Nieuwe Hyper Sport-raceklasse wordt steeds interessanter
Toyota, Aston Martin en nu ook Peugeot, wie volgen?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Met ingang van seizoen 2020-2021 wordt de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC) vervangen door de nieuwe Hypercar-klasse. De officiële van de nieuwe topraceklasse luidt Hyper Sport. De reglementen van deze nieuwe topklasse zorgen voor aanzienlijk lagere kosten ten opzichte van de huidige situatie en staat het gebruik van hybride-aandrijflijnen toe. Steeds meer automerken kondigen om die reden plannen aan. Ook Peugeot.
908 HDi FAP diesel LMP1
Peugeot keert in 2022 terug in WEC. Onder de vlag van PSA Motorsport verschijnt Peugeot aan de start met een hybride Hypercar. Het seizoen omvat acht races, waaronder de beroemde 24-uursrace van Le Mans waaraan Peugeot in 2011 voor het laatst deelnam. In 2009 won Peugeot Le Mans met de spectaculaire 908 HDi FAP diesel LMP1 racer. Meer details over de WEC-activiteiten van Peugeot worden begin 2020 bekend gemaakt. De 2020-editie van Le Mans vindt plaats op 13 en 14 juni 2020.
“Schitterende nieuwe uitdaging”
Jean-Marc Finot, PSA Motorsport Director, zegt: “Het is een schitterende nieuwe uitdaging. Ik ben ervan overtuigd dat onze experts met de financiële ondersteuning van de merken van Groupe PSA zullen laten zien dat ze willen en kunnen winnen. Daarbij maken ze natuurlijk gebruik van de kennis en ervaring die ze hebben opgedaan in andere FIA-kampioenschappen en hun honger naar succes.”
Transitie
Jean-Philippe Imparato, Peugeot Brand Director: “De wijzigingen in het reglement voor het FIA WEC passen heel goed bij de transitie die wij zelf doormaken met de elektrificatie van ons modellengamma. En ze passen ook bij de introductie van nieuwe high-performance modellen die we ontwikkeld hebben in samenwerking met PSA Motorsport. Een van de voorlopers daarvan is de Concept 508 PEUGEOT Sport Engineered.”
“Je mag veel meer creatieve vrijheid verwachten.”
Spanning LMP1 is weg
Het huidige WEC LMP1-kampioenschap is competitief gezien niet heel interessant meer. Audi en Nissan keerden de LMP1-klasse al eerder de rug toe. Nadat Porsche zich terugtrok in 2018 bleef alleen Toyota nog over. Ohja: en het Britse Ginetta, maar die kan niet opboksen tegen het financieel veel sterkere Toyota. Dat Toyota Le Mans op zijn naam schreef in 2019 is dus niet echt een verrassing. Gelukkig keert de spanning terug dankzij de nieuwe Hypercar-klasse die de LMP1-klasse vervangt.
Budgetrestrictie
Wat mag je verwachten? In ieder geval veel meer creatieve vrijheid. Maar zoals altijd zijn er wel een paar eisen waaraan voldaan moet worden. Elk team krijgt bijvoorbeeld per seizoen een budgetrestrictie van 20 miljoen euro voor twee auto’s. Dat lijkt veel, maar is eigenlijk niet heel veel geld. Daarnaast moeten de auto’s lijken op productie-auto’s. Wat je dus krijgt is dat veel fabrikanten een straatlegale hypercar ontwikkelen waarop vervolgens een raceversie wordt gebaseerd.
Maximaal 1.000 pk
De auto’s moeten bovendien snel zijn. Tijdens de kwalificatie moeten ze op Circuit de la Sarthe (Le Mans) een rondetijd van 3 minuten en 22 seconden kunnen halen en tijdens races 3 minuten en 27 seconden. Het maximum vermogen moet net onder de 1.000 pk uitkomen, bereikt door zowel een verbrandingsmotor van 700 pk en een elektromotor op de vooras met 272 pk. De elektromotor mag 50 kilogram wegen, de batterij 70 kilogram en de verbrandingsmotor maximaal 180 kilogram. Om voor een eerlijke strijd te zorgen, werkt de FIA ook met strafgewichten (0,5 tot maximaal 50 kilogram). Alle regels worden overigens in onderstaande video haarfijn uitgelegd.
📃 Here is what you NEED TO KNOW about 2020 regulations and HYPERCARS :
✅ Hypercars : Endurance racing's top category
✅ Top-tier cars
✅ The 2020 Hypercar
✅ The Hyper sport category#LeMans24 @fiawec pic.twitter.com/9aV5mtUZw3— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 14, 2019
Valkyrie en GR Super Sport
Aston Martin en Red Bull verschijnen bijvoorbeeld in 2020 aan de start met een Hypercar-versie van de Valkyrie en ook Toyota komt met een racevariant op basis van de spectaculaire Toyota GR Super Sport Concept. Ook merken als Ferrari, Lamborghini, McLaren en Porsche zouden interesse hebben, net als het Zweedse hypercarmerk Koenigsegg. Stuk voor stuk zijn dat klinkende namen. En nu bevestigt dus ook Peugeot zijn deelname aan de Hyper Sport-klasse. Er komen vast en zeker mooie tijden aan.