Nieuwe McLaren GT: 620 pk en 570 liter bagageruimte
Nieuw model anders dan andere McLarens.
Exotische sportwagens zijn doorgaans niet de meest praktische auto’s, maar dat is bij de McLaren GT net even anders. Dit model is vooral ontwikkeld om te toeren, waarbij sensationele prestaties gecombineerd worden met extra comfort en luxe voor lange afstanden en meer bagageruimte dan in een VW Golf.
McLaren Grand Tourer
Als je alleen interesse hebt in pure prestaties, dan heeft McLaren genoeg alternatieven. Deze volledig nieuwe McLaren GT is juist bedoeld voor liefhebbers die comfortabel lange afstanden willen rijden, zonder dat je continu over de snelweg stuitert. En die ook een paar flinke weekendtassen willen meenemen.
De McLaren heeft een grote glazen achterklep, waaronder een opbergruimte van 420 liter te vinden is. Die is groot genoeg om een golftas mee te nemen, een paar ski’s van 1,85 meter lang of een paar weekendtassen. Samen met de 150 liter bagageruimte onder onder de voorklep biedt de McLaren GT een in totaal 570 liter opbergruimte, wat opmerkelijk veel is voor een tweezits supercar van dit kaliber.
LEES OOK: Autotest – McLaren 720S
Prettig in de omgang
Dankzij de grote glazen achterklep en de extra ruitjes schuin achter is het zicht naar achteren stukken beter dan bij andere sportwagens in deze klasse. Verder is de cabine extra geïsoleerd, de dempers voelen in de comfort-stand zachter dan gebruikelijk en met een bodemvrijheid van 110 mm (130 mm met geactiveerde liftfunctie) is de GT niet extreem laag. En dus kun je zonder problemen over verkeersheuvels rijden in steden en woonwijken.
In het interieur zien we elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen die zijn speciaal voor de McLaren GT ontworpen zijn. Het infotainmentsysteem is het meest uitgebreide van McLaren ooit en maakt gebruik van HERE navigatiekaarten en real-time verkeersinformatie.
Een Bowers & Wilkins premium audiosysteem met twaalf speakers inclusief koolstofvezel subwoofers is optioneel. Dat geldt ook voor een elektro-chromatisch glazen dakpaneel dat met een druk op de knop donkerder of lichter wordt.
Twinturbo V8
Onder de bagageruimte achter de stoelen ligt een 4,0-liter twinturbo V8-motor met 620 pk vermogen en 630 Nm koppel. Krachtbron is altijd gekoppeld aan een 7-traps sportautomaat. In de sportiefste rijmodus sprint de McLaren GT in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u en in 9,0 seconden van 0 naar 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 326 km/u.
Ander goed nieuws: de McLaren GT is voorzien van ‘ouderwetse’ hydraulische stuurbekrachtiging voor optimaal stuurgevoel en stuurrespons, dat de elektrische bekrachtiging van tegenwoordig moeilijk te evenaren is. Overigens voelt de besturing in alle rijmodi (Comfort, Sport en Track) hetzelfde.
Verder zijn de Pirelli P Zero-banden speciaal voor de McLaren GT ontwikkeld. Op de achteras zijn ze op 21-inch wielen gemonteerd (grootste op een McLaren ooit) en de voorwielen zijn 20-inch groot.
De nieuwe McLaren GT is per direct te bestellen. De Nederlandse prijzen beginnen bij 252.000 euro, inclusief belastingen. De eerste exemplaren worden eind 2019 afgeleverd.
LEES OOK: Aston Martin opent aanval op McLaren