![BMW iX5 Hydrogen review](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-9-640x480.jpg)
Review – BMW iX5 Hydrogen: een BMW X5 op waterstof, hoe rijdt dat?
Inclusief een deep dive in de techniek van de BMW iX5 Hydrogen
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Een BMW X5 met waterstoftechnologie? Jazeker, die bestaat! Maar je kan hem als consument nog niet kopen. De komende jaren maakt BMW Group wereldwijd de nodige testkilometers met een vloot van tientallen exemplaren van de BMW iX5 Hydrogen. In de haven van Antwerpen stapt AutoRAI.nl-journalist Bart Oostvogels al even in om te rijden in deze waterstof-BMW. Want hoe goed is deze SUV in de praktijk? En wat is de stand van zaken rondom waterstof?
BMW iX5 Hydrogen review
De afgelopen vier jaar heeft BMW Group intensief gewerkt aan de ontwikkeling van waterstoftechnologie. Dat doet het merk in samenwerking met Toyota. Toch is er maar weinig Toyota-techniek te vinden in de BMW iX5 Hydrogen. Alleen de zogeheten fuel-cell stack is van Toyota afkomstig. Voor de rest heeft BMW alles in eigen huis ontwikkeld. Het geeft aan dat BMW waterstoftechnologie heel serieus neemt en werkt aan een business case.
Waterstofeconomie
“Waterstof is een veelzijdige energiedrager die een sleutelrol speelt bij het streven naar klimaatneutraliteit”, zegt Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling. “We zijn er zeker van dat waterstof aanzienlijk aan belang zal winnen voor de individuele mobiliteit. Brandstofcellen hebben ook geen zeldzame grondstoffen zoals kobalt, lithium of nikkel nodig. Met onze BMW iX5 Hydrogen-testvloot kunnen we nieuwe en waardevolle inzichten opdoen, waardoor we klanten een aantrekkelijk productaanbod kunnen bieden zodra de waterstofeconomie een wijdverspreide realiteit wordt.”
![BMW iX5 Hydrogen in Antwerpen](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-83-1140x760.jpg)
BMW en waterstof: na 2025
Nog even geduld dus als het om waterstoftechnologie gaat. BMW verwacht na 2025 het eerste model met deze technologie op de markt te brengen. Dat wordt dan automatisch in een groter model, zoals de BMW X5 of BMW 7 Serie. Voor kleinere voertuigen gelooft het merk in batterij-elektrische aandrijflijnen. Grotere voertuigen hebben juist baat bij waterstof-elektrische aandrijfsystemen. Denk hierbij ook aan de transportsector, zowel over de weg als over het water.
“BMW Group beschouwt FCEV-technologie als een potentiële aanvulling op de aandrijftechnologie van batterij-elektrische voertuigen.”
BMW Group
Vierde project
BMW experimenteert al langer met waterstoftechnologie. Zo presenteerde het merk in februari 2005 al de BMW h2R racer en verscheen in 2006 een BMW 7 Serie met een V12 en waterstoftechniek. Ook heeft BMW gewerkt aan een 5 Serie Gran Turismo met waterstoftechniek. Deze BMW iX5 Hydrogen is alweer het vierde waterstofmodel van BMW. Het merk gelooft in een tweedelige oplossing voor de toekomst: batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Dat is wel duidelijk.
BMW iX5 Hydrogen – RIJDEN in BMW X5 met waterstoftechniek – AutoRAI TV
Kinderschoenen
Het komt nog maar heel weinig voor dat we in een nieuwe auto stappen met een waterstof-elektrische aandrijflijn. Dat komt vooral omdat de techniek nog in de kinderschoenen staat. Auto’s als de Toyota Mirai en Hyundai Nexo zijn al te koop. Bovendien is ook fabrikant Honda heel erg ver met de techniek. Een sessie van ongeveer 1,5 uur in de BMW iX5 Hydrogen maakt al snel duidelijk dat waterstoftechnologie er nu al helemaal klaar voor is. Dat leggen we graag uit.
Waterstof is geen brandstof
De auto rijdt als een normale BMW X5. Dat is het grootste compliment voor BMW. Hij is superstil, heel comfortabel en biedt veel stuurgevoel, eigenlijk zoals we van de X5 gewend zijn. Uiteraard rijdt de iX5 Hydrogen volledig elektrisch, want het is foutief om te stellen dat waterstof een brandstof is. Waterstof is een energiedrager. Met behulp van een brandstofcel reageert waterstof met zuurstof en ontstaat er elektriciteit. Het enige restproduct: waterdamp van gedemineraliseerd water. Dat is drinkbaar, maar door het ontbreken van mineralen niet heel gezond.
![BMW iX5 Hydrogen](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-22-1140x759.jpg)
Je rijdt elektrisch in de BMW iX5 Hydrogen
Omdat de BMW iX5 Hydrogen volledig elektrisch rijdt, profiteer je dus ook van de eigenschappen die bij een dergelijke aandrijflijn horen. Dus instant trekkracht en altijd een aangename push in de rug bij volgas. De aandrijflijn van deze BMW X5 bestaat uit diverse componenten. Onder de motorkap schuilt de brandstofcel die in verticale positie is geplaatst. Het vermogen van de brandstofcel bedraagt 125 kW (170 pk). Op de achteras schuilt een krachtige elektromotor van de BMW iX. Die is indien de 2,3 kWh lithium-ion batterij volledig is opgeladen goed voor een output van 401 pk (295 kW) met een indrukwekkend koppel van 720 Nm.
BMW iX5 Hydrogen
De benodigde waterstof voor de brandstofcel is opgeslagen in twee waterstoftanks. Eentje is in lengterichting geplaatst onder de middentunnel, terwijl de andere overdwars ligt onder de achterbank. De twee tanks hebben een capaciteit van 6 kilogram waterstof, opgeslagen onder een druk van 700 bar. Het tanken van waterstof kost slechts drie tot vier minuten. Met een prijs van 17,99 euro per kilogram waterstof bij een waterstoftankstation moet je dus denken aan ongeveer 100 euro voor een volle tank. Daarmee kun je dan weer 500 kilometer rijden (WLTP).
![BMW iX5 Hydrogen](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-72-1140x760.jpg)
Wel groen aub
Best interessant dus, helemaal als de prijs van waterstof in de toekomst zal dalen. De techniek heeft helemaal zin als waterstof op een groene manier wordt opgewekt. Momenteel is waterstof nog ‘grijs’ omdat er aardgas voor nodig is om het te maken. Hier is nog veel werk aan de winkel.
Met alleen BEV’s gaan we het niet redden
Veelbelovend zijn de zonneparken in Noord-Afrika waar duizenden zonnepanelen niet alleen energie opwekken maar bij overcapaciteit ook waterstof. Het leidingnetwerk richting Europa ligt er al. In feite krijg je dan ‘gratis’ waterstof en dat zal de prijs enorm drukken. Als waterstof echt duurzaam wordt, dan zal er een enorme transitie plaatsvinden. Want met alleen BEV’s gaan we het niet redden. De accu’s zijn schreeuwend duur en hebben kostbare en vooral zeldzame metalen nodig. Daarnaast past een waterstofauto bij miljarden automobilisten veel meer in het gebruikerspatroon. Rijden, even kort tanken en weer verder. Precies zoals je nu al gewend bent. Zo simpel is. Het ombouwen van bestaande benzine- en dieseltankstations naar waterstoftanklocaties is ook vrij eenvoudig.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-14-1140x760.jpg)
Belangrijke rol bij overheden en oliemaatschappijen
Een belangrijke rol ligt bij overheden en oliemaatschappijen. Die hebben de macht en het geld om te investeren in waterstoftechnologie. Maar die investeringen gaan langzaam. Niet zo gek natuurlijk, want oliemaatschappijen verdienen nog altijd miljarden euro’s aan fossiele brandstoffen. Commercieel belang gaat hierbij boven duurzamere mobiliteit. Maar goed, dat is een andere discussie. Waterstof is in opkomst, maar wel heel langzaam. Dat is anders bij BEV’s.
Wat kost het mij?
Onder de streep heeft alles met de juiste prijs te maken. Zo werkt de wereld. ‘Wat is voor mij voordeliger en handiger?’ Die vraag staat centraal bij de consument. Dat er vertrouwen is in waterstoftechnologie staat inmiddels wel vast, want het leeft enorm onder de bevolking. De vraag is niet of BEV of FCEV beter is. We hebben beide systemen nodig. Niet voor niets doet BMW kennis en ervaring op met de iX5 Hydrogen.
![BMW iX5 Hydrogen Interieur](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-68-1140x759.jpg)
Productie in München
BMW produceert de BMW iX5 Hydrogen overigens in de proeffabriek van de BMW Group in het Research and Innovation Center in München. Dit is een soort hub tussen de ontwikkelingsfase en productiefase op grote schaal in waar elk nieuw model van een van de merken van BMW Group voor het eerst wordt gemaakt.
In het centrum werken ongeveer 900 mensen in de carrosseriebouw, assemblage, modelbouw, conceptvoertuigbouw en manufacturing. Ze werken elk aan maximaal zes voertuigprojecten tegelijk en hebben tot taak ervoor te zorgen dat zowel het product als het productieproces klaar zijn voor serieproductie.
Wereldwijde energietransitie
Volgens een rapport van het International Energy Agency (IEA) is het potentieel van waterstof als toekomstige energiebron voor de wereldwijde energietransitie enorm. Dankzij de opslag- en transportmogelijkheden kan waterstof voor een breed scala aan toepassingen worden gebruikt. De meeste geïndustrialiseerde landen passen daarom waterstofstrategieën toe en ondersteunen deze met roadmaps en concrete projecten.
In de transportsector kan waterstof – naast batterij-elektrische mobiliteit – een verdere technologische optie zijn om duurzame individuele mobiliteit op de lange termijn vorm te geven. Dit zal echter afhangen van een concurrerende productie van voldoende hoeveelheden waterstof uit groene stroom en van uitbreiding van de bijbehorende waterstoftankinfrastructuur, waar in veel landen al intensief naar wordt gestreefd. Ook in Nederland. Er komen in ons land steeds meer waterstoftanklocaties bij.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-84-1140x760.jpg)
Conclusie BMW iX5 Hydrogen 2023
Duizenden woorden kunnen we wijden aan waterstoftechnologie. Puur omdat er zoveel te vertellen en uit te leggen valt. Bottom line is dat waterstoftechniek er gaat komen. De branstofcel rukt op en wordt in de nabije toekomst steeds goedkoper. Als er ook meer waterstoftanklocaties bij komen in Europa, de auto’s dalen in prijs en waterstof op een duurzame manier tot stand komt, dan ziet de toekomst van waterstof er heel rooskleurig uit. Ergens is het jammer en vooral frusterend dat de BMW iX5 Hydrogen er nu al klaar voor is. Want de auto rijdt geweldig en voelt volstrekt normaal aan. Kortom: dit willen mensen hebben. Even allemaal de schouders eronder en gaan met waterstof.
Technische gegevens BMW iX5 Hydrogen
- Maximaal vermogen elektromotor: 295 kW/401 pk
- Maximaal koppel elektromotor: 720 Nm
- Continu vermogen brandstofcel: 125 kW/170 pk
- Acceleratie 0-100 km/u: minder dan 6 seconden
- Topsnelheid: 205 km/u (met volledig opgeladen accu), 185 km/u
- Waterstofverbruik in WLTP-testcyclus: 1,19 kg/100 km
- Actieradius WLTP-testcyclus: 504 km
- Capaciteit 2 waterstoftanks: 6 kilogram gasvormig waterstof
- Vultijd waterstoftanks: 3-4 minuten
- Aandrijving: achterwielen
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met het opschrift 'Hydrogen' rijdt op een weg met windturbines op de achtergrond onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-2-640x480.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met het label 'Hydrogen Fuel Cell' rijdt op een verharde weg nabij een watermassa onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-4-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV glijdt over de weg met een achtergrond van blauwe lucht en bruisend water.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-6-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 waterstofbrandstofcelauto rijdt op een weg geflankeerd door groen gras, met blauwe lucht en wolken op de achtergrond. Op het kenteken staat "M HY 731E.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-7-640x480.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV rijdt onder een helderblauwe lucht over een bochtige kustweg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-10-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met op de zijkant 'Hydrogen' geschreven, rijdt over een weg door een bosrijke omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-16-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV rijdt op een zonnige dag over een met bomen omzoomde weg in een bosrijke omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-18-640x480.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV glijdt over een weg, omlijst door een modern, hoekig gebouw en een kraan op de achtergrond onder een heldere hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-21-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met de tekst "Hydrogen" op de zijkant rijdt langs een weg aan het water. Er passeert een fietser en op de achtergrond zijn windturbines zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-27-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 waterstofbrandstofcelauto met een kentekenplaat met de tekst "M HY 731E" rijdt in de schemering over een weg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-24-640x480.jpg)
![Een witte BMW iX5 waterstof-brandstofcel-SUV glijdt over een landweg, met een helderblauwe lucht en kale bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-32-360x270.jpg)
![Een witte SUV met de tekst "BMW iX5 Hydrogen" staat geparkeerd op een weg vlakbij een grote windturbine; verschillende andere windturbines en een watermassa zijn zichtbaar op de achtergrond onder een blauwe lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-36-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV staat geparkeerd op een droge, met gras begroeide heuvel naast een grote windturbine met een watermassa op de achtergrond onder een helderblauwe lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-37-640x480.jpg)
![Een witte SUV met het opschrift "BMW iX5 Hydrogen Fuel Cell" rijdt op een weg naast een watermassa onder een heldere hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-30-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV staat geparkeerd op een open plek vlakbij een waterkant, met verschillende windturbines op de achtergrond onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-38-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met een 'HYDROGEN FUEL CELL'-embleem rijdt over een weg omgeven door bomen en gras, allemaal onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-31-640x480.jpg)
![Een BMW iX5 Hydrogen SUV staat geparkeerd op een verhard terrein nabij een grote watermassa, met windturbines en een helderblauwe lucht bezaaid met verspreide wolken op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-33-360x270.jpg)
![Een BMW iX5 Hydrogen staat geparkeerd op een open verhard terrein met een rij windturbines en een watermassa op de achtergrond, allemaal verlicht door een kleurrijke zonsonderganghemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-40-360x270.jpg)
![Een BMW iX5 Hydrogen staat bij zonsondergang geparkeerd aan de rand van een waterlichaam met twee grote windturbines op de achtergrond tegen een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-42-640x480.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV geparkeerd op een kustlijn, met een zonsondergang en een bewolkte lucht op de achtergrond. Op het kenteken van het voertuig staat "M.5987E.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-41-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een wit BMW iX5 waterstofvoertuig geparkeerd bij water bij zonsondergang.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-45-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met een 'Hydrogen Fuel Cell'-logo staat geparkeerd op een weg, met twee windturbines hoog tegen de blauwe lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-44-640x480.jpg)
![Vooraanzicht van een witte BMW iX5 Hydrogen geparkeerd op een weg met een modern, hoekig gebouw en historische structuur op de achtergrond. Aan de rechterkant zijn windturbines zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-52-360x270.jpg)
![Een strakke, witte BMW iX5 Hydrogen staat geparkeerd onder een groot betonnen viaduct, waar zonlicht door de gaten in de constructie stroomt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-46-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen staat bij zonsondergang geparkeerd bij drie grote windturbines aan de kust, onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-43-640x480.jpg)
![Een BMW iX5 Hydrogen SUV geparkeerd bij een watermassa bij zonsondergang met windturbines en een lange brug op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-39-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV staat geparkeerd voor het Havenhuis in Antwerpen, België, onder een gedeeltelijk bewolkte hemel. Op de achtergrond is een windturbine zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-48-360x270.jpg)
![Een wit BMW iX5 waterstofbrandstofcelvoertuig met "HYDROGEN" op de achterkant, geparkeerd in een stedelijke omgeving met moderne en klassieke architectuur op de achtergrond. Aan de rechterkant zijn windturbines zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-53-640x480.jpg)
![Close-up van de voorkant en zijkant van een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met geometrische blauwe details, gemarkeerd met "BMW i Hydrogen NEXT", geparkeerd op een verhard oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-54-360x270.jpg)
![Een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met de tekst 'Hydrogen Fuel Cell' staat op een heldere dag geparkeerd voor een modern, geometrisch gebouw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-49-360x270.jpg)
![Close-up van de grille en koplamp van een BMW iX5 Hydrogen, met een geometrisch patroonontwerp en een Europees kenteken met de tekst "M HY 7315".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-56-640x480.jpg)
![Close-up van een BMW iX5 Hydrogen-autowiel met een modern, ingewikkeld zwart-blauw velgontwerp, gemonteerd op een wit voertuig. De achtergrond is voorzien van een betegelde bestrating.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-59-360x270.jpg)
![Een BMW iX5 waterstof-elektrische brandstofcelauto staat geparkeerd op een verhard oppervlak en laat het achter- en zijaanzicht zien met helderblauwe accenten. Op het kenteken staat "M HY 731E.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-61-360x270.jpg)
![Close-up van de voorste helft van een witte BMW iX5 Hydrogen SUV met blauwe accenten, geometrische patronen op de motorkap en zichtbare kentekenplaat. De auto staat geparkeerd op een geplaveide ondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-55-640x480.jpg)
![Close-up van de linkervoorzijde van de BMW iX5 Hydrogen, met een witte auto met een geometrisch patroon op de motorkap en een modern koplampontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-57-360x270.jpg)
![Een close-up van de achterkant van een wit BMW iX5 waterstofbrandstofcelvoertuig, met het achterlicht, een deel van de achterruit en een kentekenplaat met de tekst "M HY 731E". Het merklogo van de auto is zichtbaar op de achterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-62-360x270.jpg)
![Close-up van een BMW iX5 Hydrogen-logo op een wit oppervlak. Het logo is voorzien van een zwarte buitenring met de letters "BMW" en een blauw-wit geblokte binnencirkel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-65-640x480.jpg)
![Close-up van de voorband en het wiel van een witte BMW iX5 Hydrogen SUV, met blauwe accenten en een geometrisch patroon op het spatbord.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-58-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een BMW iX5 Hydrogen-auto met het stuur, het dashboard met infotainmentscherm en de middenconsole. De auto staat geparkeerd vlakbij een stadsgezicht aan het water dat zichtbaar is door de voorruit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-67-360x270.jpg)
![Close-up van het centrale bedieningspaneel van een BMW iX5 Hydrogen met een versnellingspook, verschillende knoppen en een draaiknop. De interface is modern met een strak design in zwart en chromen accenten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-69-640x480.jpg)
![Het achteraanzicht van een witte BMW iX5 Hydrogen met een 'HYDROGEN FUEL CELL'-label op de bumper, Europees kenteken M HY 731E, buiten geparkeerd nabij een groot gebouw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-63-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een BMW iX5 Hydrogen-auto met een kentekenplaat met de tekst "MO HY 731E", met een "BMW i Hydrogen Fuel Cell"-logo en tekst.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-64-360x270.jpg)
![Het dashboarddisplay van een BMW iX5 Hydrogen toont een navigatiekaart met routebeschrijving naar Antwerpen, weersinformatie, temperatuur van -2°C en 2% kans op neerslag. In een sectie worden H2-stations belicht, waarvan er één gunstig gelegen is op 0,3 km afstand.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-70-640x480.jpg)
![Het digitale autodashboard van de BMW iX5 Hydrogen geeft de status van een waterstofbrandstofcel weer, een snelheidsmeter bij 0 km/u en een bereik van 500 km. Het scherm toont ook de tijd, temperatuur en verschillende voertuigindicatoren in blauwe accenten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-71-360x270.jpg)
![Het digitale autodashboard van de BMW iX5 Hydrogen geeft reisgegevens weer, waaronder brandstofefficiëntie, snelheid en een grafiek van het brandstofverbruik in de modi Sport, Eco Pro en Comfort. Opgenomen op 13.01.2023 met in totaal 12640 km gereden.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-73-360x270.jpg)
![Close-up van een BMW iX5 Hydrogen-dashboard met het label "HYDROGEN FUEL CELL" nabij de ventilatieopening en een deel van het infotainmentscherm.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-74-640x480.jpg)
![Het interieur van de BMW iX5 Hydrogen is voorzien van een achterbank met zwart lederen bekleding, veiligheidsgordels en sfeerverlichting. Ook de bestuurdersstoel en een deel van het dashboard zijn zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-75-360x270.jpg)
![Close-up van de dorpel van een auto met het label 'Hydrogen Fuel Cell', wat aangeeft dat het voertuig waterstofbrandstofceltechnologie gebruikt. Het gebied heeft een metalen en zwarte afwerking, typisch voor BMW iX5 Hydrogen-modellen, en de deur lijkt open te staan.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-76-360x270.jpg)
![Close-up van de BMW iX5 waterstofbrandstofcel onder de motorkap, met de motoronderdelen en het merklogo met een waterstofsymbool op de zijkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-78-640x480.jpg)
![Open motorkap van een auto met daarin een BMW iX5-waterstofmotor met een modern en strak ontwerp, met blauwe en zilveren accenten en een waterstofsymbool op de zwarte kap. Op de achtergrond zijn geplaveide bestrating zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-77-360x270.jpg)
![Een waterstofbrandstofmondstuk wordt in de tankpoort van een wit BMW iX5 Hydrogen-voertuig gestoken, wat het proces van het tanken met waterstofgas aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-85-360x270.jpg)
![Een BMW iX5 Hydrogen met de achterklep open, waardoor een ruime en lege laadruimte zichtbaar wordt, geparkeerd op een geplaveide ondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-79-640x480.jpg)
![Een wit waterstoftankstation met een witte BMW iX5 Waterstof geparkeerd onder de overkapping. Het tankstation heeft het CMB Tech-logo en staat tegen een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-80-360x270.jpg)
![Een witte SUV met het opschrift 'BMW iX5 Hydrogen' tankt bij een waterstofstation onder een gedeeltelijk overdekte overkapping met de tekst 'CMB Tech', waarmee BMW's toewijding aan duurzame innovatie wordt getoond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/BMW-iX5-Hydrogen-antwerpen-review-2023-foto-82-360x270.jpg)