Review – Polestar 2 (2024) – Grondig vernieuwd én verbeterd
In 2020 reden we voor het eerst in de Polestar 2. Toen nog de enige serieuze concurrent van de Tesla Model 3. Inmiddels moet hij het ook opboksen tegen elektrische zakensedans van Mercedes-Benz, BMW, Hyundai, Nio en BYD. Een grondige technische update moeten hem de kracht geven om de concurrentie te verslaan.
Succesvolle nieuwkomer
In ruim drie jaar tijd is de Polestar 2 wereldwijd ruim 150.000 keer een showroom uitgereden. In Nederland zijn 9.000 landgenoten de eigenaar van het Zweeds-Chinese model. Voor een nieuwkomer mag je dat gerust een succes noemen. Maar het model heeft niet meer het rijk voor zichzelf en de Tesla Model 3 alleen. BYD heeft de Seal, Nio de ET5 en ET5 Touring, Hyundai de Ioniq 6, BMW de i4 en Mercedes-Bens de EQE. Om de Polestar 2 relevant te houden, was een update nodig.
Tekortkomingen
Het uitgaande model had namelijk zijn tekortkomingen. Drie jaar geleden konden we daar prima mee leven, maar anno 2023/2024 vinden we een actieradius van 470 kilometer – de maximale range van de Polestar 2 die we in 2020 reden – wat magertjes. Het model had simpelweg een niet al te efficiënt energieverbruik. Het merk introduceert daarom nieuwe elektromotoren, waardoor de Polestar 2 op papier 22% verder kan rijden op een acculading, tot 9% minder energie verbruikt en tot 34% sneller kan laden.
655 kilometer
De actieradius stijgt daardoor van 470 kilometer in de allereerste Polestar 2, naar 655 kilometer in de huidige Polestar 2. Als je tenminste kiest voor de variant die wij rijden: de Long Range Single Motor. In de praktijk kun je – zoals bij elke EV het geval is – al snel 50 kilometer van deze optimistische WLTP-schatting afhalen en 100 kilometer of meer in de winter. Maar toch, dan blijft er een zeer bruikbare actieradius over, die de Polestar 2 weer helemaal het mannetje maakt.
Nieuwe accupakket
De verbeterde actieradius komt niet alleen door de vernieuwde motoren, maar ook door het nieuwe accupakket, dat simpelweg wat groter is. Hij heeft een capaciteit van 82 kWh, terwijl de Polestar 2 het voorheen met 78 kWh moest doen. Maar toch: 180 kilometer meer actieradius met slechts 4 extra kWh, is een knappe prestatie. Het geeft aan hoe snel batterijtechnologie zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. De laadsnelheid is ook verbeterd, met de mogelijkheid om tot 205 kW te snelladen. Kijk, daar heb je wat aan! Voor de versie met een kleiner accupakket (69 kWh) is snelladen tot 135 kW mogelijk. Een compleet volgeladen accu resulteert in dat geval in een WLTP-actieradius van maximaal 546 km.
Achterwielaandrijving
De single motor-versie die wij testen beschikt – uiteraard – over een enkele motor. Die ligt voortaan niet meer vooraan, zoals altijd het geval was bij de Polestar 2, maar achteraan. Ook dit mag je gerust een flinke verbetering noemen. Het stevige, directe koppel van een elektromotor gaat namelijk slecht samen met een directe verbinding met de voorwielen. Je krijgt al snel last van Torque Steer. Oftewel: je voelt de krachten in het stuur terugkomen, waardoor je soms een potje moet worstelen met het stuur om het te laten doen wat jij wil.
Rust en controle
De vernieuwde Polestar 2 heeft daar geen last van. De krachten komen via de achterwielen op de grond, waardoor hij een stuk prettiger rijdt. Er is meer rust, controle en bovendien: plezier! Een sportsedan als de Polestar 2 komt veel beter tot zijn recht met de motor op de achteras. In de video hieronder vertellen we je meer over het rijgedrag van de modieuze Zweedse sedan.
Prijzen
Polestar biedt de vernieuwde Polestar 2 aan voor 51.200 euro met een 69 kWh accupakket en vraagt 55.200 euro voor de Long Range Single Motor die wij testen. Het maakt hem (flink) duurder dan de Tesla Model 3, maar goedkoper dan een BMW i4. De rijervaring en materialen van de Polestar 2 neigen meer naar die van de Model 3, waardoor het zeker geen koopje is. Toch kan de extra investering het waard zijn voor degenen die zich willen onderscheiden van de overvloed aan Model 3’s op straat.