Review – Lexus RZ, vol met verrassingen?
Alles van A tot Z uitgelegd
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Lexus introduceert zijn tweede batterij-elektrische auto. Hij heet Lexus RZ en het is een antwoord op auto’s als de Audi Q4 e-tron, Mercedes-Benz EQC, Jaguar I-Pace en Tesla Model Y. Wat blijkt? Zit de Lexus RZ vol met verrassingen? Of kun je beter kiezen voor een van zijn concurrenten?
Lexus RZ review: alles wat je moet weten
Leuk dat je deze Lexus RZ review leest. In dit artikel praten we je bij over alle details van de RZ, van de praktische eigenschappen tot alle specificaties. Ook noemen we leuke wetenswaardigheden. Om er direct maar een te noemen: de afkorting RZ staat voor Radiant Zero. Radiant mag je vertalen als ‘stralend’. De term ‘zero’ slaat op lokaal emissievrij rijden.
Positie RZ in gamma Lexus
Lexus positioneert de nieuwe RZ tussen de NX en RX in. Onder de NX staat dan nog de UX, die ook als UX 300e wordt geleverd, dat batterij-elektrische auto. De UX is voorlopig de kleinste Lexus. Jawel, voorlopig. Want later in 2023 arriveert een kleiner Lexus model die onder de UX komt te staan. Zo timmert Lexus aan de weg in zijn transitie naar producent van uitsluitend batterij-elektrische auto’s. Vanaf 2030 is Lexus BEV-only.
De Lexus RZ is het tweede BEV-model van Lexus. Zijn bouwstenen kennen we al van Toyota. De RZ staat namelijk net als de Toyota bZ4X op het modulaire e-TNGA platform van het Toyota-concern. Dit betekent niet dat het dezelfde auto’s zijn. Ze hebben elk een eigen karakter, waarbij Lexus meer nadrukt legt op rijdynamiek, meer luxe en een meer verfijnde rijervaring.
Afmetingen Lexus RZ
Klein is de Lexus RZ niet. De SUV is 4,8 meter lang, bijna 1,9 meter breed en dik 1,63 meter hoog. De auto weegt minimaal 2.055 kilogram. Voor een BEV van dit formaat is dat niet heel zwaar. Hoe heeft Lexus dat gerealiseerd? Onder meer door toepassing van aluminium voor de motorkap en lichtgewicht staal voor de portieren. Maar er is nog een belangrijke reden waarom het gewicht relatief gezien meevalt. Lexus kiest voor een accupakket van bescheiden formaat, in deze Lexus RZ review meer informatie.
Lexus RZ, vol met verrassingen? – REVIEW – AutoRAI TV
De batterij: 71,4 kWh
We praten over een 71,4 kWh batterij, waarvan 64 kWh bruikbaar is (netto). Dat levert in combinatie met 18-inch lichtmetaal 434 tot 440 kilometer actieradius op volgens de WLTP-meting. Met 20-inch lever je in op rijbereik. In dit geval krijg je 395 tot 407 kilometer rijbereik op een volle lading stroom. Lexus belooft dat na 10 jaar nog 70 tot 90 procent van de accucapaciteit gebruikt kan worden.
Volgens Lexus is dit de beste accugrootte. Noem het gerust de sweet spot. Het merk wil geen te zware auto afleveren. Bovendien verwacht het merk dat de genoemde actieradiuscijfers voldoende zijn voor kopers van deze auto. Snelladen kan met maximaal 150 kW. Opladen duurt dan ongeveer 30 minuten. Met een 11 kW laadpunt is dat 6,5 uur.
Potje ver plassen
De topsnelheid van de RZ bedraagt 160 km/u en de 0-100-tijd komt uit op 5,3 seconden. Oké, dus niet de snelste in zijn segment en ook niet de grootste actieradius. Klopt, maar dat was ook niet de missie van Lexus. Het Japanse automerk doet niet aan ‘potjes ver plassen’. Je vindt een Lexus mooi, of niet. Zo niet, dan kies je toch lekker wat anders? Wat power betreft komt de Lexus overigens geen vermogen te kort. Je hebt meer dan genoeg vermogen om mee te komen met het verkeer.
Actieradius in de praktijk
Een goed beeld van de actieradius in de praktijk hebben we niet kunnen krijgen. Dat komt omdat de accu’s niet volledig waren opgeladen en de locatie waar we de RZ gereden hebben – Zuid-Frankrijk – niet te vergelijken is met het vlakke Nederland. Houd rekening met ongeveer 300 kilometer onder gunstige omstandigheden. Eén ding viel overigens wel erg op: de invloed van de airco op de range. Wie airco inschakelt, levert een stevige 80 kilometer in aan rijbereik. Ga dus slim met de klimaatcontrole om. Lexus heeft hier een leuke oplossing voor bedacht: warmtepanelen in het interieur. Say what!? Leggen we uit in deze Lexus RZ review.
Infraroodstraling
In tegenstelling tot traditionele convectieverwarming, die de lucht verwarmt, gebruiken twee panelen voor in het interieur van de RZ infraroodstraling om alleen de vaste objecten in hun stralingsveld te verwarmen. Dit verwarmt de bestuurder en voorpassagier sneller dan conventionele klimaatbeheersingssystemen. De stralingsverwarming verbruikt ook ongeveer 8% minder energie door alleen warmte af te geven waar dat nodig is, waardoor de belasting van het airconditioningsysteem wordt verminderd. Ook de actieradius blijft grotendeels behouden.
Fraai interieur
Het interieur zelf ziet er overigens bijzonder fraai uit. Lexus gebruikt hoogwaardige materialen en ook het infotainmentsysteem met 14-inch touchscreen werkt lekker vlot. Toch krijgen we de indruk dat bepaalde menu’s behoorlijk verstopt zijn. De rijmodi bijvoorbeeld zijn verscholen in wat tabbladen na het openen van een menu. Waarom geen handige schakelaar? Nog een kritiekpunt: via touchbediening op het stuurwiel is onder meer de audio en cruise control in te stellen, maar die touchbediening werkt niet intuïtief en zorgt voor afleiding. Wat is er mis met het principe ‘één functie per knop’?
Rijmodi, waaronder Range
Er is overigens keuze uit rijmodi Sport, Normal, Eco en Range. Range dient puur als laatste redmiddel. Je hebt in dit geval geen A/C, een pk-beperking, een topsnelheid van 100 km/u en alleen achterwielaandrijving. Allemaal om die laadpaal te kunnen halen. Indien de boordcomputer 0 procent rijbereik aangeeft dan is er nog geen reden tot paniek. De batterijlading bedraagt dan nog altijd zo’n 8 procent. Gewoon tijdig en slim laden, dan heb je die Range-modus nooit nodig.
Lexus RZ 450e, de enige motorvariant
Vooralsnog levert Lexus slechts één motorvariant: eentje met een 150 kW/266 Nm sterke elektromotor op de vooras en een elektromotor van 80 kW/168 Nm op de achteras. Samen goed voor 230 kW (313 pk). Lexus onderzoekt nog of het andere motorvarianten op de markt brengt. De 150 kW motor past bijvoorbeeld ook probleemloos op de achteras. Een sterke variant is dus goed mogelijk. Ook het weglaten van de elektromotor op de vooras is technisch haalbaar. In dat geval ontstaat er een RZ met alleen achterwielaandrijving, dat zou de actieradius een stevige impuls kunnen geven. Maar op het moment van schrijven kun je dus alleen de RZ450e kopen.
Direct4
Als eerste Lexus maakt de RZ 450e gebruik van het nieuwe Direct4 All Wheel Drive Control. Dit systeem balanceert voortdurend de tractie van alle vier de wielen en verdeelt de aandrijfkracht automatisch. Door de samenwerking met de e-Axles is de aandrijfkracht volledig variabel te verdelen. Zo kan de RZ 450e in milliseconden overschakelen van voor- naar achterwielaandrijving of andersom; sneller dan elk ander mechanisch systeem. De verdeling van de aandrijfkracht is zelfs per wiel variabel. Het systeem past de verdeling aan op basis van bijvoorbeeld snelheid, stuuruitslag en G-krachten. Onder normale omstandigheden is de koppelverdeling 60:40 (voor-achter). Maar ook 20:80 is mogelijk als de situatie daar om vraagt.
Handig om te weten
Wat moet je nog meer weten over de RZ? Dat de bagageruimte 522 liter bedraagt en daarmee ruim genoeg is voor boodschappen of reiskoffers? Of dat de auto geremd 750 kilogram mag trekken? Veel interessanter zijn wat ons betreft de verrassingen van de RZ. Een van die verrassingen heeft te maken met de garantievoorwaarden, want hierin is deze Lexus ten opzichte van concurrenten uniek.
Garantie op Lexus RZ
Je krijgt tot 10 jaar of 200.000 kilometer garantie, mits je het jaarlijkse onderhoudsprogramma doorloopt bij een officiële Lexus-dealer. Op de batterij krijg je zelfs 15 jaar of 1 miljoen kilometer garantie. Ook hier weer de kanttekening: laat hem wel goed onderhouden.
One Motion Grip: getest in de praktijk
In 2025 heeft de Lexus RZ nog een verrassing in petto. Vanaf dat moment kun je naar verwachting tegen een investering van een ‘paar duizend euro’ het One Motion Grip-stuurwiel bestellen. Je krijgt in dit geval een vlinderachtig stuurwiel, zonder fysieke verbinding met de voorwielen. Steer-by-wire dus.
We hebben dit al even getest in de praktijk en wat blijkt? Het is best even wennen, maar One Motion Grip stuurt al behoorlijk goed. Hier en daar nog wat puntjes op de i om het nog natuurlijker aan te laten voelen door een beter samenspel tussen Direct4-aandrijving en One Motion Grip, maar onder de streep neemt het rijcomfort sterk toe. One Motion Grip draait lock-to-lock maar 150 graden. Je hoeft dus niet meer over te pakken. Omdat het systeem snelheidsafhankelijk werkt, hoef je dus ook bij lagere snelheden nauwelijks te sturen. Vooral dat laatste is een mindfuck. Met een minimale stuurbeweging is stuurhoek enorm. Veel potentie maar nog wel even geduld, want pas vanaf 2025 is bestellen mogelijk.
Lexus RZ is net even anders
Het wordt tijd om deze Lexus RZ review af te sluiten. De RZ doet sommige dingen dus net even anders ten opzichte van concurrenten. Het is absoluut niet de snelste BEV van dit moment, maar wel snel genoeg. Hij overtuigt eerder door een prettig weggedrag, veel geluidsisolatie, een fijn onderstel, fraaie afwerking en prima ruimte-aanbod. Goedkoop is deze Japanner niet. Rijden kan vanaf 67.495 euro, maar naar verwachting kiezen de meeste kopers voor het absolute topmodel: de President Line. In dat geval praten we al over een auto van een kleine 80.000 euro.
Lexus RZ 450e President Line
De Lexus RZ 450e President Line – vanaf 77.595 euro – heeft dan wel Ultra Suede stoelbekleding, stoelverwarming voor en achter, stoelventilatie voor de voorstoelen, een elektrisch verstelbare stuurkolom en de energie-efficiënte radiant heater voor de bestuurder en voorpassagier. Ook aan een 10-speaker Mark Levinson geluidsinstallatie is gedacht. Optioneel is de uitvoering te bestellen met een dimbaar en warmtewerend panoramisch dak. Deze optie kost 2.200 euro.