
Review – Alpine A110R Turini (2025), een zeldzame lekkernij voor puristen
"Deze A110R kan veel meer vermogen aan"
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De Alpine A110R Turini is een auto voor fijnproevers. In een wereld waarin rijbeleving steeds vaker het onderspit delft ten faveure van comfort, veiligheidssystemen en digitalisering, laat deze compacte sportcoupé zien hoe het óók kan. Geen overbodige poespas, geen betuttelende ingrepen, maar puur autorijden. Precies zoals het ooit bedoeld is. De Alpine A110R is het absolute hoogtepunt van de A110-reeks. De Turini-editie laat zien dat sportief rijden prima samen gaat met Franse stijl.
Een eerbetoon aan een legende
De Alpine A110 zoals we die nu kennen, grijpt terug op de originele A110 uit de jaren ’60 en ’70: een lichtgewicht rallykanon dat successen vierde in de meest roemruchte rally’s van Europa. Denk aan de Monte Carlo Rally van 1971, waar de originele Berlinette zijn stempel op de autosportdrukte zette. Het concept is door de jaren heen nauwelijks veranderd: een compacte coupé met middenmotor, achterwielaandrijving en vooral een gewicht dat een lach op je gezicht tovert nog vóór je de startknop indrukt. Ook deze Alpine A110R heeft dat recept.
R staat voor Radicaal
De Alpine A110R is de meest compromisloze uitvoering van het moderne Alpine-gamma. Waar de basis-A110 al dynamisch verfijnd is, gaat de R-versie nog een stap verder. De toevoeging ‘Turini’ verwijst naar de Col de Turini, die beruchte bergetappe in het zuiden van Frankrijk. Geen onlogische naam, want deze Alpine is bij uitstek gemaakt voor dat soort wegen: smal, bochtig, uitdagend.

Licht, lichter, A110R
De kracht van de Alpine zit hem al sinds de herintroductie in 2017 in het lage gewicht. Maar de A110R tilt dat concept naar een hoger plan. Dankzij een brede toepassing van koolstofvezel (motorkap, dak, achterklep, achterruit, skirts, diffuser én die imposante achtervleugel) bedraagt het rijklaargewicht slechts 1.082 kg. Dat is lichter dan veel stadsauto’s. Voeg daar het gebruik van een carbon motorafdekplaat, Akrapovic-uitlaat en optionele carbonwielen (13.000 euro!) aan toe, en je weet: dit is serieus licht materiaal.
Deze specifieke Turini-editie komt zonder die kostbare velgen, maar met een meer straatgerichte setup. De importeur heeft in dit geval de koolstofvezel wielen weggelaten omdat die vrij kostbaar zijn. Je begrijpt dat een simpele stoeprand veldschade met een prijskaartje van 13.000 euro dan al aardig in de papieren loopt. Dus vandaar deze ‘normale’ wielen, die hem overigens ook geweldig staan. Eigenlijk is dit de ideale setup voor wie de A110R niet alleen als tracktoy ziet, maar ook als weekendwapen voor uitdagende B-wegen.

300 pk: genoeg… maar niet alles
Onder de motorkap ligt dezelfde bekende 1,8-liter viercilinder turbomotor, bekend uit de A110 en diverse Renault Sport-modellen. Goed voor 221 kW (300 pk) en 340 Nm koppel bij 2.400 tpm, gekoppeld aan een zeventraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. Sprinten van 0-100 km/u duurt slechts 3,9 seconden, de topsnelheid ligt op 285 km/u. Maar het is vooral de souplesse waarmee de auto presteert die indruk maakt.
Toch voel je aan alles dat de A110R méér aankan. Het chassis is zo volwassen, zo strak, zo communicatief dat 400 of zelfs 500 pk niet misstaan. De balans, de koeling, de demping – het fundament is er. Maar tegelijkertijd is die 300 pk juist wat hem tot een unieke allrounder maakt. Een auto waarmee je ’s ochtends een Alpenpas bedwingt en ’s middags rustig huiswaarts keert via de snelweg – met gemiddeld 5,6 l/100 km, overigens. Een zeldzaam laag brandstofverbruik voor een auto in dit segment.
Fenomenale stuurprecisie
Het stuurgevoel van de Alpine A110R is van een ander niveau. Niet zozeer doordat het overgevoelig is, maar juist door de perfecte afstemming. De feedback is constant, je voelt de gripopbouw in het stuurhuis, de gewichtsverplaatsingen in de carrosserie. Alles werkt samen om jou als bestuurder het gevoel te geven dat je écht aan het rijden bent. In combinatie met de specifieke R-setup van het onderstel – voorzien van een stijvere stabilisatorstang, verstelbare dempers en circuitgerichte Michelin Pilot Sport Cup 2-banden – is dit een machine die je elke seconde uitdaagt.
De remmen zijn van Brembo, met geventileerde 320 mm schijven rondom, speciaal gekoeld voor circuitgebruik. De doseerbaarheid is uitstekend, de vertraging indrukwekkend. Zelfs na herhaaldelijk stevig remmen blijft de pedaaldruk consistent.

Cockpit met een missie
Het interieur laat zien waar deze auto voor bedoeld is. De Sabelt-schaalstoelen afgewerkt met alcantara zijn pure motorsport, inclusief zespuntsgordels. In- en uitstappen is een uitdaging door de hoge stijve wangen, zeker als je wat langer bent, maar eenmaal vastgesjord zit je als gegoten. Alles is gericht op de rijder: een microvezel stuurwiel met 12-uursmarkering, grote portierlussen, minimalistische displays en nauwelijks afleiding. Over die lussen gesproken: de lussen aan de deuren zijn aan de grote kant. Alpine kan hierbij beter even kijken naar de lusjes in een Porsche 911 GT3 RS. Die zijn kleiner en net zo functioneel. Nu hangen er gevoelsmatig te grote lappen stof aan de deuren.
Een achteruitkijkspiegel ontbreekt, want het motorcompartiment is afgedekt met een koolstofvezelplaat. Achteruitrijden doe je dus met de spiegels – of vertrouw op de achteruitrijcamera. Parkeersensoren helpen je ook een handje.

Multimedia? Doe maar minimaal
Multimedia is ondergeschikt. Er is een Focal-audiosysteem. Geen digitale overload, geen groot navigatiescherm – en dat is juist verfrissend. Alpine kiest bewust voor minder prikkels en dat draagt bij aan de beleving. De enige knop waar je tijdens het rijden nog op drukt, is die van de cruise control. Jazeker, die is aanwezig. En het een normale cruise control, dus niet eentje van de bemoeizuchtige adaptieve soort. Maar gewoon een normale. Heerlijk.
Design: functioneel én sexy
De Alpine A110R is een van de weinige auto’s waarbij aerodynamica en esthetiek hand in hand gaan. De ‘gooseneck’ achtervleugel genereert echte downforce, de frontsplitter en diffuser zorgen voor stabiliteit bij hogere snelheden. En dat allemaal verpakt in een spannend design dat zelfs in stilstand snelheid uitstraalt. Kies je hem in een uitgesproken kleur (zoals de opvallende mat geel-groene tint van de persauto), dan steel je overal de show.

Prijs en positionering Alpine A110R
Een Alpine A110R Turini kost in Nederland circa 140.000 euro. Dat is bijna het dubbele van de instap-A110 met 252 pk, die begint bij zo’n 78.000 euro. Maar je krijgt er wel een compleet andere auto voor terug. Niet alleen in prestaties en beleving, maar ook in uitstraling. De A110R is exclusief, rauw en compromisloos. Een nichemodel voor een kleine groep puristen. En precies dat maakt ‘m zo bijzonder.
Conclusie review Alpine A110R: pure vrijheid
De Alpine A110R Turini is geen auto voor iedereen. En toch is deze auto breed inzetbaar, want de bagageruimte is groter dan je denkt. Deze auto is een heerlijke package deal. Want wat je ervoor terugkrijgt, is zeldzaam in deze tijd: pure, ongefilterde rijbeleving. Een auto waarin jij als bestuurder centraal staat. Die je beloont om hoe je rijdt, niet om hoeveel schermen je aanraakt. Je voelt in elke bocht dat deze Alpine nog veel meer aankan. Maar misschien is dat juist zijn charme: 300 pk is perfect voor dit gewicht, dit chassis en deze balans. Meer zou kunnen – maar hoeft niet.
De A110R is vooral een rijdende herinnering aan hoe leuk autorijden kan zijn. Deze Fransoos is een zeldzame lekkernij in een wereld vol flauwe compromissen. Een auto die je wil bewaren. Omdat hij de ziel van rijden raakt. Wij zijn benieuwd naar de opvolger. Helemaal omdat die auto 100% elektrisch wordt.
Technische gegevens Alpine A110R Turini (2025):
- Motor: 1,8-liter viercilinder turbo
- Vermogen: 221 kW (300 pk)
- Koppel: 340 Nm bij 2.400 tpm
- Transmissie: 7-traps DCT, achterwielaandrijving
- 0-100 km/u: 3,9 seconden
- Topsnelheid: 285 km/u
- Verbruik gemiddeld: 5,6 l/100 km (getest)
- Gewicht: 1.082 kg (rijklaar)
- Wielen: 18 inch (standaard), carbon optioneel
- Remmen: Brembo 320 mm vóór en achter
- Stoelen: Sabelt carbon racestoelen met zespuntsgordels
- Prijs (NL): ca. 140.000 euro
Complete uitrusting
Veiligheid & rijden
Alleen bestuurdersairbag • Zes-punts racegordels Sabelt • Carbon achterruit • Achteruitrijcamera zonder parkeersensoren • R-chassis met specifieke stabilisatorstang voor verbeterde stijfheid en in hoogte verstelbare dempers • Circuitbanden Michelin PS2 CUP • Brembo remsysteem voor en achter (320 mm diameter) met verbeterde koeling • R uitlaatsysteem met 3D-geprinte dubbele centrale uitlaatpijp
Exterieur design
R carbonkit: motorkap, dak, achterklep, zijskirts, achterdiffuser • 70th Anniversary-logo op de voorspatborden • R Aero Kit: frontsplitter, ‘gooseneck’ achtervleugel • Noir Profond standaardkleur
Interieur design
Zwarte microvezel hemelbekleding • R Microfibre Pack: stuurwiel, hemelbekleding, middenconsole, dashboard en deurpanelen in zwarte microvezel met rode stoffen grepen in portieren • Vloermatten met Alpine-logo • Volledig microvezel stuurwiel met 12-uurs markering • Sabelt Track stoelen in grijs Alcantara
Comfort & Multimedia
Focal audio system (let op, Premium optioneel)



























































