Review – Mitsubishi ASX (2023) – Een slim zoethoudertje?
Europees verblijfsvisum
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Mitsubishi heeft vandaag de dag niet het meest veelzijdige modellengamma. De compacte Space Star en de Eclipse Cross zijn de enige twee modellen die op dit moment in de showrooms van het merk staan. De nieuwe ASX gaat daar in 2023 verandering in brengen, al is er weinig ‘Mitsubishi’ meer te ontdekken aan deze compacte crossover. Gaat deze strategie de Europese tak van Mitsubishi redden?
De hoge heren bij Mitsubishi in Japan vonden het in 2019 wel welletjes met Europa en Nederland. Het merk kondigde na enkele zeer succesvolle jaren met de Outlander PHEV zijn vertrek van het continent aan. Kennelijk kreeg men toch last van koudwatervrees, want Mitsubishi is er nog steeds en komt zelfs met geheel nieuwe modellen voor de Europese markt!
Renault to the rescue
Het zal jullie lezers vast niet ontgaan zijn: de ASX is eigenlijk gewoon een Renault Captur. Bij Mitsubishi doen ze nog aardig hun best om eromheen te praten, maar dat is een vrij onmogelijke opgave als je naar de auto kijkt. De grille is het meest onderscheidende element van de ASX. Daarin verwerkte Mitsubishi het ‘Dynamic Shield’, maar dan wel zodanig dat er geen grote aanpassingen verricht moeten worden aan het plaatwerk. Aan de achterkant valt met name de rechthoekige achteruitrijcamera op. Bij de Captur is deze verwerkt in het Renault-logo. Mitsubishi koos ervoor om de gehele merknaam uit te schrijven op de achterkant van de ASX, ook de logo’s zijn gemaakt in de huisstijl van Mitsubishi. Daar houdt de originaliteit helaas op.
Zoek de verschillen
Ken je het spelletje ‘zoek de verschillen’ nog? Aan de buitenkant heeft de ASX nog wel wat onderscheidende kenmerken ten opzichte van de Captur, maar in het interieur kun je alleen aan het logo op het stuurwiel zien dat je in een Mitsubishi zit. Zelfs het lettertype en de layout van de infotainment is allemaal nog herkenbaar Renault. Gelukkig werkt het R-Link-systeem, door Mitsubishi omgedoopt naar ‘SDA’, behoorlijk goed. Onze testauto had het grote rechtopstaande 9,3-inch touchscreen, standaard heeft het scherm een formaat van 7 inch. Apple CarPlay en Android Auto zijn altijd aanwezig in de ASX.
Aandrijflijnen en rij-eigenschappen Mitsubishi ASX 2023
De lineup van de ASX bestaat uit in totaal vier aandrijflijnen. We gaan ze even in vogelvlucht langs. De instapper, de 1.0 MPI Turbo heeft een 1,0-liter driecilinder met 91 pk en een handgeschakelde zesbak. Een trap daarboven staat de 1.3 DI-T Mild Hybrid. Deze krachtbron is er in twee versies: met handgeschakelde zesbak – dan heb je 140 pk – en met zeventrapsautomaat. In dat laatste geval heb je 160 pk. Naast die twee aandrijflijnen biedt Mitsubishi de ASX aan als hybride, de 1.6 MPI HEV met 140 pk, en als plug-in hybride (PHEV). Die laatste heeft 160 pk en kan tot 40 kilometer volledig elektrisch rijden.
We reden door de heuvels rondom Malaga met de ASX PHEV. Qua vermogen heb je zelfs op bochtige en heuvelachtige wegen nooit het idee dat je tekort komt. Ook het samenspel tussen de elektromotor en benzinemotor verloopt prettig, al is dat natuurlijk allemaal te danken aan de E-Tech-aandrijflijn van Renault. Tot dusver geen echte verrassingen. Mitsubishi liet het onderstel en de besturing eveneens ongemoeid, wat resulteert in een comfortabele afstemming. Op korte oneffenheden kan de ASX wel wat stoterig overkomen en de besturing blinkt niet echt uit in communicativiteit. Niet dat de doelgroep van dit soort auto’s daar wakker van zou liggen.
Geen prijspakker
Dan vraag je je inmiddels vast af: hoeveel kost zo’n ASX nu ten opzichte van de Renault Captur? Wat is de mogelijke meerwaarde van de ASX ten opzichte van zijn Franse evenknie? Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: een prijspakker is de ASX op het eerste gezicht niet direct. Instappen in de ASX, de 1.0 Intense, kan vanaf 29.290 euro en daarmee is hij 965 euro duurder dan de basisversie van de Renault Captur.
Huh, de ASX is duurder dan de auto waarop hij gebaseerd is? Dat verdient enige uitleg. Mitsubishi zet namelijk wel het een en ander tegenover die meerprijs. Zo heeft de ASX standaard parkeersensoren rondom én een achteruitrijcamera – een optie waar je op de Captur voor moet bijbetalen. Daarnaast – en dat is misschien nog wel het meest interessant – biedt Mitsubishi 5 jaar en tot 100.000 km garantie op de ASX, waar Renault standaard 2 jaar garantie zonder kilometerlimiet biedt. Die extra garantie kan potentiële klanten mogelijk over de streep gaan trekken om tóch eens bij Mitsubishi te gaan kijken.
Prijzen Mitsubishi ASX 2023
Naast de aandrijflijnen biedt Mitsubishi ook behoorlijk wat keuze als het gaat om de uitvoeringen. In totaal zijn het er vijf: de Pure, Intense, Intense+, First Edition en Instyle. De Pure is alleen leverbaar in combinatie met de basismotor en heeft standaard diverse veiligheidssystemen, 17-inch stalen wielen, led-koplampen, parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera en het 7-inch SDA Touchscreen.
Bij de overige vier uitvoeringen zijn dit de belangrijkste extra’s:
- Intense: Keyless Go, Climate Control, Dakrails, Privacy Glass
- Intense+: Adaptive Cruise, Dodehoekassistent, 18-inch wielen, 7-inch digitaal instrumentenpaneel
- First Edition: 9,3-inch SDA, Navigatie, 10-inch digitaal instrumentenpaneel
- Instyle: MI-Pilot, BOSE audio, panoramadak
Motorisering | Uitvoering | Prijs |
1.0 MPI Turbo | Pure | 29.290 |
1.0 MPI Turbo | Intense | 30.290 |
1.3 DI-T (MHEV) | Intense | 32.590 |
1.3 DI-T (MHEV) | Intense+ | 33.990 |
1.3 DI-T (MHEV) | First Edition | 35.990 |
1.3 DI-T (MHEV) 7DCT | First Edition | 38.990 |
1.3 DI-T (MHEV) 7DCT | Instyle | 41.490 |
1.6 HEV | Intense | 33.490 |
1.6 HEV | Intense+ | 35.490 |
1.6 HEV | First Edition | 37.490 |
1.6 HEV | Instyle | 39.990 |
1.6 PHEV | Intense+ | 38.990 |
1.6 PHEV | First Edition | 41.490 |
1.6 PHEV | Instyle | 43.990 |
Hoe nu verder?
De hamvraag luidt dan vervolgens: gaat de ASX Mitsubishi een permanente verblijfsvergunning geven in Europa? Een glazen bol hebben we niet, maar we vroegen Mitsubishi wat nu precies het idee voor de middellange termijn is. In ieder geval komt later dit jaar eerst nog de Colt op de markt. Daarbij hanteert Mitsubishi dezelfde aanpak als bij de ASX, maar dan met de Clio als uitgangspunt. Dan heeft Mitsubishi naar eigen zeggen de belangrijkste Europese segmenten afgedekt.
Hoe het daarna verdergaat is nu nog niet helemaal duidelijk. In 2024 komt het merk met een langetermijnvisie waarin ook staat beschreven wat de rol van Mitsubishi in de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi gaat zijn. In ieder geval presenteert het merk de ASX en de Colt nadrukkelijk als ’tussenoplossing’, dus het heeft er alle schijn van dat we in de toekomst wel weer Mitsubishi’s kunnen gaan verwachten met een eigen uiterlijk. Over volledig elektrische modellen wordt opvallend genoeg nog niet gerept.
Een slim idee?
Bij de nieuwe ASX is het aan de ene kant jammer dat het geen ‘echte’ Mitsubishi is, maar aan de andere kant maakt de ASX wel dat Mitsubishi in Europa kan blijven en dat mensen die in de huidige ASX rijden straks kunnen upgraden naar een nieuw model. Wat de ASX extra interessant maakt is zijn 5 jaar garantie, iets dat Renault niet biedt op de Captur. Als zoethoudertje is de ASX zeker niet heel verkeerd, maar we hopen wel dat Mitsubishi zijn eigen identiteit in de toekomst weer een beetje kan gaan herstellen.