Review – BYD Seal U (2024) – Een Chinese Model Y?
Terwijl de BYD Seal zichzelf al als een waardige concurrent van de Tesla Model 3 heeft bewezen, wil BYD nu de groeiende vraag naar elektrische SUV’s in Europa aanpakken met de Seal U. Kan hij de Tesla Model Y aan?
BYD Seal U
Na de knotsgekke Atto 3 breidt BYD zijn line-up uit met een iets grotere compacte SUV, een SUV-variant van hun Seal-sedan: de BYD Seal U. Waar de BYD Seal het opneemt tegen de Tesla Model 3, moet de Seal U het de Model Y moeilijk maken.
Geen familie?
Zijn naam doet vermoeden dat de auto een direct familielid van de Seal is – de compacte sedan van BYD – maar eigenlijk zijn het geen bloedverwanten. De Seal U is een doorontwikkeling van het BYD Song Plus, een Chinese SUV die niet in Europa leverbaar is. BYD heeft voor Europa de Song Plus een stevige make-over gegeven en hem voorzien van het herkenbare Seal-neusje. Onderhuids heeft de Seal U – de ‘U’ die staat voor Utility – dus niets gemeen met de slanke sedan.
Herkenbaar
Maar voordat we de techniek bespreken, kijken we eerst nog even naar het exterieur. De BYD Seal U deelt zijn ontwerpfilosofie met de eerder uitgebrachte Seal en Dolphin, waardoor het deel uitmaakt van de BYD Ocean-reeks. Met vloeiende lijnen en een gestroomlijnde voorkant, oogt de SUV elegant en modern. Het front, met dezelfde koplampen als de Seal, straalt herkenbaarheid uit.
Een SUV voor dagelijks gebruik
Met een lengte van 4,80 meter biedt de BYD Seal U niet alleen veel ruimte voor passagiers, maar ook een indrukwekkende bagageruimte van 552 liter, uitbreidbaar tot 1.440 liter met neergeklapte achterbank. Dankzij een trekgewicht van 1.500 kg kun je nog meer spullen vervoeren. De tweede zitrij biedt – dankzij de royale wielbasis van 2.77 meter – voldoende beenruimte voor drie passagiers. Een groot panoramadak is standaard aanwezig en zorgt op de tweede zitrij voor veel licht.
Draaibaar scherm
De compacte SUV biedt alle gangbare connectiviteitsfuncties, waaronder de integratie van Spotify, Android Auto en Apple Carplay. Het grote infotainmentscherm eist alle aandacht op in het interieur. Hij meet 12,8 inch in de Comfort-uitvoering en 15,6 inch in de Design-uitvoering. Het infotainmentsysteem werkt razend snel en het scherm kan met een druk op de knop 90 graden kantelen, waardoor hij ineens horizontaal of verticaal staat. Een zeer leuke partytrick, dat tijdens het gebruik van het navigatiesyteem bovendien een erg nuttig trucje blijkt.
Vijf sterren
Dankzij een reeks geavanceerde veiligheids- en rijhulpsystemen biedt de BYD Seal U voldoende veiligheid. Bij een recente crashtest van Euro NCAP behaalde de Chinese SUV de hoogst haalbare score van vijf sterren. Mocht je bij een ongeluk betrokken raken, dan hoef je niet bang te zijn dat de batterijen voor narigheid zorgen. BYD lepelt zijn eigen, zeer veilige accu in de Seal U. Want voor wie het gemist heeft: BYD is niet alleen een autobouwer, maar ook de tweede grootste batterijbouwer ter wereld.
In de bodem ligt de BYD Blade Battery. In tegenstelling tot traditionele ronde cellen, maakt deze accu gebruik van langwerpige cellen. Het gaat hier om een zogeheten LFP batterij – lithium ijzerfosfaat batterij – waar geen schaarse grondstoffen in zitten, zoals kobalt. Er zijn twee accu-opties: een 72 kWh accupakket met een actieradius van 420 kilometer (Comfort-uitvoering) en een 87 kWh accupakket met een actieradius van 500 kilometer (Design-uitvoering). BYD monteert standaard een warmtepomp, die een aanzienlijke vermindering van de actieradius in koude weersomstandigheden moet voorkomen.
Hoe snel kan de BYD Seal U snelladen?
Standaard ondersteunt de SUV 11 kW 3-fase AC-laden. Bij een snellader beschikt hij over 115 kW snellaadcapaciteit voor het kleinste accupakket en 140 kW voor het grootste accupakket. In beide gevallen heb je zo’n 40 minuten nodig om van 20 tot 80 procent te laden. Niets om je voor te schamen, maar er zijn EV’s waarmee je sneller klaar bent met laden.
Snel genoeg?
De BYD Seal U wordt altijd aangedreven door een elektromotor op de vooras met 160 kW (218 pk). Met beide versies heb je ongeveer zo’n 9,5 seconden nodig om van 0 naar 100 te razen. Bij 175 km/u stopt de auto met versnellen. Ook van deze cijfers slaan we niet (letterlijk) stijl achterover, maar ook valt er weinig te klagen. Bovendien voelt de Seal U op de weg een stuk sneller aan dan je zou verwachten. Een snelle inhaalmanoeuvre is zo gepiept. Wie uit een benzineauto overstapt naar de Seal U, zal waarschijnlijk zelfs even moeten wennen aan de souplesse en kracht van de aandrijflijn. Maar ook hier geldt: er zijn EV’s die sneller zijn.
Comfortabel
De Seal U is echter niet gebouwd voor stoplichtsprintjes. Hij is gericht op gezinnen, die veilig en comfortabel van A naar B willen reizen. Verwacht dus geen scherp sturende EV met een sportieve wegligging die de straatstenen aan flarden rijdt. De focus ligt hier duidelijk op het bieden van een betrouwbare en ontspannen reiservaring. Hij ligt stabiel op de weg en vangt hobbels en kuilen moeiteloos op. Zoek je toch een elektrisch kanon waar het hele gezin in past? Dan kun je bij BYD voor de sedanbroer van de Seal U kiezen, die in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u knalt.
Prijs, beschikbaarheid en garantie
De BYD Seal U komt in de eerste helft van 2024 op de Nederlandse markt. De SUV zal beschikbaar zijn in twee uitvoeringen – Comfort en Design – met zes exterieurkleuren en twee interieurkleurschema’s. BYD biedt een garantie van 6 jaar of 150.000 km op de auto. 8 jaar of 200.000 km garantie op de accu moeten kopers extra gemoedsrust geven. Voor de Seal U Comfort vraagt het merk 42.990 euro en voor 45.990 euro heb je de Design-versie, met het grotere accupakket. In de video hieronder vertellen we je meer: