Nog maar heel weinig automerken houden zelf de broek op
Handjevol automerken opereert nog onafhankelijk, los van concern
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Nog maar heel weinig automerken houden zelf de broek op. Steeds meer automerken maken deel uit van een groter concern of zijn gefuseerd met een ander automerk. Een overzicht van de huidige marktsituatie van de voor onze markt belangrijkste merken.
De zelfstandigen
Laten we beginnen met de ‘zelfstandigen’ op de automarkt. Hiermee doelen we op automerken die nog niet met andere autoconcerns zijn gefuseerd. Een bekend voorbeeld is Honda dat sinds jaar en dag zelf de touwtjes in handen heeft. Technologiebedrijf Honda voert twee automerken: Honda en Acura. Daarnaast heeft Honda nog een uitgebreide motorfietsenafdeling. Nog een zelfstandig opererende autofabrikant is Mazda, toevallig ook uit Japan. Mazda heeft wel samenwerkingen met andere merken – waaronder met Toyota – maar valt in zijn geheel genomen niet onder de paraplu van een groter concern. En dan hebben we nog Subaru en Suzuki: ook die partijen zijn nog helemaal zelfstandig. En wat te denken van Tesla, ook dat bedrijf is nog zelfstandig.
Volkswagen Group
Een van de bekendere autoconcerns is de Volkswagen Group. Onder dit bedrijf vallen diverse beroemde automerken. Denk maar aan Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Bentley, Lamborghini, Porsche en Bugatti. Ook Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles, Scania en MAN maken onderdeel uit van het Volkswagen-concern. In totaal heeft Volkswagen Group 122 fabrieken wereldwijd.
General Motors
Momenteel voert General Motors nog de automerken Chevrolet, Cadillac, Holden, GMC en Buick. Opel en Vauxhall vielen voorheen ook onder de paraplu van General Motors, maar zijn sinds 2017 in handen van Groupe PSA.
Mahindra & Mahindra Limited
Het Indiase concern heeft meer dan 150 bedrijven in beheer, maar heeft ook een uitgebreide autotak. SsangYong Motor Company is bijvoorbeeld van Mahindra, net als Automobili Pininfarina.
Hyundai Motor Group
Onder Hyundai Motor Group vallen de merken Hyundai, KIA en luxemerk Genesis. Toch doet dit concern meer dan je denk. Onder ‘Hyundai Motor Group’ vallen bijvoorbeeld ook toeleveranciers als Hyundai Wisco en Hyundai Dymos en het enorme staalbedrijf van Hyundai: Hyundai Steel. De totale capaciteit van Hyundai Steel – drie fabrieken in Zuid-Korea en een fabriek in China – komt op jaarbasis uit op ruim 20 miljoen ton. IJzererts wordt aangevoerd uit Australië en Zuid-Amerika, maar jaarlijks wordt ook tien miljoen verschroot staal hergebruikt.
Zhejiang Geely Holding Group
Stiekem een zeer grote speler is het Chinese Zhejiang Geely Holding Group. Dit concern zwemt in het geld en beheert de merken Volvo, Geely, Polestar, Lynk & Co en zelfs de Britse sportautobouwer Lotus.
BMW Group
BMW Group is de eigenaar van de merken BMW, MINI en Rolls-Royce. Opvallend is dat BMW Group het merk BMW opsplitst in vier afdelingen: BMW, BMW i BMW M en BMW Motorrad. Ook MINI bestaat binnen BMW Group uit twee merken: MINI en John Cooper Works. BMW Group is ook de eigenaar van mobiliteitsaanbieder Alphabet.
TATA Motors Limited
TATA Motors Limited is de grootste autofabrikant van India. Het bedrijf is ook eigenaar van Land Rover en Jaguar.
Toyota Motor Corporation
Toyota Motor Corporation behoort tot de top drie van grootste autofabrikanten ter wereld. Het concern richt zich steeds meer op mobiliteitsdiensten die het ook kan aanbieden in modellen van de automerken die dit bedrijf in bezit heeft. Dat zijn Toyota, Lexus en Daihatsu.
Nissan Motor Corporation / Groupe Renault / Renault-Nissan-Mitsubishi
De constructie tussen Nissan, Renault en Mitsubishi vergt wat uitleg. Allereerst heb je het Japanse Nissan Motor Corporation dat eigenaar is van in totaal drie merken: Nissan, Infiniti en budgetmerk Datsun. Het Franse concern Groupe Renault is eigenaar van de merken Renault, Dacia, Alpine, Renault Samsung Motors en zelfs het Russische LADA. Opvallend is dat Dacia een van de populairste merken is van de onderneming en dat Renault Trucks onder de paraplu van Volvo valt (ook MACK valt onder Volvo). Tot slot hebben we nog Mitsubishi Motors Corporation. Dit Japanse merk valt onder Mitsubishi Group, een Japans conglomeraat van industriële en dienstenactiviteiten. Je kan het merk kennen onder meer kennen van de airco’s. Buiten die drie moederbedrijven om bestaat er nog de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, opgericht in 1999. Binnen deze alliantie wordt technologie met elkaar gedeeld om de ontwikkeling van nieuwe modellen te bespoedigen, kosten te drukken en sneller te reageren op veranderende markttrends.
Ford Motor Company
Ooit vielen merken als Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Volvo en Mercury (toen dat merk nog bestond) onder de paraplu van Ford Motor Company. Het portfolio van de onderneming bestaat tegenwoordig nog uit twee merken: Ford en Lincoln.
Daimler
Daimler is het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart. Binnen Mercedes-Benz bestaan er diverse divisies, zoals Mercedes-Benz Passenger Cars, Mercedes-Benz AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz Camper Vans, Mercedes-Benz Trucks en – tot slot – Mercedes-Benz Buses and Coaches. Daimler is ook eigenaar van Freightliner, FUSO (Azië), Western Star (USA), BharatBenz Trucks (India), Setra en Thomas Built Buses.
Groupe PSA / Fiat Chrysler Automobiles
Groupe PSA – PSA staat voor Peugeot Société Anonyme – is een steeds grotere speler op de automarkt. Het concern beheert de merken Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel en Vauxhall. Dan hebben we ook nog Fiat Chrysler Automobiles, kortweg FCA. Onder de paraplu van FCA vallen Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Lancia (voor wat het nog voorstelt), Maserati, Dodge, RAM, Jeep en Chrysler. Geen Ferrari dus, want dit beroemde sportautomerk is sinds de oprichting van FCA geleidelijk afgestoten en onafhankelijk geworden. Interessant is dat Groupe PSA en FCA gaan fuseren. Dat betekent dat er in één keer een giga-concern ontstaat. Binnen het nog nader te noemen nieuwe bedrijf – mogelijk gaat het concern PSA-FCA heten – worden de aandelen eerlijk verdeeld: 50 procent naar FCA en 50 procent naar PSA.