Dit is de nieuwe Volkswagen Golf GTI, met of zonder golfbal
In de basis al 245 pk en een elektronisch sper
Volkswagen presenteert de compleet nieuwe GTI-uitvoering op basis van de nieuwe Golf 8. De Golf GTI is direct als GTI herkenbaar, maar de hot hatchback heeft niet vanzelfsprekend meer een schakelpook in golfbaldesign.
De eerste Golf GTI
De eerste Volkswagen Golf GTI werd in September 1975 voorgesteld op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt. De marktintroductie vond in 1976 plaats. Volkswagen beoogde 5.000 GTI-exemplaren te produceren, maar dat werden er ‘ietsje’ meer. Volkswagen bouwde in totaal 461.690 exemplaren van de Golf GTI Mk1. Sindsdien is de GTI niet meer weg te denken in het Golf-gamma. Tot eind 2019 verkocht Volkswagen wereldwijd al 2,3 miljoen Golf GTI’s.
245 pk voor de basisversie
Ongeveer 45 jaar na het debuut van de eerste Golf GTI, komt Volkswagen nu met de achtste generatie. Volkswagen rust de nieuwe Golf GTI uit met een 2,0-liter vier-in-lijn turbobenzinemotor (TSI) met een vermogen van 245 pk (180 kW) en maximal 370 Nm aan Koppel. De GTI-krachtbron (EA888 evo4) heeft daarmee dezelfde output als de Golf GTI Performance van de vorige generatie. De Golf 7 GTI had in de basis 230 pk. Nu heb je in de basis al 245 pk op de voorwielen.
Schakelen
Volkswagen koppelt de 2.0 TSI standaard aan een handgeschakelde zesbak. Alleen de handbakversie heeft de bekende pookknop in de vorm van een zwarte golfbal. Een zeventraps DSG-automaat – met bijzonder compact schakelpookje – is optioneel verkrijgbaar. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/u.
Herkennen
De Golf 8 GTI is eenvoudig te herkennen aan een tot in de koplampen doorlopende rode bies, een subtiele achterspoiler, GTI-logo’s, een ondergrille in honingraatstructuur, een met 15 millimeter verlaagde wielophanging, rode remklauwen, twee uitlaatpijpen en meer. Saillant detail is dat de nieuwe Golf GTI is voorzien van een geheel nieuwe verlichte lichtstrip in de gril als onderdeel van de led-dagrijverlichting.
GTI-ruitjesmotief
In het interieur plaatst Volkswagen sportstoelen met het herkenbare GTI-ruitjesmotief in de bekleding, een sportstuurwiel en sierelementen met honingraatstructuur. Ook leuk: de start/stop-knop pulseert rood als de deuren worden geopend. Daarmee geeft de Golf GTI aan: ‘ik ben er klaar voor’.
Basisuitrusting
Elke Golf GTI is standaard uitgerust met Lane Assist lane keeping system, Autonomous Emergency Braking Front Assist met voetgangers- en fietsersherkenning, een elektronisch sperdifferentieel (XDS), een digitale cockpit, een 8,25-inch Composition infotainmentsysteem, LED-verlichting rondom, twee USB-C poorten en meer.
Vehicle Dynamics Manager
Vehicle Dynamics Manager debuteert in de Golf GTI. Dit system houdt een oogje op het XDS sperdifferentieel, op het ESP-systeem alsook de ABS. Optioneel levert Volkswagen instelbare dempers (DDC). De nieuwe Golf GTI komt in de zomer van 2020 op de markt. Prijzen maakt Volkswagen later bekend.