Puritalia Berlinetta is hybride supercar
Mustang V8 en elektromotor
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Puritalia Automobili gaat het nog een keer proberen. Op de Autosalon van Genève presenteert het Italiaanse bedrijf deze Berlinetta: een hybride supercar.
Puritalia 427
De namen achter deze Berlinetta zijn Puritalia CEO en oprichter Paolo Parente en ontwerper Fabio Ferrante. Feitelijk is de coupé een sterk doorontwikkelde versie van de Puritalia 427 die in 2013 werd gepresenteerd, maar nooit het productiestadium haalde. Die 427 had een 5,0 liter V8-motor met een vermogen van 445 pk tot 605 pk voor de versie met supercharger.
Twee compacte accupakketten
Deze Puritalia Berlinetta is zoals gezegd een hybride supercar. Hij beschikt over een 5,0-liter V8 Supercharged-motor van een Ford Mustang, aangevuld met een elektromotor. De V8-motor levert 750 pk en 878 Nm, de AC-elektromotor op de achteras genereert 215 pk en 370 Nm. De auto heeft twee compacte accupakketten van 2,6 kWh, eentje op de achteras en eentje in de bodemsectie van de auto.
Prijskaartje
Het systeemvermogen bedraagt 965 pk in combinatie met 1.248 Nm aan trekkracht. Al die power gaat naar de achterwielen. De auto heeft aluminium subframes, een koolstofvezel monocoque en carrosseriepanelen gemaakt van koolstofvezel. Het gewicht van de auto komt uit op 1.410 kilogram met een gewichtsverdeling van fifty fifty. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 335 km/u, de 0-100-tijd bedraagt 2,7 seconden en de 0-200-tijd 7,2 seconden. De vanafprijs? Een slordige 465.000 euro, exclusief belastingen. Het bedrijf hoopt er 150 te kunnen bouwen.