Renault R5 Turbo 3E: hebben, hebben, hebben!
Lekker bezig Renault!
Renault voegt een volgend hoofdstuk toe aan de feestelijke activiteiten rondom het 50-jarig bestaan van de Renault 5. Maak kennis met de Renault R5 Turbo 3E. Een heuse driftmachine!
50 jaar Renault 5 in 2022
In 2022 bestaat de Renault 5 liefst 50 jaar. Om die reden heeft Renault een jaar vol met verrassingen aangekondigd. Na deelname aan de Rallye Monte-Carlo Historique, Rétromobile klassiekersbeurs, Le Mans Classic en andere events onthulde Renault in juli 2022 de elektrische showauto Renault 5 Diamant.
Nu trekt Renault het doek van deze spectaculaire R5 Turbo 3E. De auto is een eerbetoon aan de legendarische Renault 5, in het bijzonder aan de meest sportieve versies: de Renault 5 Turbo en Turbo 2. De naam R5 Turbo 3E is daardoor natuurlijk direct uitgelegd. De letter ‘E’ staat voor elektrisch.
Nieuwe Renault 5 in 2024
Vanwaar al die elektrische Renault 5 showauto’s? Simpel: in 2024 introduceert Renault een spirituele opvolger van de iconische 5. Je raadt het al: die wordt volledig elektrisch. Vanaf 2030 levert Renault in Europa zelfs alleen maar volledig elektrische modellen.
Renault R5 Turbo 3E
De Renault R5 Turbo 3E is ontworpen als circuitracer en als drifter, volledig elektrisch en met achterwielaandrijving. Net als de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2 is het een tweezitter. Geen benzinemotor deze keer, maar een elektrische aandrijflijn, bestaande uit twee elektromotor. Elk achterwiel heeft zijn eigen elektromotoren. Het accupakket van 42 kWh is centraal in de bodemsectie van de auto geplaatst.
Aandrijflijn met 380 pk
De aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 280 kW (380 pk) en een koppel van 700 Nm. De prestaties zijn indrukwekkend: van 0 naar 100 km/u sprinten kost slechts 3,5 seconden. In Drift-modus duurt dezelfde sprint overigens 3,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 200 km/u. In Drift-modus heeft de auto een stuurhoek van meer dan 50 graden, zodat het gemakkelijker is om obstakels te ontwijken.
De R5 TURBO 3E is gebouwd op een buizenchassis, beschermd door een vlakke bodemplaat en afgeschermd door rolbeugels die zijn goedgekeurd door de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA).
Om alle actie vast te leggen beschikt de Renault R5 Turbo 3E over in totaal tien montagebeugels voor camera’s binnen en buiten, onder meer in de sleuven van de koplampen en voor de buitenspiegels.
Renault R5 TURBO 3E Technische specs
- Lengte: 4,006 m inclusief achterspoiler
- Breedte: 2,02 m
- Hoogte: 1,32 m
- Wielbasis: 2,54 m
- Overhang voor: 625 mm
- Overhang achter: 740 mm
- Chassis: buizenframe (+ flat base + FIA-goedgekeurde roll bar)
- Gewicht: 980 kg (+ 520 kg accupakket)
- Banden voor: 225 x 35 R19
- Banden achter: 325 x 25 R20
- Aandrijflijn: 100% elektrisch
- Vermogen: 280 kW (380 pk)
- Koppel: 700 Nm
- Batterij: 42 kWh lithium-ion
- Volledig opladen: 2 uur met 380V/32A lader
- Topsnelheid: 200 km/u
- 0 tot 100 km/u: 3,5 sec (3,9 sec in Drift mode)