Olie in koelvloeistof, wat nu?
Vertrouw niet alleen op controlelampjes, maar controleer ook zélf
Zowel olie als koelvloeistof zijn essentieel voor onder meer de koeling van de motor in je auto. Beide vloeistoffen circuleren in een apart systeem en daar moeten ze ook blijven, want alleen dan werken die systemen optimaal. Maar als er onverhoopt olie in de koelvloeistof van je auto is terechtgekomen, wat moet je dan doen?
Controleer koelvloeistof regelmatig
Het is tegenwoordig blijkbaar vrij bijzonder als je zélf de vloeistoffen van je auto controleert. Maar als je niet controleert, weet je natuurlijk ook niet of alles in orde is. Het is belangrijk dat je motor voldoende koelvloeistof en olie heeft en dat controleren is niet eens moeilijk. Kijk – als de motor nog koud is – maar eens in het expansievat van het koelsysteem of trek de oliepeilstok er eens uit.
Hoe zie je eigenlijk dat er olie in de koelvloeistof zit? Koelvloeistof bestaat uit water met diverse toevoegingen. Olie en water vermengen niet en olie is lichter dan water. In het expansievat van het koelsysteem kun je de olie dan zien drijven. Maar wat als je ziet dat er olie in het koelsysteem zit?
Olie in koelvloeistof en doorrijden?
Je kunt beter niet te lang doorrijden als je weet dat er olie in het koelsysteem zit. Olie tast de rubberen slangen van het koelsysteem aan, dus het moet er sowieso uit. Bovendien betekent olie in het koelsysteem dat het oliepeil daalt – de olie verdwijnt immers uit het systeem dat de motor smeert, reinigt, koelt en beschermt tegen corrosie. Als het oliepeil te laag is, is dat natuurlijk ook slecht voor de motor. Tegelijk betekent olie in de koelvloeistof dat de druk in het koelsysteem kan oplopen.
Oorzaak olie in koelvloeistof?
Er kunnen meerdere oorzaken zijn van olie in de koelvloeistof. Iemand kan zich bij het bijvullen hebben vergist en olie in de verkeerde vulopening hebben gegoten, maar dat is vrij onwaarschijnlijk. Er kan ook een lek zijn opgetreden in de koppakking van de motor of in de oliekoeler. Dat zijn twee onderdelen waarin het koelsysteem en het oliesysteem heel dicht bij elkaar komen. Als op die plaatsen een lek optreedt, kunnen de vloeistoffen bij elkaar komen.
Tekst gaat verder onder de foto
Olie in koelvloeistof schoonmaken
De meest voor de hand liggende oplossing is dat je je auto naar de garage brengt en de specialisten daar het koelsysteem laat spoelen – en natuurlijk de oorzaak van het probleem laat oplossen.
Maar het feit dat je zélf het probleem hebt vastgesteld, geeft aan dat je deze klus misschien ook zelf wilt klaren – maar vergeet de mogelijke oorzaken dan niet op te lossen.
Koelsysteem doorspoelen
In principe kun je de olie in het expansievat van het koelsysteem vrij eenvoudig van de koelvloeistof af scheppen. Dat kun je een paar keer doen, maar dan is het systeem nog niet helemaal schoon. Uiteindelijk is doorspoelen van het koelsysteem het grootste deel van de oplossing. Op internetfora worden allerlei huishoudelijke middeltjes besproken om het koelsysteem van de olieresten te ontdoen. Maar fabrikanten van additieven bieden ook spoelmiddelen aan.
In de praktijk komt het erop neer dat je de motor langere tijd stationair laat lopen. Door de circulatie in het koelsysteem wordt de olie naar het expansievat gedreven en komt daar bovendrijven, zodat je het vrij gemakkelijk kunt opscheppen.
Vervolgens voeg je een ontvettingsmiddel aan het systeem toe, via de radiator of het expansievat. Laat de motor zo’n twintig minuten lopen met de kachel op zijn maximale stand – de kachel maakt immers ook deel uit van het koelsysteem. Tap het koelsysteem af en vul het opnieuw met water en laat de motor nog eens een aantal minuten draaien. Vervolgens opnieuw aftappen en herhalen tot het water er schoon en helder weer uit komt. Vul het systeem dan weer met koelvloeistof. Vergeet niet om de oorzaak van het binnendringen van de olie in het systeem te verhelpen.
Koelvloeistof in olie testen
Natuurlijk kan een lek ook een omgekeerd effect hebben: dat er koelvloeistof in de olie komt. Ook dat is natuurlijk onwenselijk. Je kunt heel gemakkelijk vaststellen of dat geval is door de olievuldop los te draaien en te kijken of er aan de binnenzijde van de dop of de hals van de vulopening een wittige, mayonaiseachtige brij, ‘sludge’, aanwezig is. Dat kan ontstaan doordat je veel korte ritten hebt gemaakt, waarbij de motor niet op temperatuur komt, maar het kan ook wijzen op een lekke koppakking. Dan is het tijd voor een bezoek aan de garage.