De nieuwe Kia Sorento, dit is hem!
Komt als hybride
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is hem dan: de nieuwe generatie Kia Sorento. Heeft zo’n grote SUV nog wel zin in Europa? Zeer zeker, helemaal als je de Sorento uitrust met een hybride aandrijflijn. Precies dát gaat Kia doen.
Nieuw platform
Het geheel nieuwe platform waarop de Kia Sorento staat, biedt ruimte voor nieuwe, geëlektrificeerde ‘Smartstream’-aandrijflijnen van Kia. Het gaat hierbij om hybride aandrijflijnen. Kia belooft hogere prestaties dan zijn voorgangers, tegen een lager verbruik en lagere emissies.
1.6 turbobenzinemotor
Uit gelekte documenten blijkt dat de hybride aandrijflijn bestaat uit een 1,6-liter turbobenzinemotor, een zestraps automaat en een elektromotor. Deze elektromotor fungeert tevens als generator om energie op te wekken bij het uitrollen van de SUV. Standaard heeft de Sorento voorwielaandrijving. Vermoedelijk wordt AWD een optie.
Multimiljonair
De Kia Sorento is multimiljonair. Sinds zijn lancering in 2002 verkocht Kia al dik drie miljoen keer exemplaren. Reden genoeg dus voor een vierde generatie Kia Sorento. De SUV oogt nog altijd als een échte Sorento. Kia past korte overhangen en een langere wielbasis toe. Vooral die langere wielbasis resulteert in flink meer interieurruimte. De A-stijl is 30 millimeter naar achteren geplaatst. Daardoor is de motorkap langer en het profiel dynamischer. De grille is breder en groter dan voorheen en loopt bovendien over in de nieuwe LED-koplampen. De Sorento is ontworpen door Kia’s designstudio’s in Korea, Europa en Noord-Amerika.
Eind 2020
De nieuwe Kia Sorento debuteert op de Autosalon van Genève (5 tot 15 maart). De marktintroductie vindt eind 2020 plaats.