Nieuwe Corvette is he-le-maal anders, maar waarom?
Amerikaanse sportwagen nu met middenmotor.
Tradities zijn er om in stand te houden, zou je denken. Maar na 66 jaar en zeven modelgeneraties is het concept van de Chevrolet Corvette compleet op de schop gegaan. De nieuwste versie is totaal anders dan we gewend zijn. Waarom deze rigoureuze verandering?
Chevrolet Corvette C8 Stingray
De Chevrolet Corvette is sinds de eerste generatie uit 1953 (C1) uitgegroeid tot een van de bekendste sportwagens ter wereld. En ook zeer herkenbaar. De Corvette is van oudsher een typische ‘GT’ met de motor voorin, een opvallend lange motorkap en waarin je wat verder naar achteren zit.
Middenmotor
Bij de nieuwste Corvette (C8) is dat allemaal anders. Hierin ligt de motor namelijk in het midden, vlak achter de stoelen, net als bij de Ferrari F8 Tributo en Lamborghini Huracán bijvoorbeeld. De neus is een stuk korter, de achterzijde wat langer en de zitpositie precies in het midden tussen de voor- en achteras. En daar ligt meteen het antwoord. Volgens Chevrolet-baas Mark Reuss valt het traditionele recept niet veel meer te verbeteren op het gebied van prestaties.
Is dat echt zo? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de prestaties van de Ferrari 812 Superfast – hetzelfde type auto als de vorige Corvette (C7) – dan kun je daar best vraagtekens bij zetten. Maar goed, dankzij de nieuwe bouwwijze biedt de Corvette een betere gewichtsverdeling, een betere wegligging en een scherper stuurgedrag dan ooit tevoren. En de makers vinden het rijgedrag en de prestaties nu eenmaal belangrijker dan een decennialange traditie.
6.2 V8
Is de nieuwe Chevrolet Corvette C8 Stingray nu een concurrent van de Ferrari F8 Tributo en Lamborghini Huracán? En de McLaren 570S en Audi R8 bijvoorbeeld? Ja en nee. Qua opgegeven snelheid in ieder geval wel.
De Corvette heeft een turboloze 6,2-liter V8-motor met een ‘bescheiden’ vermogen van 495 pk en 637 Nm koppel. Daarmee lijkt de 1.530 kg wegende Corvette bij voorbaat kansloos ten opzichte van bovengenoemde rivalen met meer power, maar gezien de sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden is dat allerminst het geval. De topsnelheid is trouwens nog niet bekend, want die is nog niet getest. Chevrolet laat wel weten dat de nieuwe Corvette zijn voorganger op alle fronten vernedert.
Koopje?
Aan de andere kant heb je de prijs. De instapversie gaat in de Verenigde Staten minder dan 60.000 dollar kosten. Dat is minder dan 55.000 euro! Ter vergelijking: de Audi R8 begint in de VS bij een prijs van 169.000 dollar. De F8 Tributo gaat over de drie ton heen. Wat prijs betreft is de Corvette dus een lachertje en zéker geen concurrent van exotische merken zoals Ferrari en Lamborghini.
In Nederland kun je er overigens gerust een ton bij optellen. De nieuwe Corvette gaat in ons land naar verwachting rond de 180.000 euro kosten, ongeveer een ton minder dan de Audi R8. Of de nieuwe Corvette C8 Stingray daarmee een revolutie teweegbrengt op het gebied van prijs-prestatieverhouding, is afwachten op de eerste (vergelijkings)tests.