Opel Vectra – alles wat je moet weten
Ooit populaire middenklasser, nu voordelige occasion
Zoek je een Opel in de hogere middenklasse, dan kom je al gauw uit bij de Insignia. Nog niet eens zo heel lang geleden was de Opel Vectra een begrip. Hoe interessant is dat model nog? Lees hier alles wat je moet weten.
Eerste generatie: Opel Vectra A
De Opel Vectra kwam in 1988 op de markt als opvolger van de Ascona, in die tijd ook een bekend en populair model. In het Verenigd Koninkrijk heette het model Vauxhall Cavalier, zoals voorganger Ascona daar ook al heette. Opel geeft zijn modelgeneraties altijd een letteraanduiding. Zo staat de eerste generatie Opel Vectra bekend als de Vectra A. Als veelzijdige gezinsauto was de Vectra leverbaar als vierdeurs sedan, vijfdeurs liftback. Strikt genomen was er ook een coupéversie, want de Opel Calibra was op Vectra-techniek gebaseerd. In 1992 onderging de Vectra een subtiele facelift.
Het motorenaanbod van de Opel Vectra was zeer breed. Enerzijds waren er zuinige en/of krachtige benzinemotoren met een inhoud van 1,4, 1,6, 1,8 en 2,0 liter. Dieselen kon met twee verschillende 1,7-liter viercilinders. Een van de diesels kwam van Isuzu, waar Opel destijds een samenwerking mee had. Later werd de auto zelfs leverbaar met een 2,5-liter V6 benzinemotor. Die leverde niet zozeer sportieve prestaties, maar maakte van de Vectra wel een heerlijke cruiser. In sommige landen, waaronder Nederland, werd de Vectra ook geleverd in sportieve GT-uitvoering, waarbij de 2,0-liter turbobenzinemotor in zijn krachtigste vorm liefst 204 pk leverde.
Tweede generatie: Opel Vectra B
In 1995 nam de volledig nieuwe Opel Vectra B het stokje over. Het grootste nieuws was misschien wel de komst van een nieuwe carrosserievariant. De Opel Vectra was er voortaan ook als Caravan, een stationwagen. Met de komst van de Vectra B ging het model in het Verenigd Koninkrijk toch ook Vectra heten. In 1999 onderging de auto een subtiele facelift, die er met kleine wijzigingen voor zorgde dat de auto toch weer wat moderner oogde.
Het motorenaanbod bleef breed, met nu een 1,6-, 1,8-, 2,0- en 2,2-liter viercilinder benzinemotor of een 1,7-, 2,0- en 2,2-liter viercilinder diesel. Ook nu was er weer een 2,5-liter V6, later vergroot tot 2,6 liter. Er waren liefst vier sportuitvoeringen: de i500, Super Touring en GSi. Die werden overigens niet in alle landen geleverd en sowieso was de productie gelimiteerd. Specifiek de Opel Vectra GSi Caravan behoort tot de zeldzaamste Opel-productiemodellen ooit.
Derde generatie: Opel Vectra C
In 2002 kwam de Opel Vectra C op de markt, een wederom volledig nieuwe ontwikkeling. Het soort en aantal carrosserievormen bleef gelijk, wel werd de Caravan een jaar later geïntroduceerd. Er was voortaan ook een opvallend vormgegeven vijfdeurs hatchback, maar die werd als Opel Signum als afzonderlijk model gepositioneerd. In 2005 volgde een facelift, die ingrijpender was dan bij voorgaande modelgeneraties. De voorzijde kreeg een stuk rondere vormgeving. Nieuw was dat de Opel Vectra voor het eerst leverbaar was in een serieuze sportuitvoering als regulier productiemodel, de OPC-uitvoering met liefst 185 kW (252 pk). Vauxhall verhoogde dat vermogen tot 188 kW (256 pk).
Het motorenaanbod bleef qua soort motoren voor een groot deel gelijk aan dat van de Vectra B, met als nieuwe toevoeging een 3,0-liter V6 dieselmotor. De eerdere V6 werd afgelost door een nieuwe met 3,2 liter inhoud. De overige motoren werden overigens wel gemoderniseerd en krachtiger, dat laatste vooral ter compensatie van het toegenomen wagengewicht. Met de facelift kregen de meeste motoren er nog wat pk’s bij.
Opvolger: Opel Insignia
In 2010 kwam een einde aan het Vectra-verhaal, met de komst van de wederom volledig nieuwe Opel Insignia. Toch ging die Insignia afgezien van de wat ‘spannender’ vormgeving op de ingeslagen weg door. De Insignia-lijn wordt nog altijd verkocht, maar sinds 2022 alleen nog in China.
De Opel Vectra in het buitenland
Je zou de Vectra een echte wereldauto kunnen noemen, want ook buiten Europa werd de auto verkocht. Zo werd de Vectra in Latijns-Amerika verkocht als Chevrolet en in Australië en Nieuw-Zeeland was de auto een Holden. De laatste generatie Opel Vectra werd ook in Noord-Amerika verkocht, zij het in aangepaste vorm als Saturn Aura. Alleen in Chili is de Opel Insignia korte tijd geleverd onder de naam Vectra. Dat model is altijd zeldzaam gebleven.
Opel Vectra in de autosport
Ondanks dat de Vectra een relatief grote sedan is, werden de generaties B en C ook regelmatig ingezet in de autosport. Zo nam de Vectra B deel aan het British Touring Car Championship, het Asia-Pacific Touring Car Championship, de German Super Tourenwagen Cup, het Australian Super Touring Championship, het Japanese Touring Car Championship, het Italian Superturismo Championship, het French Supertouring Championship en het Swedish Touring Car Championship.
De Vectra C nam deel aan het British Touring Car Championship, de Deutsche Tourenwagen Masters, het Stock Car Brasil en de Argentine Top Race V6. Bij de Vectra C ging het in de meeste gevallen wel om silhouetracers, dus ‘volbloed’ raceauto’s waarvan slechts de carrosserie naar het straatmodel verwijst.
Aandachtspunten tweedehands Opel Vectra
Zeker de laatste generatie(s) Opel Vectra zijn nog altijd interessant als occasion. De eerste generatie begint langzaamaan interesse te krijgen van youngtimer-liefhebbers. Er zijn wel een aantal punten om rekening mee te houden als je in de markt bent voor een tweedehands Vectra.
Zo heeft de Opel Vectra C nog wel eens last van uiteenlopende elektronische storingen. Die hebben over het algemeen wel een vrij eenvoudige oorzaak. Houd er ook rekening mee dat niet alle Vectra-motoren geschikt zijn voor E10-benzine. Je moet dus altijd E5 (Euro98) tanken. Voordeel is dat de motor daar mooier en zuiniger op loopt, dat geldt overigens voor alle benzinemotoren.
Een voordeel is juist dat er tegenwoordig relatief weinig vraag is naar auto’s als de Vectra, zodat je tweedehands voor weinig geld goede exemplaren kunt vinden. Het ooit veelzijdige aanbod betekent dat je nu ook een breed aanbod occasions hebt. Hoewel, de meeste diesels en versies met automaat zijn inmiddels allang geëxporteerd.