Review – Op reis met plug-in hybride Peugeot 308 SW
Hoe bevalt dat?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Plug-in hybrides komen bij uitstek tot hun recht bij korte afstanden zoals woon-werkverkeer. Hoeveel voordeel bieden ze nog als je er een langere reis mee maakt? Met een Peugeot 308 SW Hybrid 180 nemen we de proef op de som.
Zolang je ze braaf oplaadt, kan je met een plug-in hybride heel wat kilometers volledig elektrisch afleggen. Een beetje plug-in hybride heeft een volledig elektrische actieradius (in de praktijk) van zo’n 30 tot 50 kilometer, dus bij de gemiddelde dagelijkse ritten hoef je in theorie maar zelden te tanken. Hoe zit dat als je een langere reis gaat maken? Biedt de plug-in hybridetechniek dan nog voordeel? Dat zoeken we uit met een Peugeot 308 SW HYbrid 180.
Motoren Peugeot 308
De Peugeot 308 is op dit moment leverbaar met drie motorvarianten. De prijslijst begint met de PureTech 130, een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met zoals de naam al aangeeft een vermogen van 96 kW (130 pk). Deze motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zes verzetten. Een achttrapsautomaat is optioneel. De aandrijving gaat altijd naar de voorwielen.
De andere twee aandrijflijnen zijn beide plug-in hybrides: de HYbrid 180 en de HYbrid 225. Daarbij verwijzen de getallen weer naar de systeemvermogens van respectievelijk 133 kW (180 pk) en 165 kW (225 pk). De basis van de plug-in hybride aandrijflijn wordt gevormd door een 1,6-liter viercilinder benzinemotor. Die zorgt ook voor het hogere vermogen van de 225-variant, de elektromotor levert altijd 81 kW (110 pk). De HYbrid-modellen hebben altijd een achttrapsautomaat en ook weer voorwielaandrijving.
Praktische eigenschappen Peugeot 308 SW
Met een Peugeot 308 SW Hybrid 180 gaan we op reis naar Duitsland. Het wordt een rit van ruim 700 kilometer, grofweg van Noord-Holland naar Beieren. Ook als plug-in hybride is de Peugeot 308 SW een praktische auto. De bagageruimte is weliswaar iets kleiner dan bij de benzineversie (548 liter tegenover 608 liter), maar het blijft ruimte zat voor onze bagage. Verder hebben we zowel voor- als achterin een prima zit, dus de reis houden we goed vol.
Het enige waar we een beetje mee zitten is de laadkabel. Daarvoor is een uitsparing aanwezig onder de laadvloer. Het is sowieso niet handig om de laadkabel onder een volle bagageruimte te bewaren, maar ook is het ons teveel gedoe om de kabel in de krappe uitsparing te proppen. Uiteindelijk hebben we de laadkabel maar in het bagagenetje achter de linker wielkast gestopt, voor zover dat gaat.
Uitrustingen
De door ons gereden uitvoering is een Allure Pack Business, het hoogste uitrustingsniveau op de sportief aangeklede GT na. Het spreekt voor zich dat ‘onze’ Peugeot weinig tot niets te wensen overlaat. In het bijzonder prettig op zo’n lange reis zijn de navigatie met real-time verkeersinformatie, de uitgebreide infotainmentfuncties en de adaptieve cruise control met Stop & Go-functie. Ook fijn bij buitentemperaturen rond het vriespunt: de verwarming komt lekker snel op temperatuur.
Passagiers achterin hebben bij de Allure Pack Business eigen uitstroomopeningen voor de airco/verwarming, een armsteun met bekerhouders en een eigen USB-aansluiting. Peugeot monteert wel alleen USB-C-aansluitingen in de auto, dus neem eventueel zelf een adapter mee. Praktisch bij de 308 SW zijn het skiluik in de rugleuning van de achterbank en de verstelbare bagageruimtebodem. Het volledige aanbod van uitrustingen en de meest actuele prijzen zijn te vinden op www.peugeot.nl.
De Peugeot i-Cockpit
Ook standaard aanwezig is de nog altijd bijzondere Peugeot i-Cockpit. In het kort: een relatief klein stuurwiel moet zorgen voor een prettiger rijbeleving en zorgt er bovendien voor dat je over het stuur heen naar de tellers kunt kijken. Die tellers zijn op hun beurt hoger geplaatst dan gebruikelijk en maken zo een duur head-up display overbodig. In theorie een ideale opzet.
In de praktijk: ga vooral zelf even proefzitten om te zien of dit bevalt en of de tellers niet juist achter de stuurwielrand verdwijnen bij een voor jou ideale zitpositie. De hoog geplaatste tellers bevallen ons in ieder geval uitstekend. Op de lange snelwegstukken van onze reis was een iets groter ‘normaal’ stuurwiel wel prettig geweest, maar op de bochtige buitenwegen in Beieren komen het kleine stuurwiel en de rest van de Peugeot i-Cockpit juist weer goed tot hun recht.
Rijeigenschappen Peugeot 308
Eerder constateerden we in Nederland al dat de Peugeot 308 een goede balans biedt tussen een strak maar comfortabel weggedrag. Dat is op deze reis niet anders. De snelwegkilometers vliegen in alle comfort onder ons door en in het Beierse heuvellandschap laat de Peugeot 308 zelfs een beetje zijn sportieve kant zien. Het is met de 308 heerlijk sturen over die bochtige, glooiende wegen. Bij de gereden Allure Pack Business zijn de standaard comfortstoelen vervangen door sportstoelen, maar die bieden juist een fijne combinatie van zitcomfort en goede ondersteuning. De enige echte aanmerking op gebied van rijcomfort is wellicht het bandengeruis, dat enigszins afhankelijk van de asfaltsoort best aanwezig is.
Plug-in hybride actieradius Peugeot 308 SW
De Peugeot 308 SW HYbrid 180 heeft een officiële volledig elektrische actieradius (WLTP) van 60 kilometer. Met volledig opgeladen batterij vertrekken we bij de importeur. Ondanks dat we via de snelweg rijden, komen we opmerkelijk dicht bij deze theoretische waarde in de buurt. Met een vrij constante snelheid van 100 km/u rijden we toch nog een kleine 50 km volledig elektrisch.
De Peugeot 308 SW HYbrid 180 als ‘gewone’ hybride
Tot zover het elektrische feest, want de openbare laadpaal vlak bij huis blijkt storing te hebben. Het dichtstbijzijnde alternatief staat een stuk verderop in de wijk, dat wordt hem ook niet. Volledig opladen voor vertrek gaat dus niet, we zullen de Peugeot 308 SW HYbrid 180 moeten rijden als een ‘gewone’ hybride. Dat blijkt de hele reis zo te zijn, want het dorp waar we in Duitsland verblijven heeft überhaupt geen laadpalen. De laadpalen die we tijdens onze halve week in Duitsland wel tegenkomen, zijn alle bezet.
Toch biedt de hybridetechniek ook met lege batterij nog voordelen. Iedere keer dat je afremt zorgt het regeneratieve remsysteem toch nog voor een beetje extra stroom. Heuvelaf kunnen we de Peugeot regelmatig flink laten regenereren. Het is niet genoeg om ook maar één procent batterijlading op de meter te krijgen, maar wel genoeg om daarna met elektro-ondersteuning weer op gang of de heuvel op te komen. Binnen de bebouwde kom rijden we na het regenereren nog steeds wel kleine stukjes volledig elektrisch.
Wat we wel merken, is dat de Peugeot 308 SW HYbrid met een volle batterij (en dus met volwaardige elektrische ondersteuning) net wat vloeiender rijdt. Bij koude start met lege batterij reageert de aandrijflijn de eerste meters zelfs wat nukkig op commando’s van het gaspedaal. Eenmaal opgewarmd en met wat geregenereerde energie in de batterij doet de hybride aandrijflijn echter ook met (bijna) lege batterij vloeiend zijn werk.
Praktijkverbruik Peugeot 308 SW HYbrid 180
Tja, echt representatief is het praktijkverbuik tijdens onze reis uiteindelijk niet. Uiteindelijk hebben we de auto pas weer thuis, na de reis, kunnen opladen. Dat hadden we eigenlijk ook wel een paar keer tijdens de reis willen doen. Ondanks de bagage aan boord en het feit dat we op de Autobahn waar het kon een tempo van rond de 140 km/u aanhielden, valt het praktijkverbruik zonder opladen ons eigenlijk best mee.
Na de reis van in totaal zo’n 2.000 kilometer (twee keer de snelwegrit van ruim 700 km, plus de lokale kilometers in Duitsland) lezen we op de boordcomputer een praktijkverbruik van 6,2 l/100 km (1 op 16,1). Voor een hybride misschien niet heel indrukwekkend, maar het scheelt weinig met de benzineversie van de Peugeot 308 SW. Die heeft in de meest vergelijkbare uitvoering een officieel gemiddeld WLTP-verbruik van 5,8 l/100 km (1 op 17). Die motor levert echter ‘maar’ 96 kW (130 pk) en daarbij is nog geen rekening gehouden met de zwaardere belasting tijdens de reis. Onder de omstandigheden van deze reis was de benzineversie waarschijnlijk niet zuiniger geweest dan het verbruik dat we nu met de hybride haalden.
Een praktische opmerking is wel dat de 40-litertank van de HYbrid-versie onder deze omstandigheden relatief klein is. Voor de gemiddelde ritten in Nederland sta je – als je oplaadt – zelden aan de pomp. Op een reis als dit is het eerder dan verwacht weer tijd om te tanken. Ter vergelijk: de benzineversie van de Peugeot 308 SW heeft een 52-litertank.
Conclusie
Zelfs als je zoals in ons geval nergens kunt opladen, biedt een plug-in hybride aandrijflijn ook voordelen op een lange reis. Na het regenereren blijft de elektromotor gewoon ondersteuning bieden en reden we zelfs nog steeds kleine stukjes volledig elektrisch. Bovendien, alle beetjes helpen. Toegegeven, zonder opladen is het brandstofverbruik niet veel lager dan bij de benzineversie. Ga je echter op reis naar een gebied met (meer) laadpalen en gebruik je die ook, dan biedt een plug-in hybride op een langere reis bijna net zo veel voordeel als bij je dagelijkse kilometers thuis.