uit het Ram 1500-aanbod verdwenen en maakt plaats voor de gloednieuwe Hurricane zes-in-lijn, met een inhoud van 3,0 liter. Er zijn twee vermogensvarianten. In de meeste uitvoeringen levert het blok 309 kW (420 pk) en 636 Nm. In de topmodellen Tungsten en RHO beschik je over 397 kW (540 pk) en 706 Nm. De nieuwe motor moet zorgen voor betere rijprestaties dan de V8, met tegelijkertijd een lager verbruik. Ook de nieuwe zes-in-lijn is prima geschikt voor combinatie met een lpg-installatie.
Voor bepaalde uitvoeringen blijft daarnaast de 227 kW (309 pk) sterke 3,6-liter V6 met eTorque mild hybrid-technologie in het aanbod. De 3,0-liter V6 dieselmotor was voor modeljaar 2024 al uit het aanbod verdwenen. Alle motoren worden gecombineerd met een achttrapsautomaat. Verder is er – enigszins afhankelijk van de uitvoering – keuze uit achter- of vierwielaandrijving en verschillende differentiëlen. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt het maximale trekgewicht 3.500 kg (in Europa, in de VS zelfs 5.200 kg) en het laadvermogen 1.000 kg.
Interieur Ram 1500
Tijd voor een proefrit. Eenmaal aan boord geklommen (voor wie klein van stuk is zijn er automatisch uitschuifbare treeplanken) nemen we plaats in een omgeving die het midden houdt tussen de cabine van een bedrijfswagen en het interieur van een luxe SUV. Een bedrijfswagen, omdat alles er robuust uitziet en er volop ruimte is, met een brede middenconsole tussen de voorstoelen. Een luxe SUV, omdat alles mooi is afgewerkt en veel delen met leder en zelfs hout zijn bekleed. Ook aan uitrustingen ontbreekt het je aan niets. Aanvullend op het 12- of zelfs 14,5-inch centrale display is er zelfs een eigen 10,25-inch touchscreen voor de voorpassagier (ten koste van een klein dashboardkastje). Fijn: fysieke knoppen voor veel gebruikte functies zijn gebleven.
Nu zitten we wel in een luxe Lariat-uitvoering, dus niet al deze zaken zijn standaard aanwezig. Het absolute basismodel is ook op het evenement aanwezig. Het hout, de met leder beklede dashboarddelen en het touchscreen voor de passagier maken dan plaats voor zwart kunststof, maar het afwerkingsniveau blijft prima.
Hoe rijdt de Ram 1500?
Eenmaal onderweg valt vooral het comfort op. Zowel grote als kleine en/of korte oneffenheden worden door het onderstel mooi glad gestreken. De Ram 1500 laat zich bovendien verrassend strak door bochten sturen. Het is dat hij wat overhelt, maar verder zijn het bijna de rijeigenschappen van een comfortabele middelgrote personenauto. Zelfs op een bochtig bergweggetje in Italië – want daar mogen we met de Ram rijden, of all places – toont hij zich verrassend wendbaar. Zolang je maar rustig rijdt, maar met een auto zoals deze was je toch al niet van plan sportief de bochten aan te vallen.
Afgezien van dat overhellen weet de Ram 1500 zijn formaat en gewicht zeer knap te maskeren. Ook qua overige rijprestaties. Met het totale vermogen van 309 kW (420 pk) en het ruime koppel heb je zelfs bij lage toerentallen meer dan genoeg reserve. Hoewel de nieuwe zes-in-lijn prima prestaties biedt, is de geluidsbeleving helaas weinig inspirerend. Bij lage toerentallen klinkt er nog wel eens een aardig roffeltje, maar als ze hadden gezegd dat er een viercilinder voorin lag geloofden we het ook… Op naar de aftermarket uitlatenspecialist dus.
Offroad met de Ram 1500 Rebel
We stappen nog heel even over naar een Ram 1500 Rebel voor een offroad-parcours. De Rebel is qua motor identiek aan de reguliere 1500-modellen, maar daarnaast wel voorzien van de nodige offroad-uitrustingen. Van aangepaste bumpers tot andere differentiëlen en dergelijke. Het offroad-parcours doorstaat de Ram met twee vingers in z’n neus. Zelfs grote kuilen of hellingen worden genomen alsof het gewone verkeersdrempels zijn.
Prijzen 2025 Ram 1500
De vernieuwde Ram 1500 is in Europa per direct te bestellen vanaf 62.000 euro. Voor de luxere Laramie gaat de prijs naar zo’n 65.000 euro en de Rebel zit op ruim 70.000 euro. Dat zijn de uitvoeringen waarvan op de Europese markt het meest wordt verwacht. Let wel, dit zijn de prijzen vóór eventuele lokale belastingen, dus de grijskentekenprijs. Hoe de prijs zich ontwikkelt in 2025, met de gewijzigde regelgeving voor bedrijfswagens zoals het vervallen van de bpm-vrijstelling, is nog even afwachten. Wat wel vast staat, is dat je bij interesse maar beter dit jaar nog je slag kunt slaan.