
Platform 3.0 van Toyota: de volgende stap van autonoom rijden
Platform 3.0 gebaseerd op Lexus LS 600hL

Ook Toyota werkt hard aan de ontwikkeling van een autonoom rijdende auto’s. Om een volgende stap in het ontwikkelingstraject in te luiden, presenteert het Toyota Research Institute (TRI) op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas een nieuw autonoom rijdend testvoertuig gebaseerd op de Lexus LS 600hL, voorzien van soft- en hardwareversie Platform 3.0.
Drie basisprincipes
Toyota Research Institute hanteerde tijdens de ontwikkeling van Platform 3.0 in totaal drie basisprincipes. 1: Versterk de perceptiemogelijkheden en geef daarmee de toon aan voor autonoom rijdende voertuigen 2: Zorg ervoor dat alle apparatuur – zoals de sensoren – op elegante wijze deel uitmaken van het design van de auto 3: Verpak al de apparatuur dusdanig dat het geschikt is voor massaproductie.
VIDEO: Toyota Research Institute – Platform 3.0
Veel sensoren
Je ziet het waarschijnlijk al op de foto’s. Platform 3.0 is uitgerust met dusdanig veel sensoren. Het Luminar LIDAR-systeem detecteerde voorheen alleen de situatie vóór de auto. Het systeem heeft nu een bereik van 200 meter en is in staat om 360 graden rond de auto te kijken. Dit is mogelijk door vier hoge resolutie LIDAR-sensoren. Op de voorspatborden en aan de voor- en achterzijde bevinden zich laag geplaatste LIDAR-sensoren met een korter bereik. Die zijn in staat kinderen, kleinere objecten en bijvoorbeeld puin op de weg te detecteren.
Mooi zijn die sensoren niet
Toyota is het daarmee eens. TRI riep daarom de hulp in van Toyota’s Amerikaanse designcenter CALTY en de engineers van Research & Development van Toyota Motor North America om alle sensoren en camera’s zo compact en fraai mogelijk te verbergen in het design van de auto. Er werd onder meer een nieuw dakpaneel ontwikkeld dat temperatuur- en weersbestendig is en slim gebruikmaakt van de beschikbare ruimte van de sunroof. Op die manier blijft de extra hoogte tot het uiterste minimum beperkt.
Een kofferbak vol computers
Die tijd is toch echt voorbij, want de technologie en hardware van autonoom rijden neemt niet langer nagenoeg alle ruimte van de kofferbak in. In het geval van deze Lexus zit alle elektronica en bedrading keurig opgeborgen in een compacte box met ledverlichting.
Productie
Toyota start dit voorjaar met de productie van Platform 3.0. Het Prototype Development Center van Toyota Motor North America fabriceert de voertuigen en baseert ze op de Lexus LS 600hL. “Het productievolume is bescheiden om op die manier voldoende flexibiliteit te kunnen blijven garanderen, gezien de snelheid waarmee de ontwikkelingen van TRI elkaar opvolgen. In minder dan een jaar waren er drie grote updates, inclusief twee nieuwe generaties testvoertuigen”, aldus Toyota.