![Volkswagen Golf GTI achteraanzicht op een grijze achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/05/Volkswagen-Golf-8-GTI-2020-FOTO-4-640x480.jpg)
Dit is de nieuwe Volkswagen Golf GTI, met of zonder golfbal
In de basis al 245 pk en een elektronisch sper
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Volkswagen presenteert de compleet nieuwe GTI-uitvoering op basis van de nieuwe Golf 8. De Golf GTI is direct als GTI herkenbaar, maar de hot hatchback heeft niet vanzelfsprekend meer een schakelpook in golfbaldesign.
De eerste Golf GTI
De eerste Volkswagen Golf GTI werd in September 1975 voorgesteld op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt. De marktintroductie vond in 1976 plaats. Volkswagen beoogde 5.000 GTI-exemplaren te produceren, maar dat werden er ‘ietsje’ meer. Volkswagen bouwde in totaal 461.690 exemplaren van de Golf GTI Mk1. Sindsdien is de GTI niet meer weg te denken in het Golf-gamma. Tot eind 2019 verkocht Volkswagen wereldwijd al 2,3 miljoen Golf GTI’s.
245 pk voor de basisversie
Ongeveer 45 jaar na het debuut van de eerste Golf GTI, komt Volkswagen nu met de achtste generatie. Volkswagen rust de nieuwe Golf GTI uit met een 2,0-liter vier-in-lijn turbobenzinemotor (TSI) met een vermogen van 245 pk (180 kW) en maximal 370 Nm aan Koppel. De GTI-krachtbron (EA888 evo4) heeft daarmee dezelfde output als de Golf GTI Performance van de vorige generatie. De Golf 7 GTI had in de basis 230 pk. Nu heb je in de basis al 245 pk op de voorwielen.
Schakelen
Volkswagen koppelt de 2.0 TSI standaard aan een handgeschakelde zesbak. Alleen de handbakversie heeft de bekende pookknop in de vorm van een zwarte golfbal. Een zeventraps DSG-automaat – met bijzonder compact schakelpookje – is optioneel verkrijgbaar. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/u.
Herkennen
De Golf 8 GTI is eenvoudig te herkennen aan een tot in de koplampen doorlopende rode bies, een subtiele achterspoiler, GTI-logo’s, een ondergrille in honingraatstructuur, een met 15 millimeter verlaagde wielophanging, rode remklauwen, twee uitlaatpijpen en meer. Saillant detail is dat de nieuwe Golf GTI is voorzien van een geheel nieuwe verlichte lichtstrip in de gril als onderdeel van de led-dagrijverlichting.
GTI-ruitjesmotief
In het interieur plaatst Volkswagen sportstoelen met het herkenbare GTI-ruitjesmotief in de bekleding, een sportstuurwiel en sierelementen met honingraatstructuur. Ook leuk: de start/stop-knop pulseert rood als de deuren worden geopend. Daarmee geeft de Golf GTI aan: ‘ik ben er klaar voor’.
Basisuitrusting
Elke Golf GTI is standaard uitgerust met Lane Assist lane keeping system, Autonomous Emergency Braking Front Assist met voetgangers- en fietsersherkenning, een elektronisch sperdifferentieel (XDS), een digitale cockpit, een 8,25-inch Composition infotainmentsysteem, LED-verlichting rondom, twee USB-C poorten en meer.
Vehicle Dynamics Manager
Vehicle Dynamics Manager debuteert in de Golf GTI. Dit system houdt een oogje op het XDS sperdifferentieel, op het ESP-systeem alsook de ABS. Optioneel levert Volkswagen instelbare dempers (DDC). De nieuwe Golf GTI komt in de zomer van 2020 op de markt. Prijzen maakt Volkswagen later bekend.
![Rode Volkswagen Golf GTI geparkeerd in een studioomgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/05/Volkswagen-Golf-8-GTI-2020-FOTO-5-640x480.jpg)
![Rode Volkswagen Golf GTI hatchback auto weergegeven tegen een grijze achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-2-360x270.jpg)
![Rode Volkswagen Golf GTI geparkeerd in studioverlichting.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-1-360x270.jpg)
![Rode Volkswagen Golf GTI naar voren gericht op een grijze achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-3-640x480.jpg)
![Achteraanzicht van een Volkswagen Golf GTI tegen een neutrale achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-4-360x270.jpg)
![Volkswagen Golf GTI hatchback-auto tentoongesteld in een studio-omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-5-360x270.jpg)
![Modern auto-interieur met een digitaal dashboard en een touchscreen-infotainmentsysteem in een Volkswagen Golf GTI.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-6-640x480.jpg)
![Modern Volkswagen Golf GTI interieur met digitaal dashboard en touchscreen display.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-7-360x270.jpg)
![Modern Volkswagen Golf GTI dashboard en stuurwiel met digitale displays en infotainmentsysteem.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-8-360x270.jpg)
![Close-up van de sportieve kuipstoel van een Volkswagen Golf GTI met rode en zwarte details.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-9-640x480.jpg)
![Rode Volkswagen Golf GTI hatchback, tentoongesteld in een studioomgeving, wat het sportieve ontwerp en de GTI-branding benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-10-360x270.jpg)
![Close-up van het voorwiel en spatbord van een rode Volkswagen Golf GTI met een zichtbaar Volkswagen-logo op de velg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-11-360x270.jpg)
![Close-up van de achterbumper en dubbele uitlaatpijpen van een Volkswagen Golf GTI.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-13-640x480.jpg)
![Close-up van een Volkswagen GTI-badge op de grille van een rood voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-14-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een moderne Volkswagen Golf GTI met het achterlichtontwerp en de spoiler.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/02/Volkswagen-Golf-GTI-2020-12-360x270.jpg)