Nieuwe wetgeving aanstaande: 4.250 kg met B-rijbewijs bij alternatieve aandrijving
Vanaf medio 2025 wordt het waarschijnlijk mogelijk om met een B-rijbewijs voertuigen te besturen tot een maximale massa van 4.250 kg, mits deze op alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit rijden. Dit verlaagt de drempel voor het gebruik van emissievrije voertuigen.
Toegankelijker voor elektrische voertuigen
De vrijstelling speelt in op de behoefte om zwaardere elektrische voertuigen toegankelijker te maken. Door het extra gewicht van het batterijpakket kwamen deze voertuigen vaak boven de huidige limiet van 3.500 kg, wat de inzet ervan beperkte. Met de nieuwe wetgeving kunnen bestuurders met een B-rijbewijs deze voertuigen inzetten en wordt meer laadvermogen behouden. Dit maakt het eenvoudiger om emissievrije alternatieven in te zetten voor (stads)logistiek.
Veiligheid gewaarborgd door aanvullende opleiding
Om verkeersveiligheid te waarborgen, is in een convenant vastgelegd dat bestuurders worden gestimuleerd een extra rijopleiding te volgen. Partijen die het convenant ondertekenden, zoals brancheorganisatie RAI Vereniging en het ministerie, hebben afspraken gemaakt over het aanbieden van erkende, toegankelijke opleidingen. Daarnaast zal er aandacht komen voor de registratie van succesvol afgeronde opleidingen en toezicht op naleving van de regels, denk aan de arbeidstijdenwet. Ook wordt de vrijstelling van de tachograaf mogelijk opgenomen in de nieuwe wetgeving.
Overgangsregeling tot 2025
Tot de nieuwe wetgeving in werking treedt, blijft de huidige gedoogregeling van kracht. Deze regeling geldt tot 1 juli 2025 en is van toepassing op voertuigen die vóór oktober 2023 zijn geregistreerd of besteld. Bestuurders die onder deze regeling vallen, moeten de aanvullende opleiding binnen drie maanden na invoering van het convenant afronden.