Pick-up op waterstof: Toyota Hilux Hydrogen
Toyota heeft een prototype van een Hilux die wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel onthuld. De auto maakt gebruik van de aandrijflijn van de Mirai.
Waterstof Hilux
Op 5 juni van dit jaar begon Toyota met de bouw van een aantal prototypes in een speciale ruimte binnen de autofabriek van Toyota Manufacturing UK (TMUK) in Derby, Engeland. Drie weken later was het eerste voertuig gereed. In totaal zullen er tegen het einde van dit jaar tien van deze prototypes worden gebouwd. Deze zullen uitvoerig worden getest om te waarborgen dat ze voldoen aan de strenge eisen op het gebied van veiligheid, dynamische prestaties, functionaliteit en duurzaamheid die aan een productiemodel worden gesteld.
Toyota Mirai
De prototypes maken gebruik van technologie uit de Toyota Mirai waterstof-brandstofcel-elektrische sedan, die al bijna tien jaar in commerciële productie is. Tijdens het rijden stoot de brandstofcel alleen zuiver water uit, zonder andere schadelijke emissies.
Geen ruimte verloren
Het prototype is uitgerust met drie hogedruk brandstoftanks, wat resulteert in een verwachte actieradius van meer dan 600 km. De hybridebatterij, die de elektriciteit opslaat die door de brandstofcel aan boord wordt geproduceerd, is geplaatst in de laadruimte, waardoor er geen ruimte in de cabine verloren gaat.
Samenwerking
De pick-up truck werd onthuld in de Toyota-fabriek in Derby en is het resultaat van een samenwerking tussen verschillende consortiumpartners, met steun van de Britse overheid. De komende maanden gaat het merk een volledige evaluatie van het voertuig uitvoeren. Daarna beslissen ze of hij in productie gaat. Indien er groen licht komt, komt hij in de tweede helft van dit decennium op de markt.