Porsche bouwt replica van eerste 356 Roadster
Perfect lijkende replica is een showcar zonder motor.
Wist je dat Porsche op 8 juni 1948 de allereerste auto registreerde? Dat was de Porsche 356 Roadster ‘No.1’. De auto was in de loop der jaren heen flink gemoderniseerd en gemodificeerd en kon helaas niet meer worden hersteld. Porsche geeft de ‘No.1’ nu een nieuw leven door een replica van die auto te maken.
Oervorm
De 356 ‘No. 1’ raakte door de jaren heen beschadigd. Hij werd gerepareerd, gemoderniseerd en aangepast. De originele staat van de ‘No.1’ ging daardoor verloren. Restauratie was niet meer mogelijk. Porsche is er dankzij geavanceerde technieken wel in geslaagd om de oervorm van de auto weer tot leven te brengen.
“Zelfs de matten zijn op authentieke wijze geknoopt.”
Hardschuim
Hoe? Porsche maakten een 3D-scan van het origineel. Deze werd gematcht met scans van originele ontwerptekeningen en foto’s uit het Porsche-archief. Dankzij een speciale freesmachine ontstond uiteindelijk een levensgroot model van hardschuim. Met behulp van originele houten mallen, aluminium plaatwerk en vakmanschap kreeg de replica stukje bij beetje de vorm van toen.
Lakwerk
Veel aandacht ging ook naar het lakwerk. Het origineel is diverse malen opnieuw gelakt. Daarom doken experts van Porsche onder het dashboard en gingen op zoek naar de originele lakkleur. Ook de wijzerplaten van het instrumentarium zijn natuurgetrouw en zelfs de matten zijn op authentieke wijze geknoopt.
“De totstandkoming is historisch verantwoord, maar heeft ook een belangrijke symbolische waarde.”
Wereldtournee
De perfect lijkende replica is een showauto zonder motor. Dat neemt niet weg dat hij, net als het origineel, is voorzien van de vooras, de stuurinrichting én het stuur van een Kever. In totaal duurde het acht maanden om de replica te creëren. De totstandkoming is historisch verantwoord, maar heeft ook een belangrijke symbolische waarde. In het kader van het 70-jarige jubileum van Porsche sportauto’s is de replica momenteel op wereldtournee.