Review – Peugeot 508 SW Hybrid 225 (2024)
De vernieuwde 508 in vijf highlights
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Peugeot 508 onderging vorig jaar een facelift. Heel ingrijpend zijn de wijzigingen niet, maar het is genoeg aanleiding om weer eens opnieuw met de auto kennis te maken. Onze bevindingen hebben we voor je samengevat in vijf highlights.
1. De Peugeot 508 is ruim
Met de huidige populariteit van SUV-modellen zou je bijna vergeten dat een stationwagen ook een uitstekende keuze is als ruime gezinsauto. Achterin de Peugeot 508 SW past 530 liter aan bagage, of zelfs 1.780 liter met de achterbank neergeklapt. Ook mooi: kies je voor de plug-in hybride, dan gaat de batterij niet ten koste van bagageruimte. Alle liters blijven beschikbaar. Enig verbeterpunt: er is niet echt plek voor de laadkabel. Die moet los liggen of onder de laadvloer. Dat laatste is weer onhandig als je bagage hebt.
Ook op de achterbank is ruimte genoeg. Met een lengte van 1,80 m (en de voorstoel in een voor ons goede stand) zitten we achterin prima ‘achter onszelf’. De hoofdruimte achterin is eveneens voldoende en dat zien we zelfs bij SUV(-achtige) modellen nog wel eens anders. Wel iets om rekening mee te houden: aan de zijkanten loopt het dak wel vrij ver door naar onderen, dus let even op je hoofd bij het in- en uitstappen.
2. De Peugeot 508 biedt volop keuze
De Peugeot 508 biedt heel wat keuze in uitvoeringen. De standaardmotor is een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 96 kW (130 pk) en daarnaast is er keuze uit maar liefst drie plug-in hybrideversies: een met 132 kW (180 pk), een met 165 kW (225 pk) en een met 265 kW (360 pk). Die laatste is voorbehouden aan de Peugeot Sport Engineered-uitvoering, beter bekend als de PSE, een serieuze sportuitvoering.
Daarnaast is er keuze uit drie uitrustingsniveaus: de Allure, de GT en de genoemde PSE. Standaarduitvoering GT biedt al een rijke uitrusting, met onder meer matrix-led-koplampen, een hoog geplaatst digitaal instrumentarium (dat een head-up display overbodig maakt) en verschillende geavanceerde assistentie- en veiligheidssystemen. De GT breidt dat vooral uit met lederen bekleding en een wat luxere aankleding van ex- en interieur. De PSE biedt naast sportieve uitrustingen zoals een actief onderstel ook extra’s in de vorm van een Hi-Fi Premium Focal audiosysteem en zelfs een nachtzichtcamera. Sommige van de genoemde uitrustingen zijn natuurlijk ook optioneel leverbaar voor de lagere uitrustingsniveaus.
De nachtzichtfunctie werkt goed. Het onderscheidt voetgangers en fietsers duidelijk van andere objecten langs de weg en waarschuwt er indien nodig voor. Dat is soms wel wat voorbarig: we kregen ook wel eens een waarschuwing voor een fietser die gewoon veilig op de andere weghelft reed. Een ander verbeterpuntje is dat de rijstrookassistent wat erg snel ingrijpt met een stuurcorrectie.
3. De Peugeot 508 rijdt fijn
Over het algemeen bieden de modellen van Peugeot fijne rijeigenschappen en daarop is de Peugeot 508 geen uitzondering. Het zitcomfort is goed en de auto is erg comfortabel geveerd. Korte oneffenheden in het wegdek zijn wel merkbaar, maar niet in storende mate. Wij reden met de HYbrid 225-uitvoering, de krachtigste plug-in hybride na de sportieve PSE-uitvoering. Het volle vermogen van 165 kW (225 pk) is alleen beschikbaar met voldoende energie in de batterij, maar ook met lege batterij voelt hij nog snel en krachtig aan. De benzinemotor levert dan 133 kW (180 pk). Naast dat het extra vermogen beschikbaar is, rijdt de 508 met een volle batterij wel iets soepeler. De elektrische aandrijving weet schakelmomenten namelijk keurig te maskeren. Écht helemaal leeg is de batterij eigenlijk nooit, zodat je vanuit stilstand altijd nog wegrijdt met elektro-ondersteuning.
4. De Peugeot 508 is zuinig
Afhankelijk van carrosserie- en motorvariant hebben de benzinemodellen van de Peugeot 508 een officieel gemiddeld verbruik van 5,8 tot 6,0 l/100 km (grofweg 1 op 17). Het verbruik voor de plug-in hybridemodellen ligt op 1,1 tot 1,2 l/100 km (ruim 1 op 80), of 1,8 l/100 km (1 op 55) voor de sportieve PSE-uitvoering. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt de volledig elektrische actieradius van de plug-ins ongeveer 60 km. Natuurlijk vallen of staan deze WLTP-waarden bij hoe je de auto gebruikt. Heb je bijvoorbeeld een (on)zuinige rijstijl of laadt je de batterij van de plug-in hybride netjes op?
Wij hadden helaas niet altijd de gelegenheid om onze HYbrid 225 netjes op te laden. Ook maakten we vrij veel (snelweg)ritten die ruimschoots langer waren dan de elektrische actieradius. Toch konden we met een rustige rijstijl nog bijna 40 kilometer elektrisch rijden op de snelweg. Uiteindelijk kwamen we op een gemiddeld praktijkverbruik van 6,1 l/100 km (ruim 1 op 16). Dat is dus vergelijkbaar met de theoretische waardes van de niet-hybrides. Toch vinden we het binnen de omstandigheden (veel snelwegritten, weinig opladen) geen slechte score.
5. De Peugeot 508 ziet er goed uit
Dit laatste punt is natuurlijk volledig subjectief, maar wat ons betreft is ook het design een reden om de Peugeot 508 in overweging te nemen. Daar heeft de facelift niets aan veranderd. Het is misschien wel de mooiste Peugeot die je op dit moment kunt kopen. Bovendien onderscheidt je je er tegenwoordig mee in een massa aan SUV-achtige modellen.