RAI Vereniging: “Geen draagvlak voor tolplannen Amsterdam”
"Lappendeken van verschillende proefprojecten voorkomen."
RAI Vereniging reageert op de plannen van D66 om een regionaal tolsysteem in te voeren op de wegen rond Amsterdam. Het doel van dat plan is om automobilisten op andere tijden te laten rijden om zo de verkeersellende in en rond de hoofdstad beperken. Volgens RAI Vereniging ontbreekt het vooral aan maatschappelijk draagvlak.
Gebruik auto belasten
“Wij waarderen de plannen om een start te maken met betalen naar gebruik, waarbij wij niet meer het bezit van een auto, maar het gebruik gaan belasten”, zegt Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging in gesprek met AutoRAI.nl.
LEES OOK: D66 pleit voor tol rond Amsterdam tijdens spits
Essentieel
“Met dit tolplan gaan we echter zowel het gebruik als het bezit van een auto belasten. De automobilist gaat hierdoor alleen maar meer betalen. Daar is zeker geen draagvlak voor in de samenleving en juist maatschappelijk draagvlak is bij dit thema essentieel. We moeten samen met het Rijk, de steden en onze partners eerst afspraken maken voor goede randvoorwaarden om met pilots te starten. Bovendien voorkomen we daarmee dat iedere stad eigen initiatieven start en er een lappendeken van verschillende proefprojecten ontstaat.”