Review – Peugeot e-308 (2024) – De fijnste 308?
Als je graag discreet wilt blijven over het feit dat je elektrisch rijdt, biedt Peugeot nu de perfecte oplossing: de e-308. Deze elektrische 308 lijkt sprekend op de benzine-aangedreven 308. Maar laat je niet misleiden – de overeenkomsten gaan niet veel verder dan het uiterlijk. AutoRAI.nl kreeg de sleutels van de e-308 en ging geruisloos op pad.
Stille 308
Als je hem zo ziet staan, zou je niet meteen denken dat de Peugeot e-308 een volledig elektrische auto is. Het lijkt een doodgewone 308. Als zoiets bestaat, want het model valt dankzij zijn uitgesproken design behoorlijk op. Maar schijn bedriegt. Onder de motorkap deelt de Peugeot e-308 zijn technische basis met de elektrische Opel Astra, een voertuig dat we eerder hebben getest.
Bekende aandrijflijn
De aandrijflijn kennen we ook al van andere modellen van moedermaatschappij Stellantis. Denk aan de Opel Corsa Electric, Fiat 600e, Jeep Avenger en zelfs de Peugeot e-208. Een 54 kWh accupakket zorgt in de Peugeot e-308 voor een nette WLTP-actieradius van 412 kilometer. In de praktijk kom je iets minder ver, maar uit ervaring weten we dat deze aandrijflijn erg efficiënt is. Tijdens onze zonnige eerste kennismaking in de bergen rondom Barcelona geeft de boordcomputer aan dat de pret stopt na 380 kilometer.
Vlot
De Peugeot e-308 voelt een stuk vlotter aan dan zijn benzinebroer. Ondanks dat hij ‘maar’ 156 briesende elektropaarden onder de motorkap heeft – de elektromotor ligt voorin – voelt hij zelfs sneller aan dan de 225 pk sterke PHEV-versie van de 308. Uiteraard zijn er geen schakelmomenten en afremmen kan op de elektromotor, waardoor je vaak genoeg hebt aan je rechtervoet om de auto te versnellen en vertragen. Dit alles maakt hem de fijnst rijdende 308 die je kunt krijgen.
Rijmodi
Via een Drive Mode-knop op de middenconsole kun je kiezen uit drie verschillende rijmodi: Eco, Normal en Sport. Met prestatiecijfers van 0-100 km/u in ongeveer 9 seconden is de auto snel genoeg voor dagelijks gebruik, hoewel misschien niet zo spannend als sommige andere elektrische modellen. Accelereren van 0 tot 50 km/u gaat wel lekker rap, waardoor je voor je gevoel in een snelle auto rijdt. Het stuurgevoel is prettig en het relatief harde onderstel lijkt goed te werken om het gewicht van bijna 1.700 kilogram te beheersen, terwijl het toch comfortabel blijft.
Subtiele verschillen
Aan de voorkant van de Peugeot e-308 herken je subtiele verschillen, zoals speciale wielen die exclusief zijn voor de elektrische variant. Verder behoudt de auto herkenbare designelementen, zoals de leeuwen-tand in de led-dagrijverlichting en het vernieuwde Peugeot-logo dat zijn debuut maakte op de 308 in 2021. De laadkabel kun je rechtsachter in de Peugeot steken. Bij een snellader kan hij tot 100 kW laadkracht aan. Geen baanbrekend laadvermogen, maar slecht is het absoluut niet. Het accupakket is niet gigantisch, waardoor je binnen een half uurtje weer op 80 procent acculading zit. Thuisladen kan standaard tot 11 kW.
Aan de achterkant onthult de Peugeot e-308 een speelse knipoog naar zijn elektrische aard met een e-logo dat lijkt op een leeuwenklauw. Ondanks de elektrische aandrijving behoudt de achterkant een traditioneel uiterlijk, compleet met nepuitlaten die misschien een beetje misplaatst zijn.
Bagageruimte Peugeot e-308
De bagageruimte biedt met zo’n 400 liter ongeveer evenveel ruimte voor spulletjes als de PHEV-308. Voor degenen die meer ruimte nodig hebben, biedt de Peugeot e-308 SW, de stationwagenvariant, een aanzienlijke hoeveelheid bagageruimte. Met 540 liter met stoelen omhoog en bijna 1.600 liter met stoelen naar beneden, is er meer dan voldoende ruimte voor bagage voor een lange familievakantie. Een caravan of aanhangwagen trekken zit er helaas niet bij.
Dik aangekleed
Binnenin de Peugeot e-308 komen we een groot digitaal instrumentencluster en een centraal geplaatst 10-inch touchscreen tegen. Ze behoren tot de standaarduitrusting, want de Peugeot e-308 is alleen leverbaar als de dik aangeklede Allure- en GT-Line-uitvoeringen. Zogeheten i-Toggles voegen extra functionaliteit toe, waarmee je bijvoorbeeld je favoriete radiostation kunt instellen als sneltoets. De kenmerkende i-Cockpit van Peugeot, met een klein stuur en hoog digitaal instrumentarium, draagt bij aan de moderne uitstraling van het interieur, maar zal voor nieuwe Peugeot-rijders wel even wennen zijn. Onze tip: maak eerst even een proefritje om te ontdekken of je een prettige zitpositie achter het stuur kunt vinden.
Wat kost de Peugeot e-308?
De Peugeot e-308 heeft een startprijs van 43.585 euro voor de hatchback en 44.875 euro voor de stationwagenvariant. Hoewel niet de meest betaalbare elektrische optie op de markt, rechtvaardigt de combinatie van ontwerp, technologie en prestaties zeker de investering voor degenen die op zoek zijn naar een stijlvolle elektrische auto. De e-308 SW is bovendien vrij uniek, want elektrische stations zijn er nog nauwelijks.