Review – Opel Astra Electric (2023) – Opel’s antwoord op de Volkswagen ID.3
Ook als Astra Sports Tourer Electric
Daar is hij dan: de eerste 100% elektrisch aangedreven Astra sinds de start van het model ruim dertig jaar geleden. De Astra Electric is er als vijfdeurs hatchback en later in 2023 ook als Astra Sports Tourer Electric. Laatstgenoemde is de eerste elektrische stationwagen van een Duitse autofabrikant. In Berlijn mocht AutoRAI.nl vast de eerste meters maken met de muisstille Astra.
Opel Astra Electric: specificaties
Ruim een jaar na de introductie van de nieuwe Astra is het nu tijd voor de Astra op elektrokracht: de Astra Electric. De aandrijflijn kennen we al van de vernieuwde DS 3 en Opel Corsa Electric. De elektromotor levert een vermogen van 115 kW (156 pk) en een maximumkoppel van 270 Nm. De topsnelheid is begrensd op 170 km/u, waarmee de Astra Electric harder kan dan veel andere elektrische modellen. Tijdens ons testritje rondom Berlijn proberen we het uiteraard even uit én jawel: de teller blijft steken op 170 km/u. Maar of dat slim is om met een EV 170 km/u te rijden? Niet echt, het accupakket is dan zo leeg.
Accupakket Opel Astra Electric
De Astra Electric heeft een accu met een capaciteit van 54 kWh. Nogmaals, net zoals de vernieuwde Corsa en DS 3 dus. De batterij maakt gebruik van 102 cellen die zijn ondergebracht in 17 modules. Het batterijpakket van de Astra Electric is gemonteerd onder de achterbank en voorstoelen, waardoor hij evenveel bagageruimte biedt als de plug-in hybridevariant. De actieradius van de Astra Electric komt uit op 416 kilometer (WLTP). Het gemiddelde energieverbruik van de Astra Electric bedraagt 14,9 kWh volgens WLTP. Tijdens onze eerste korte testsessie blijkt het praktijkverbruik hier redelijk bij in de buurt te komen. Een nette waarde, dat mag gezegd worden.
Opladen
De Opel Astra Electric kan tot 100 kW laadkracht aan bij een snellader, waarmee de batterij binnen een tijd van circa 30 minuten tot 80% is op te laden. Thuis of bij een openbare laadpaal kan hij overweg met 11 kW. Omdat de Astra Electric een vrij compact accupakket heeft, weegt hij bijna evenveel als een plug-in hybride: 1.679 kilogram. Bij een EV kun je dan haast spreken van een lichtgewicht.
Bagageruimte
De bagageruimte van de elektrische Astra heeft een inhoud van 352 liter. Klap je de achterbank plat, dan onstaat er 1.268 liter aan opbergruimte. Aan de buitenkant is de auto te herkennen aan een sportiever ontworpen voorbumper en standaard 18-inch lichtmetalen wielen die extra aerodynamisch zijn vormgegeven.
Uitrusting
De nieuwe Opel Astra Electric is uitgerust met ergonomische sportstoelen – optioneel verkrijgbaar met Alcantara-bekleding. Deze AGR-gecertificeerde kennen we van een aantal andere Opel-modellen en zitten zoals altijd voortreffelijk. Ze bieden goede zijdelingse steun en een breed scala aan handmatige en elektrische verstelmogelijkheden. De auto heeft verder de volledig digitale Pure Panel-cockpit met twee 10-inch breedbeeldschermen. Aan een groot E-HUD head-up display en stemherkenning is ook gedacht.
Rijhulpsystemen
Tot de veiligheidsuitrusting behoren een botswaarschuwing met automatische remingreep tot een actieve rijstrookassistent, vermoeidheidsdetectie, waarschuwing voor kruisend verkeer achterlangs en semi-automatisch wisselen van rijstrook. Al deze systemen, evenals de adaptieve Intelli-Lux LED Pixel Light koplampen met 168 led-elementen, zijn gebundeld onder de noemer Intelli-Drive 2.0.
Benieuwd hoe de Opel Astra Electric rijdt? Bekijk dan de video hieronder!