Review – Hongqi E-HS9 (2023) – Ruwe diamant
Uitdager voor de Europese premiummerken?
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Hongqi is op de Chinese markt niet de minste speler. Sterker nog, de top van de Communistische Partij – waaronder Xi Jingping himself – is vaste klant bij het merk. Als het goed genoeg is voor de Chinese leiders, dan moet het ook goed genoeg zijn voor ons westerlingen, toch? Een nadere kennismaking met de Hongqi E-HS9 leert dat de basis om te concurreren met de Europese gevestigde orde er zeker is, maar dat Hongqi op enkele punten wel aan de bak zal moeten.
Hongqi E-HS9
‘Hongqi’ betekent ‘rode vlag’, hét symbool van communistisch China. Als je als Chinees automerk die vergelijking aangaat, kun je maar beter goed voor de dag komen. Het is dan ook niet heel verwonderlijk dat Hongqi actief is in het topsegment. Daarnaast is Hongqi het oudste Chinese automerk: het eerste model was de Hongqi CA72 uit 1958. Pas in dit decennium zet Hongqi echter voor het eerst voet aan wal in Europa. Omdat de Europese markt in toenemende mate richting elektrisch aangedreven auto’s beweegt, biedt Hongqi vooralsnog alleen de elektrische SUV Hongqi E-HS9 aan bij ons.
Hongqi E-HS9 – Review – AutoRAI TV
Geen kleine jongen
Die Hongqi E-HS9 mag het direct opnemen tegen de grootste SUV’s die bij ons leverbaar zijn, want hij meet maar liefst 5,21 meter in de lengte! Ter vergelijking: een BMW X7 is vier centimeter korter. Die lengte merk je direct als je plaatsneemt en gaat rijden met de E-HS9. Je kijkt uit over een lange en grote motorkap, de middenconsole is breed opgezet en als je even achterom kijkt, schrik je haast van de hoeveelheid ruimte achter je. Sommige auto’s in het topsegment weten hun formaat en gewicht tijdens het rijden heel goed te verhullen, maar dat is niet het geval bij de E-HS9. De auto voelt groot en machtig aan. Wanneer je door een klein dorpje rijdt, heb je soms echt het idee dat je met een vliegdekschip door een jachthaven aan het navigeren bent.
Concurrenten
Over het gewicht gesproken: de E-HS9 weegt rijklaar 2.705 kilogram. Dat is in absolute zin natuurlijk heel zwaar, maar als we kijken naar andere elektrische auto’s in deze klasse is de E-HS9 niet exorbitant zwaar. Auto’s als de BMW iX, Audi Q8 e-tron of Mercedes-Benz EQS SUV zijn immers ook niet bepaald vedergewichten. Met die concurrenten stapt de E-HS9 immers in de boksring.
Chinese Cullinan
Voordat we gaan rijden, lopen we eerst even virtueel een rondje om de E-HS9. Het meest imposante designelement van de SUV is zonder twijfel de enorme grille met verticale spijlen, die enorm doet denken aan de iconische grille van Rolls-Royce. De verlichting van de E-HS9 is opgebouwd uit twee lagen, waarbij de daadwerkelijke koplampen in de onderste laag verwerkt zijn. Ook leuk: als je de E-HS9 ontgrendelt, licht het rode elementje in het midden van de grille op en wordt de grille geflankeerd door nog eens twee extra ledstrips.
Bijzonder design
Aan de zijkant en achterkant is het design van de E-HS9 relatief gezien wat bedaagder. De Chinezen maken met name rondom de zijruiten gebruik van veel verchroomde elementen. Een leuk detail daarbij zijn de horizontale lijnen op de C-stijl. Die geven namelijk aan hoe vol de batterij is als je de E-HS9 aan het laden bent. Aan de achterkant zijn de achterlichten – geheel in lijn met de huidige designtrend – optisch met elkaar verbonden door een horizontale ledstrip.
Comfortabel commandocentrum
Zoals we eerder in deze Hongqi E-HS9 review al aanstipten: aan boord van de E-HS9 krijg je al snel een machtig gevoel. Dat komt niet alleen door de lange motorkap waar je over uitkijkt, maar ook door het brede dashboard en dito middenconsole. Daarbij zijn de stoelen van de E-HS9 bijzonder comfortabel en veelzijdig instelbaar. Ook zijn ze verwarmd, geventileerd én hebben ze meerdere massagefuncties! Een prettige zitpositie is zo gevonden. Als je vervolgens je spiegels wil instellen, moet je even zoeken. Dat verloopt namelijk via het digitale instrumentarium. Een beetje omslachtig als je het ons vraagt, een extra set knoppen boven de bediening van de zijruiten in het deurpaneel was een stuk intuïtiever geweest.
Groot centraal touchscreen
Het woord ‘intuïtief’ brengt ons op de vier(!) schermen die het dashboard van de E-HS9 telt. Voor je neus zit een digitaal instrumentarium, daarnaast huist een groot centraal touchscreen met daaronder een apart touchscreen voor de bediening van de klimaatcontrole. Maar dat is nog niet alles, want in de President-uitvoering waarmee wij rijden heeft ook de passagier nog een eigen aanraakscherm waarop hij/zij tijdens het rijden bijvoorbeeld een filmpje kan kijken.
Gebruikersinterface
Op papier klinkt dat alles zeer goed, maar qua gebruikersinterface en software haalt de E-HS9 het niet bij de software van de eerder aangehaalde concurrenten. Apple CarPlay biedt enig soelaas, alleen door het enorme breedbeeldscherm moet je soms een aardig eind reiken met je hand om bepaalde functies aan te kunnen tikken. Dat kan gebruiksvriendelijker. Gelukkig kun je in de auto’s van nu software relatief eenvoudig updaten en Hongqi gaf aan dat die updates er nog aan zitten te komen, waaronder een gebruikersinterface in het Nederlands. Wat dat betreft kan er dus nog verbetering geboekt worden.
Houtfineer op de middenconsole
Gelukkig is de afwerking in de E-HS9 wel goed voor elkaar. Het interieur voelt degelijk en robuust aan, is vrij van rammeltjes en kraakjes en overal waar je voelt zijn de gebruikte materialen zacht en van goede kwaliteit. Een leuk detail is het houtfineer op de middenconsole, dat enigszins doet denken aan het achterdek van een luxe speedboot. Kortom, wat afwerking betreft doet de E-HS9 zeker recht aan zijn prijskaartje.
Een zee van ruimte
Omdat we de topversie President meekregen van importeur Hedin Automotive, moeten we in deze Hongqi E-HS9 review uiteraard ook even plaatsnemen op de zetels op de tweede zitrij. De President-uitvoering heeft namelijk niet zeven, maar zes zitplaatsen. De passagiers op de tweede zitrij kunnen hun stoelen elektrisch verstellen, maar ook is het meubilair verwarmd én geventileerd! Verder heb je werkelijk een zee aan ruimte. Ook als de voorstoelen in een normale positie staan, kun je je benen volledig strekken op de tweede zitrij. De E-HS9 zou een behoorlijk geschikte chauffeursauto kunnen zijn!
Derde zitrij
Op de derde zitrij is het iets minder comfortabel vertoeven, die twee plekken zijn met name geschikt voor kinderen. Heb je de zitplekken niet nodig, dan kun je de rugleuningen elektrisch in de laadvloer laten verdwijnen. Een kanttekening daarbij is wel dat je ervoor moet zorgen dat de stoelen op de tweede zitrij voldoende naar voren staan, anders kun je de achterste stoeltjes niet naar voren klappen. Wat dat betreft was het fijn geweest als de stoelen op de tweede zitrij automatisch naar voren zouden schuiven om ruimte te maken.
Snelle jongen, die Hongqi E-HS9
Oké, tijd om te gaan rijden met de E-HS9. Eerst even wat specificaties: de E-HS9 heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras, die samen goed zijn voor een vermogen van 551 pk en 750 Nm koppel. Daar krijg je die 2.705 kilogram wel mee in beweging. De sprint naar 100 km/u is geklaard in 4,9 seconden en ook tussensprints kosten eigenlijk nooit moeite. Stroom krijgen de twee elektromotoren uit een batterij met een capaciteit van 99 kWh. Volgens de WLTP-testcyclus moet je op één lading stroom 465 kilometer kunnen rijden. Snelladen kan met een maximale laadsnelheid van 140 kW, wat concreet betekent dat je – afhankelijk van je resterende batterijpercentage – tussen een half uur en een uur aan de snellader staat om weer een flink stuk verder te kunnen rijden.
Actieradius: hoe ver kom je in de praktijk?
Uit deze Hongqi E-HS9 review blijkt dat hij de opgegeven actieradius van 465 kilometer niet haalt. Toegegeven, de temperatuurmeter tikt net iets hoger dan het vriespunt aan, maar rond de 300 kilometer actieradius is een realistischer getal. In de zomer moet je rond de 350 kilometer kunnen halen. Omdat de we de Hongqi E-HS9 voor deze review maar één dag tot onze beschikking hadden, hebben we de laadsnelheid niet kunnen testen in de praktijk.
Chinees, maar wel met Amerikaans gevoel
De Hongqi E-HS9 heeft qua rijgedrag wel wat weg van de grote Amerikaanse SUV’s, denk bijvoorbeeld aan een Cadillac Escalade of Lincoln Navigator. Hij is ontzettend comfortabel en komt vooral goed tot zijn recht op lange stukken snelweg. De luchtvering rondom van de President-uitvoering draagt aan dat comfort behoorlijk bij. Het is echter niet zo dat de E-HS9 in bochten opeens compleet verloren is. Tuurlijk voel je wel dat je met een grote auto op stap bent, maar de luchtvering houdt de koets mooi in het gareel en door de batterij in de bodem ligt het zwaartepunt relatief laag. De besturing is licht en tamelijk gevoelloos, maar eigenlijk past dat wel bij dit type auto. De E-HS9 maant je eigenlijk om het wat rustiger aan te doen bij het rijden, waardoor je ook meer uitgerust uitstapt na een lange rit.
Prijzen Hongqi E-HS9
De Hongqi E-HS9 is er in drie uitvoeringen: Business, Executive en President. De Business staat op de prijslijst vanaf 83.590 euro, de Executive kost 94.590 euro en voor de topversie President moet je 103.590 euro achterlaten bij Hedin Automotive. De Business krijgt als instapversie een kleinere batterij en iets minder vermogen mee: 435 pk, 600 Nm koppel en een batterijcapaciteit van 84 kWh om precies te zijn. Daarmee moet je volgens Hongqi alsnog 396 kilometer ver kunnen komen, maar in de praktijk zal dat getal waarschijnlijk ook wat lager liggen dan opgegeven. De Executive en President hebben beide de eerder in dit stuk aangehaalde specificaties.
Uitrusting
Gelukkig is de Business standaard al behoorlijk rijk uitgerust. Zo krijg je standaard onder meer stoel- en stuurwielverwarming, een verwarmbare achterbank, alle rijhulpsystemen, smartphone-integratie, klimaatcontrole met vier zones, keyless entry, een 360-graden parkeercamera, automatisch dimmende spiegels, ledverlichting en een licht- en regensensor. Opteer je voor de Executive, dan krijg je daarbij nog een audiosysteem met twaalf speakers, matrix-led-koplampen, sfeerverlichting en de exterieurverlichting in de grille en de C-stijl bij. Topuitvoering President heeft dus zes in plaats van zeven zitplaatsen en alle eerder in de tekst genoemde luxe die je maar kan wensen. Wellicht handig om te weten: Hongqi levert alleen luchtvering op de President, dus voor het ultieme comfort moet je altijd de topversie kiezen.
Hongqi E-HS9: kopen of laten staan?
Dan volgt nu het antwoord op de hamvraag: is de Hongqi E-HS9 het overwegen waard? Wat ons betreft wel, maar qua verfijning kan de E-HS9 nog niet tippen aan de Duitse concurrentie. Dat heeft met name te maken met de software en de werking van de rijhulpsystemen. Ook qua actieradius en efficiëntie haalt de E-HS9 het niet bij bijvoorbeeld een BMW iX, die in de praktijk dik 450 kilometer op één acculading haalt.
Daar staat dan wel weer tegenover dat de Hongqi E-HS9 qua uitrusting en comfort ontzettend veel waar voor zijn geld biedt én dat deze minpunten in de toekomst nog opgelost of verbeterd kunnen worden door het updaten van de software. Kortom, de conclusie van deze Hongqi E-HS9 review is dat het op dit moment eigenlijk een ruwe diamant is die nog fijngeslepen moet worden.