Opvallend veel afhakers IAA Frankfurt 2019
Tot op heden hebben al dik twintig automerken afgezegd
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Van 12 tot 22 september vindt de internationale IAA-autoshow plaats in Frankfurt. Hoewel de organisatie spreekt over een ‘toonaangevend internationaal beursplatform dat een overzicht geeft van de laatste ontwikkelingen rondom mobiliteit’, wordt de lijst met afwezige automerken langer en langer.
Allemaal afwezig
Automerken als Peugeot, Citroën, DS, Cadillac, Chevrolet, Renault, Alpine, Dacia, Toyota, Mazda, Nissan, Infiniti, Aston Martin, Mitsubishi, Rolls-Royce, Volvo en Tesla slaan de 2019-editie van de IAA-autoshow allemaal over. Ook Subaru, Suzuki, Fiat, Alfa Romeo en Jeep schitteren van afwezigheid.
Wel Duitse merken
Het zijn vooral de Duitse merken die trouw blijven aan de autobeurs, omdat er veel Duitse bezoekers op de autoshow afkomen. Porsche onthult er de volledig elektrische Taycan, Volkswagen stelt de volledig elektrische ID.3 voor, Opel presenteert er de nieuwe generatie Corsa (inclusief Corsa-e) en Mercedes-Benz en BMW hebben ook noviteiten in petto, maar kiezen wel voor beduidend kleinere stands.
Populariteit autobeurs daalt
Er is dus nog best wat te zien op de IAA-autoshow van 2019, maar gezien het feit dat er nu al 23 automerken hebben aangegeven de autobeurs over te slaan, betekent dat de populariteit van de IAA-autoshow snel afneemt.
Terugloop
De IAA-autoshow is niet de enige die kampt met een terugloop van het aantal deelnemende merken. Vrijwel alle internationale autobeurzen hebben er last van, zoals de Autosalon van Genève, de Autosalon van Parijs en de autoshows van Detroit, New York en Los Angeles. In Japan staat de Tokyo Auto Show onder druk.
Dure vierkante meters
De reden: vaak zijn de vierkante meters van een autobeurs te duur voor een autofabrikant. Het komt ook voor dat een autofabrikant geen nieuws heeft en het dan zonde vindt om dure vierkante meters af te huren om reeds onthulde modellen te presenteren. Aanwezigheid op een beurs is bovendien geen garantie voor publiciteit, want het nieuws van een automerk kan ondersneeuwen door nieuws van andere merken.
Eigen mediamoment creëren
Een autofabrikant kiest er daarom steeds vaker voor om een eigen mediamoment te creëren. Het is voor een automerk goedkoper om autojournalisten naar één locatie over te laten overkomen om vervolgens op de gekozen locatie een nieuw product te presenteren en zodoende te profiteren van maximale media-aandacht.