Opel Astra Sports Tourer – Rijtest
Eén van de meest aantrekkelijke stationcars van dit jaar

Kijk op de snelweg nog even goed om je heen, want dit is waarschijnlijk het laatste moment dat je geen Opel Astra Sports Tourer ziet. In de voorverkoop deed-ie het al goed, maar we voorspellen – na ‘m gereden te hebben in de prachtige Portugese Douro Vallei – meer verkopen. Veel meer. Want: de nieuwe Sports Tourer is gewoon een heel fijne, praktische auto.
De uitgerekte versie van de Car of the Year 2016 is precies wat je ervan verwacht: luxe en comfort voor de doordeweekse werkdagen en ruim voor de gezinsuitjes in het weekend. Zeer praktisch dus, maar deze nieuwste Opel-telg ziet er ook nog eens erg strak uit. Let maar op de chromen accenten in de daklijnen.
40-20-40
Onder het lange, platte dak zit 540 liter aan bagageruimte. Dankzij de inklapbare achterstoelen (verhouding 40-20-40) heb je zelfs 1.630 liter aan plek voor wat je maar wilt. Die spullen kun je dan weer ordenen met de optionele ‘FlexOrganizer’: handige bagagenetten en barrières om alles gestructureerd een plekje te geven.
[gallerij-1]
Leuke en handige foefjes
Die extra ruimte is eigenlijk ook meteen wat ‘m onderscheid van de hatchback. Op een leuk en handig foefje na dan: je kunt de achterklep openen en sluiten met een simpele voetbeweging (het werkt uitstekend na even oefenen). Ideaal als je je handen vol hebt met een kratje bier. Of 2 grote boodschappentassen. Het is weer een mooi voorbeeld van hoe Opel premium innovaties naar het ‘gewone’ segment brengt.
Andere voorbeelden daarvan zijn de Opel Eye (houdt je automatisch binnen je rijbaan, waarschuwt voor obstakels, grijpt in waar nodig), AGR-stoelen (elektrisch verstelbaar, verkoeling en verwarming, massagefunctie) en natuurlijk Opel OnStar (wifi hotspot, volledig persoonlijk servicecentrum).
Douro Vallei
Om de nieuwe 1.6 liter BiTurbo dieselmotor uit te proberen stuurt Opel ons over wat wordt gezegd ‘een van de mooiste wegen van de wereld’: de N222 in de Douro Vallei. Port-liefhebbers weten dan hoe laat het is; prachtige kronkelwegen door de thuisbasis van deze typische, zoete Portugese wijn. Ideaal voor een uitgebreide Sports Tourer-test.
[parallex-1]
Dubbele turbo
Op z’n rijeigenschappen valt eigenlijk ook al heel weinig aan te merken. Hij stuurt soepel en direct, ligt goed in de bochten (190 kg lichter dan z’n voorganger) en de 1.6 BiTurbo is echt pittig. Met z’n dubbele turbo (een bij laag en een bij hoog toerental) voel je stevige acceleratie bij vrijwel elke snelheid. Gehaast is-ie overigens zeker niet.
[video-1]
Een van de meest aantrekkelijke stationcars
Ondanks het reliëf van het Portugese achterland blijft het verbruik van de diesel rond een keurige 5 liter per 100 km. De ruimte, het comfort, de luxe, het verbruik én de prijs maken de Astra Sports Tourer tot een van de meest aantrekkelijke stationcars van dit jaar. Het instapmodel kost 22.295 euro, de 1.6 BiTurbo Innovation die wij reden kost 32.795 euro.