Review – BYD Seal U DM-i (2024) – Nu ook als plug-in hybrid
Uitbreiding van het aanbod
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De BYD Seal U was er tot nu toe alleen in volledig elektrische versie. Daar komt nu een plug-in hybride variant bij. Hoe die bevalt zoekt AutoRAI.nl uit bij een eerste kennismaking.
De BYD Seal U debuteerde begin dit jaar op de Nederlandse markt en was alleen leverbaar met volledig elektrische aandrijving. Om een bredere doelgroep aan te spreken is het aanbod per direct uitgebreid met een plug-in hybride variant: de DM-i. Plug-in hybridetechniek is voor BYD niets nieuws. Sterker nog, in 2008 was BYD het eerste automerk met een plug-in hybride in massaproductie. Dat was de BYD F3DM, een compacte sedan op basis van een toen al wat oudere Toyota Corolla. Sindsdien is er veel veranderd…
De plug-in hybride aandrijflijn
De BYD Seal U DM-i wordt geleverd met twee versies van de plug-in hybride aandrijflijn: de Boost en de Design. Bij beide worden de elektromotoren gecombineerd met een 1,5-liter viercilinder benzinemotor. In het geval van de Design met turbo. Bij de Boost zorgt één elektromotor voor de aandrijving, op de voorwielen. Bij de Design zijn er twee elektromotoren, die voor vierwielaandrijving zorgen. Anders dan de namen doen vermoeden is de Design dus de krachtigste versie van de twee. De Boost heeft een systeemvermogen van 160 kW (218 pk), terwijl de Design over maar liefst 238 kW (324 pk) beschikt. Het koppel bedraagt respectievelijk 300 en 550 Nm.
De benzinemotor kán de wielen aandrijven, maar dat is vooral voor geval van nood. Er zit niet eens een transmissie tussen motor en wielen, het is dan een directe overbrenging. In de praktijk is de benzinemotor slechts een generator, die op een zo efficiënt mogelijk toerental stroom opwekt voor de elektromotoren, die de wielen aandrijven. Beide varianten zijn voorzien van een 18,3 kWh batterij. Dat is uiteraard BYD’s eigen Blade Battery, die vrij is van nikkel en kobalt en die bestand is tegen doorboringen.
Prestaties en verbruik BYD Seal U DM-i
De BYD Seal U DM-i Boost sprint in 8,9 seconden naar de 100 km/u, de Design doet daar 5,9 seconden over. De Boost heeft een officieel verbruik van 0,9 l/100 km en 21,0 kWh/100 km, goed voor een volledig elektrisch actieradius van 80 km en een totale actieradius van 1.080 km. De Design heeft een iets hoger verbruik van 1,2 l/100 km en 23,5 kWh/100 km. Dat is nog steeds goed voor een volledig elektrische actieradius van 70 km en een totale actieradius van 870 km. Al deze cijfers zijn WLTP-waarden.
Prijzen BYD Seal U DM-i
De BYD Seal U DM-i is per direct te bestellen. De prijslijst is overzichtelijk: BYD vraagt 39.490 euro voor de Boost en 47.230 euro voor de Design. Voor die bedragen wordt de auto standaard geleverd met alles erop en eraan: je hoeft alleen nog (zonder meerprijs) je favoriete carrosserie- en interieurkleur te kiezen. Voor de volledigheid: de volledig elektrische versie van de Seal U is te bestellen vanaf 42.990 euro.
Uitrustingen BYD Seal U DM-i
Waaruit bestaat die rijke uitrusting dan? Standaard zijn onder meer 19-inch lichtmetalen velgen, metallic carrosserielak, full-led-verlichting met grootlichtassistent, een panoramisch glazen schuif-/kanteldak, stoel- en stuurwielverwarming, stoelventilatie, kunstlederen bekleding, diverse USB-poorten, een draadloze oplaadmogelijkheid voor twee smartphones en een elektrisch bediende achterklep. Via een draaibaar (naar keuze liggend of staand) 15,6-inch touchscreen is uitgebreid infotainment met over-the-air-updates beschikbaar.
Eveneens standaard is een V2L-functie (Vehicle-to-Load) waarmee je externe elektrische apparaten op de auto kunt aansluiten. Ook zijn natuurlijk diverse bestuurdersassistentiesystemen van de partij, inclusief 360-gradencamera. Een praktisch aspect om rekening mee te houden: de bagageruimte meet 425 liter (1.440 liter met neergeklapte achterbank), tegenover 552 liter in de volledig elektrische versie van de BYD Seal U.
Rijden met de BYD Seal U DM-i Boost
Wat het rijden betreft verschilt de BYD Seal DM-i eigenlijk (bijna) niet van de volledig elektrische versie. De aandrijflijn doet zeer stil zijn werk. Zelfs als we in hybridemodus het volle vermogen vragen blijft de benzinemotor zachtjes op de achtergrond. Ook op gebied van banden- en windgeruis is het best stil aan boord van de Seal U DM-i. Samen met het feit dat je vanwege de elektrische aandrijving van de wielen altijd een directe reactie hebt op het gaspedaal, is de rijbeleving eigenlijk gewoon die van een elektrische auto. Slechts aan de weergaven op het instrumentarium – en het minder sterk regeneratief remmen – merk je dat soms ook een benzinemotor meedoet.
Het onderstel is zeer comfortabel afgesteld. Een onderscheidende keuze, tussen de veelal ‘sportief’ afgestelde concurrenten. Alle oneffenheden worden soepel weggewerkt, zonder dat de auto deint. Ook blijft de wegligging in bochten goed in orde, al is het geen sportieve bochtenridder. Voor de besturing kiest BYD een middenweg: niet te zwaar, misschien net iets te licht, maar vooral gewoon prima. Wel moet je soms net iets teveel corrigeren rond de middenstand.
Camera’s en infotainment
Bij het parkeren zorgen de camerasystemen voor een helder beeld, waarbij vooral de 360-gradencamera een aanwinst is. De camera’s zijn overigens geen overbodige luxe: vanwege de vrij kleine zijruiten en vooral achterruit heeft de Seal U een vrij grote dodehoek schuin achter de auto. Buiten het manoeuvreren om biedt het grote centrale display toegang tot een snel werkend en uitgebreid infotainmentsysteem. Naar sommige functies is het even zoeken, maar veel is naar wens aan te passen en in te delen. Handig zijn sneltoetsen voor veelgebruikte functies. Ventilatie is bijvoorbeeld altijd te bedienen door met drie vingers over het scherm te vegen, in welk submenu je ook zit. Fysieke knoppen houden voor dat soort zaken echter onze voorkeur.
Conclusie
Je zou je kunnen afvragen wat een nieuwkomer zoals de BYD Seal U DM-i toevoegt aan het toch al grote aanbod van plug-in hybride of op andere wijze geëlektrificeerde SUV’s van gevestigde merken. BYD verlegt namelijk geen grenzen met de nieuwe DM-i. Aan de andere kant is de zeer comfortabele onderstelafstemming tegenwoordig een onderscheidende keuze en is de Seal U DM-i gewoon een prima aanbod als je kijkt naar de prijs en wat je daarvoor terugkrijgt. Wie op zoek is naar een ruime, plug-in hybride SUV moet de Seal U DM-i dan ook zeker op zijn kandidatenlijstje hebben staan.