Grondige facelift voor populaire Renault Captur: in detail!
Verkrijgbaar met verschillende motoren
Van de Renault Captur zijn sinds de marktintroductie tien jaar geleden meer dan twee miljoen exemplaren in negentig landen over de hele wereld verkocht. Renault doet er dus alles aan om de Captur aantrekkelijk te houden voor het grote publiek. Een grondige facelift voor de Renault Captur moet daar bij helpen.
Design Renault Captur 2024
Wat valt op aan de vernieuwde Renault Captur? Kijk allereerst naar het nieuwe front. De nieuwe voorzijde heeft een meer technologische look. Het nieuwe Nouvel’R-logo valt op, maar ook de hogere en vlakkere motorkap. Voor motorkoeling is de voorzijde voorzien van horizontale luchtinlaten – een boven de aerodynamische splitter en een in de bumper. Twee luchtinlaten aan weerszijden van de voorzijde, naast de dagrijverlichting, dragen bij aan de aerodynamica en de koeling van de voorremmen.
Nieuwe lichtsignatuur
De nieuwe koplampen zijn op alle uitrustingsniveaus standaard voorzien van full-led-technologie. Net als bij de nieuwe Renault Clio hebben de led-dagrijlichten een halve diamantvorm, die is geïnspireerd op het merklogo. De koplampen komen tot leven in een nieuwe welkomstsequentie zodra de bestuurder de portieren op afstand ontgrendelt. De achterlichtunits zijn nu transparant, waardoor de binnenkant ervan zichtbaar is.
Drie opties afhankelijk van de uitvoering
De uitvoering evolution is voorzien van 17-inch Flexwheel-wielversieringen (lichtmetalen 17-inchwielen beschikbaar als optie) met afwerkingsdetails in matzwart op het onderste deel van de carrosserie en langs de taillelijn, en zwarte skidplates voor en achter.
Het hogere uitrustingsniveau, techno, is voorzien van nieuw ontworpen lichtmetalen 18-inch wielen en een High Gloss Black-afwerking van het onderste deel van de carrosserie en langs de taillelijn. De nieuwe uitvoering esprit Alpine is direct herkenbaar met zijn ice black-logo’s, noir grand brilliant-hoogglanszwarte omlijstingen van de ruiten, 19-inch wielen van specifiek ontwerp en formaat, aerodynamische splitter en skidplates voor en achter in gris schiste mat-afwerking.
Tweekleurige carrosserie met nieuwe kleuren
Zes carrosseriekleuren zijn beschikbaar: Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale, Bleu Iiron en Rouge Flamme. Een populaire, optionele two-tone carrosserie is er met keuze uit de kleuren Gris Highland, Noir Étoilé en Grège Perle voor het dak en de buitenspiegels. Laatstgenoemde kleur is een nieuwe champagnekleur, die overigens niet beschikbaar is voor de Esprit Alpine.
Een breed scala nieuwe exterieuraccessoires
De nieuwe Renault Captur kan worden gepersonaliseerd met een breed scala accessoires die op bestelling of achteraf leverbaar zijn, zoals zijverlichting, treeplanken, een trekhaak, een fietsenrek en verlichte instaplijsten.
De nieuwe Renault Captur is uitgerust met het OpenR Link-multimediasysteem met geïntegreerde Google-functies (afhankelijk van de uitvoering). Het bevat toonaangevende technologie dankzij Android Automotive 12: een wereldprimeur in het B-segment.
In het midden van de hoofdconsole laat het nieuwe, verticale 10,4-inch touchscreen (960 x 1.280 pixels) gebruikers volop profiteren van exclusieve interactieve content, samen met een breed scala aan diensten.
OpenR Link maakt elke reis eenvoudiger. Het uiterst connected systeem is eenvoudig te gebruiken, net zo intuïtief als een smartphone. Behalve volledig aanpasbaar is de interface ook compatibel met Android Auto en Apple CarPlay voor (draadloze) smartphoneconnectiviteit. Google-diensten zoals Google Maps, Google Assistant en meer dan vijftig (afhankelijk van land) Google Play-apps zijn toegankelijk met een vingerafdruk, net zoals op een smartphone.
Nieuwe bekleding en een nieuwe Esprit Alpine-uitvoering
De interieursfeer is direct modern en uitnodigend dankzij geheel nieuwe bekleding. De grijze en heidegrijze stof in de Evolution-uitvoering krijgt gele topstiksels in de Techno-uitvoering, met een Renault-diamantpatroon (¾ aanzicht) op de binnenzijde van de zijwangen van de voorstoelen.
De nieuwe Esprit Alpine-uitvoering heeft een stof met generfde structuur op de stoelen en deurpanelen en een blauwgrijze inzet op het dashboard.
Het interieur maakt ook vele knipogen naar het merk Alpine, symbool van sportieve elegantie op zijn Frans, met de nationale vlag aan de zijkant van de stoel, veiligheidsgordels met blauwe topstiksels, aluminium sportpedalen, gemerkte instaplijsten en een speciaal stuurwiel.
Interieurruimte
De knieruimte voor passagiers achterin is met 221 mm nog steeds een van de beste op de markt dankzij de achterbank die meer dan 16 cm naar achteren kan schuiven. Deze slimme functie is het kenmerk van de Renault Captur geworden. Hiermee kunnen gebruikers naar behoefte meer ruimte creëren voor bagage of passagiers. Het interieur omvat in totaal 24,7 liter aan bergruimte, waaronder een handschoenenkastje van 7 liter en, afhankelijk van de versie, kaartzakken op de achterkant van de voorstoelen.
Modulaire laadruimte
Wat betreft de bagageruimte behoort de nieuwe Renault Captur tot de beste op de markt, met een maximaal volume van 616 liter als de achterbank volledig naar voren is geschoven (een winst van 132 liter).
De bagageruimte is modulair, met de achterbank die meer dan 16 cm kan verschuiven en een verwijderbare vloer die een vlakke ruimte creëert. Met de achterbank neergeklapt (60/40) is de lengte van de laadvloer 1,57 meter.
Geen leder en chroom
Behalve dat Renault het gebruik van chroom beperkt, vervangt het merk ook het leder door bekleding met een generfde structuur. Dit bevestigt het streven van Renault om tegen 2025 geen materialen van dierlijke oorsprong meer toe te passen.
In de nieuwe Captur bestaat alle bekleding uit gerecyclede stoffen die zijn geselecteerd vanwege hun kleine ecologische voetafdruk, zonder dat dat ten koste gaat van de waargenomen kwaliteit, het gevoel of het comfort. De bekleding in de esprit Alpine bevat meer dan 26% gerecyclede en recyclebare stoffen dankzij het gebruik van bio-gebaseerde materialen, zoals de generfde bekledingsmaterialen en hennep.
Een compleet aanbod
De nieuwe Renault Captur is uitgerust met nieuwe multimediaschermen van tot wel 10,25 inch (24 x 9 cm), afhankelijk van de uitvoering. Deze grootte is compatibel met de Navigatie-optie, die een op de bestuurder gericht kleurendisplay op het instrumentenpaneel biedt.
Voor optimaal luisterplezier is – afhankelijk van de uitvoering – een audiosysteem van Harman Kardon beschikbaar met negen luidsprekers (twee tweeters en twee woofers voorin en achterin en een subwoofer in de bagageruimte). Het systeem biedt een meeslepende geluidservaring en omvat vijf programma’s die speciaal voor Renault zijn gecreëerd door Jean-Michel Jarre: Studio, Podcast, Concert, Immersion en Club.
Het interieur wordt verlicht door een glazen zonnedak – een optie vanaf de Techno-uitvoering. Voor digitaal entertainment in de auto hebben de voorpassagiers standaard toegang tot twee USB-C-poorten en een 12-voltaansluiting (ook in de bagageruimte). Afhankelijk van de uitvoering zijn twee extra USB-C-poorten beschikbaar achter de centrale armsteun achterin, samen met een inductielader in de middenconsole. Deze laatste functie is standaard in de Techno en Esprit Alpine.
Interieursfeer
Multi-Sense-instellingen zijn toegankelijk via het centrale scherm of de knop op het stuurwiel. Gebruikers kunnen kiezen uit vier weergaven voor het digitale instrumentenpaneel, vijf widgets (interactieve apps of miniaturen), acht kleuren voor de snelheidsmeterweergave en 48 kleuren voor de LED ‘Living Lights’-sfeerverlichtingsstrips op de deurpanelen.
Om een meer ontspannen sfeer te creëren, wordt de kleur van de verlichting om het halfuur automatisch aangepast op basis van de circadiaanse cyclus (24-uurs biologische klok) en het tijdstip van de dag (koele kleuren overdag, warme kleuren ‘s nachts).
Motoren Renault Captur
De nieuwe Renault Captur is beschikbaar met keuze uit vier motorvarianten:
Benzine:
– 1.0 TCe 90 driecilinder turbomotor met 66 kW (90 pk), 160 Nm koppel en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Brandstofverbruik: 5,8 – 5,9 l/100 km.
– 1.3 TCe 160 viercilinder turbomotor met 12V mild-hybridetechniek, 118 kW (160 pk), 270 Nm koppel en automatische EDC-transmissie. Brandstofverbruik: 5,8 – 5,9 l/100 km.
LPG:
– 1.0 TCe 100 driecilinder turbomotor met 74 kW (100 pk), 160 Nm koppel (170 Nm met LPG) en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Brandstofverbruik: 6,0 – 6,1 l/100 km (benzine) en 7,7 – 7,9 l/100 km (LPG).
E-Tech full hybrid:
– 1,6-liter viercilinder met intelligente ‘dog clutch’-versnellingsbak, 107 kW (145 pk) en 205 Nm koppel. Brandstofverbruik: 4,7 – 4,9 l/100 km.
Wielophanging
De nieuwe Renault Captur is uitgerust met een MacPherson-voorwielophanging en een semi-starre achteras. Voor een dynamischer rijgedrag hebben de ingenieurs de geometrie van de ophanging en de kracht-snelheidskarakteristieken van de schokdempers herzien, evenals de kalibratie van de stuurbekrachtiging. De mild hybrid 160 EDC en E-Tech full hybrid 145 kregen geheel nieuwe schokdempers. Alle wijzigingen zorgen voor een betere controle over de beweging van de carrosserie, resulterend in snellere reacties en aanzienlijk meer rijplezier.
De Captur esprit Alpine wordt geleverd met speciale wielen en geheel nieuwe 19-inch banden (Michelin 225/45 R19), die voor het eerst beschikbaar zijn op de Captur.
Motorvariant | 1.0 TCE 90 | 1.0 TCE 100 LPG | mild hybrid 160 EDC | E-Tech full hybrid 145 |
Brandstof | Benzine | Benzine | Benzine | Benzine |
Elektificatie | Nee | Nee | Mild hybrid 12 V motor uit bij snelheid van 20 km/u en lager | Full hybrid 245V |
Cilinderinhoud (l) / (cm3) | 1,0 / 999 | 1,0 / 999 | 1,3 / 1.330 | 1,6 / 1.598 |
Aantal cilinders | 3 | 3 | 4 | 4 |
Aantal kleppen | 12 | 12 | 16 | 16 |
Koppel [Nm/t.p.m.] | 160 Nm @2.750 | 160 Nm (benzine) @ 2.750 170 Nm (LPG) @ 2.000 | 270 Nm @ 1.750 | 145 Nm @ 3.200 (benzinemotor) / 250 Nm (benzine- en elektromotor) |
Luchttoevoer | Turbo | Turbo | Turbo | Atmosferisch |
CO2 g/km WLTP | 131 | 119 | 133 | 105 |
0-100 km/u (s) | 14 | 13 | 8,5 | 10 |
Brandstofverbruik (l/100 km) | 5,8 – 5,9 | 6,0 – 6,1 (benzine) / 7,7 – 7,9 L (LPG) | 5,8 – 5,9 | 4,7 – 4,9 |