achtergrondafbeelding

Autozoeker

Lamborghini Huracan

De directe voorganger van de in 2014 geïntroduceerde Lamborghini Huracán is de Gallardo, maar voor de allereerste voorvader moeten we verder terug in de tijd. Naar 1973 om precies te zijn. Toen presenteerde Lamborghini de Uracco, als model onder de legendarische Miura. De Uracco vormde het ‘betaalbare’ alternatief en nam het op tegen met name de Ferrari Dino en Maserati Merak. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De directe voorganger van de in 2014 geïntroduceerde Lamborghini Huracán is de Gallardo, maar voor de allereerste voorvader moeten we verder terug in de tijd. Naar 1973 om precies te zijn. Toen presenteerde Lamborghini de Uracco, als model onder de legendarische Miura. De Uracco vormde het ‘betaalbare’ alternatief en nam het op tegen met name de Ferrari Dino en Maserati Merak.

Doorontwikkelingen
De Uracco, een 2+2-sportwagen, werd in 1976 ‘opgevolgd’ door de tweezits Silhouette. Dat was in feite gewoon een open targaversie van de Uracco. Van deze auto zijn maar 54 exemplaren gebouwd. De Uracco bleef echter ook nog in productie. De productie van beide auto’s werd in 1979 gestopt, waarna in 1981 opvolger Jalpa op de markt kwam. Ook die sportwagen, opnieuw een tweepersoons targa, was nog sterk gebaseerd op de Uracco. In 1988 stopte de productie van de Jalpa. Een opvolger kwam er niet, waarmee de lijn van ‘instap-Lamborghini’s’ tot een einde kwam.

Audi R8
De opvolging kwam pas in 2003, toen Lamborghini het doek trok van de Gallardo. Omdat Lamborghini inmiddels in handen was van Audi, deelde de Gallardo veel van zijn techniek met de R8. De door een V10 aangedreven supercar bleek een succes: het is nog altijd het best verkochte model van het merk. In 2006 werd een open Spyder-variant toegevoegd. Na verschillende tussentijdse updates en toegevoegde uitvoeringen stopte de productie in 2013.

Lamborghini voor de paus
In 2014 stond opvolger Huracán klaar. De auto deelt opnieuw zijn basis met de Audi R8, maar nu de in hetzelfde jaar geïntroduceerde tweede generatie daarvan. Dat betekent onder meer dat achterin een 5.2-liter V10 ligt met een vermogen van ten minste 580 pk. De open Spyder werd in 2016 aan het aanbod toegevoegd. Speciale uitvoeringen zijn er ook al, waaronder een officiële politie-uitvoering voor Italië en een eenmalige Pope Francis Edition die aan de gelijknamige paus gedoneerd werd.

Technisch

Motortype benzine, V10
Cilinderinhoud 5.204 cm³
Max. vermogen 426 kW (580 pk)
Bij 8.250 tpm
Max. koppel 540 Nm
Bij 6.500 tpm
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,5 m
Vermogensrange 426 tot 470 kW

Algemeen

Transmissie 7AT
Carrosserietype 2-drs. coupé
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie juni 2014
Laatste facelift januari 2019 (Evo)
Niet meer leverbaar sinds januari 2019
Garantie 2 jaar
Bijzonderheden De '2' in de typenaam staat voor 2WD, in dit geval achterwielaandrijving.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 245/30 R20 / 305/30 R20
L x B x H 4.459 x 1.924 x 1.165 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.389 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Tankinhoud 83 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 12,1 l/100km
CO₂-emissie 283 g/km
Energielabel G

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 3,4 s
Topsnelheid 320 km/u