Review – Mitsubishi ASX (2024) – Grondige facelift tovert ASX om tot een échte Mitsubishi
Mitsubishi heeft het doek getrokken van de vernieuwde ASX. Dankzij een stevige facelift heeft dit model, dat zijn roots deelt met de Renault Captur, nu een uitstraling die écht Mitsubishi ademt.
Een Japans-Franse samenwerking
Mitsubishi heeft grote toekomstplannen. Het merk brengt dit jaar de nieuwe Outlander PHEV op de Nederlandse markt en volgend jaar komt de eerste EV van het Japanse merk naar Europa. Tot die tijd moet het merk creatief zijn om de showroom te vullen met modellen. Dat doen ze onder meer met de ASX, die gebaseerd is op de Renault Captur. Het merk heeft nu een flinke Japanse saus over het Franse model gegoten, met als resultaat de vernieuwde Mitsubishi ASX.
Opvallende transformatie
De Captur kreeg onlangs een facelift en dus gaat de ASX ook onder het mes. Het uiterlijk van de ASX ondergaat een opvallende transformatie. Met plattere koplampen, een geheel nieuwe grille en bumper, en strakke dagrijverlichting, straalt het model een dynamiek uit die moeiteloos de vorige ASX doet vergeten. De vernieuwde ASX heeft – in tegenstelling tot het uitgaande model – een geheel eigen smoel. Het merk heeft het ‘Dynamic Shield’-familiegezicht zeer geslaagd weten toe te passen op de B-segment crossover. Is hij beter geslaagd dan de vernieuwde Captur? Dat laten we aan jou over.
Praktische auto
Aan de achterkant zijn er minder wijzigingen. De C-vormige achterlichten en subtiele details kennen we al van het pre-faceliftmodel. Met 322 liter bagageruimte is de ASX nog steeds een praktische auto voor kleine gezinnen. Bovendien beschikt de nieuwe ASX over een achterbank die 16 centimeter kan verschuiven, waardoor er tot 69 liter meer ruimte ontstaat in de kofferbak. De nieuwe ASX wordt geleverd met een keuze uit vijf kleuren: metallic Crystal White, Sunrise Red, Onyx Black, Royal Blue en Steel Grey. Afhankelijk van de uitvoering zal het dak in het zwart worden geleverd.
Nieuwe software
Binnenin verwelkomt de ASX zijn bestuurders met een modern en intuïtief interieur. Met een 10-inch infotainmentscherm, optioneel 10-inch digitaal instrumentarium en het ‘SDA’-systeem (voorheen bekend als R-Link), biedt de ASX connectiviteit en gebruiksgemak die horen bij een moderne auto anno 2024. De ASX is voortaan voorzien van Google-software, waardoor je apps via de Play Store kunt downloaden en Google Maps als navigatiesysteem hebt. Het infotainmentsysteem werkt opvallend snel en zou niet misstaan in een auto met een aanzienlijk hoger prijskaartje. Wie wat extra wil uitgeven kan kiezen uit luxe opties zoals stoel- en stuurverwarming, een panoramadak en een Harman Kardon-audiosysteem met tien luidsprekers.
Drie aandrijflijnen
Onder de motorkap biedt de ASX een scala aan aandrijflijnen, waaronder hybride en mild-hybride opties, evenals reguliere benzinemotor. Je hebt keuze uit een 1,0-liter turbobenzinemotor (90 pk), een 1,3-liter benzinemotor met mild-hybride ondersteuning (140 of 160 pk) en een full hybride aandrijflijn met een 1,6-liter benzinemotor (143 pk). Aan veiligheid geen gebrek: alle uitvoeringen van de ASX zijn standaard voorzien van onder meer: Cruise Control, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist en parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera.
Garantie
Met een uitgebreide standaarduitrusting en een indrukwekkende fabrieksgarantie van acht jaar of 160.000 km, versterkt de ASX zijn positie in het compacte SUV-segment. De transformatie tot een échte Mitsubishi zal ongetwijfeld de verkoopcijfers stimuleren. Met de ASX toont Mitsubishi aan dat de Europese markt een belangrijke focus blijft. In de video hieronder vertellen we je meer over de vernieuwde ASX: