Offroaden met koninklijk comfort
Rijtest Nissan Navara
Voor de eerste pick-up van Nissan moeten we terug naar het jaar 1935. Nu, 11 generaties én precies 80 jaar verder, brengt Nissan alle opgedane ervaring samen in de nieuwe Nissan Navara. Niet alleen de verworven bagage op pick-up gebied, maar zeker ook als leider in het crossover-segment. Het resultaat? Een stoere pick-up, waar je met koninklijk comfort mee kunt offroaden.
Op het Spaanse eiland Mallorca staat-ie direct na aankomst klaar in een zeer aangenaam najaarszonnetje van 23 graden: de nieuwe Nissan Navara. De King Cab (meest interessant voor de Nederlandse markt) toont direct z’n ruige, maar sportieve stijl. Hij oogt gespierd. Direct de mix dus die Nissan belooft: robuust en comfort.
[parallex-1]
‘Je vergeet dat je in een pick-up rijdt’
“Binnen een kwartier vergeet je dat je in een pick-up rijdt,” wordt ons beloofd tijdens de briefing. En verrek, het is waar. Het dashboard in de pick-up is vrijwel identiek aan die uit de Qashqai, Juke en X-Trail. Zelfs Nissans technologische hoogstandjes als de Around View Monitor (AVM) en Forward Emergency Braking (FEB) zijn meeverhuisd naar de Navara. Vooral van die eerste zouden we later nog veel plezier beleven in het offroad gedeelte.
[gallerij-1]
Comfort het sleutelwoord
Elektronisch gelimiteerd slipdifferentieel (eLSD), cruise control, Hill Descent Control (HDC), Hill Start Assist (HSA), achteruitrijcamera en parkeersensoren; allemaal functionaliteiten die je niet per se bij een ruige pick-up zou verwachten, maar die toch wel erg handig blijken. Comfort, dat lijkt het sleutelwoord te zijn voor de Nissans nieuwste (terrein)wagen.
Echte klimgeit
Comfort in een pick-up is fijn, maar doet-ie wat-ie moet doen? Namelijk z’n mannetje staan op de meest ruige en steile ondergronden? Daar gaan we nu achter komen. Het offroad-gedeelte begint direct met een stijgingspercentage waar de Spaanse klimgeit Frederico Bahamontes van zou schrikken. De Navara niet. Met de stand op 4WD kruipt de pick-up soepel de haarspeldbocht door
Licht brommen
De nieuwe 2,3-liter dCi motor (we rijden de zeventraps automatisch transmissie) bromt wel op de flanken van deze ruige beklimming, maar stukken minder dan de vorige versie. Dat wordt nog eens bevestigd als we dezelfde berg naar beneden rijden met die ‘oude’ Navara. Het verschil in comfort is enorm. Toch blijft ook de voorganger uitstekend op de been; horten, stoten en grommen houdt zijn charme.
[gallerij-2]
Alleen sturen
Als het offroaden écht lastig wordt draaien we de knop naar de 4LO-stand. Dit mechanische sperdifferentieel controleert de pick-up zo goed, dat je eigenlijk alleen nog hoeft te sturen. Bij een extreem scherpe haarspeldbocht met grote keien aan de zijkant komt de AVM voor het eerst goed van pas. Op de camera (werkt bij een snelheid tot 10 km/u) zie je alles wat er om je heen gebeurd.
[video-1]
Moderne pakezel
De nieuwe Nissan Navara zal in Nederland vooral als moderne pakezel worden ingezet. Beroepsmatig dus. Daarin zijn laad- en trekvermogen natuurlijk essentieel. Met een laadvermogen van meer dan een ton en een maximaal aanhangwagengewicht van 3.500 kg zit dat meer dan goed. Accessoires als trekhaken, laadsystemen en hardtop zijn optioneel. De laadruimte van de King Cab bedraagt 1.788 millimeter.
Prijzen Nissan Navara
De Nissan Navara komt in Nederland op de markt als Chassis Cabine, King Cab en als Double Cab. De vanaf-prijzen zijn respectievelijk 23.450, 23.615 en 26.030 euro exclusief BPM en BTW. In januari start de levering van de Nissan Navara Double Cab. De levering van de Navara King Cab start in maart volgend jaar.