Nieuwe Audi S8 heeft wél een benzinemotor
Performancemodel met V8-motor en mild-hybridetechniek.
Audi kwam verrassend uit de hoek door de extra sportieve Audi S6 en Audi S7 Sportback te voorzien van een dieselmotor. Maar dat geldt dus niet voor de nieuwe Audi S8. Die heeft ‘gewoon’ een V8-benzinemotor, met 571 pk welteverstaan.
Waarom wel/geen diesel?
Dat de Audi S6 en Audi S7 Sportback hun V8-benzinemotor hebben ingeruild voor een V6-dieselmotor, heeft alles met CO2-uitstoot te maken. Een dieselmotor stoot nu eenmaal minder CO2 uit dan een benzinemotor en dat is nodig om straks te kunnen voldoen aan de nieuwe emissienorm van 2021, zónder een batterij te hoeven opladen en in te leveren op prestaties.
Je zou dus denken dat de sportieve topversie van de grotere en nog zwaardere Audi A8 ook een dieselmotor krijgt, maar nee. In dit geval kiest Audi gewoon voor een benzinemotor, omdat de meeste exemplaren van de Audi S8 in Amerika verkocht worden. En daar is diesel nog minder in trek dan in Nederland.
LEES OOK: Sportieve Audi SQ8 krijgt monsterdiesel
4.0 TFSI biturbo V8
De nieuwe Audi S8 heeft een nieuw ontwikkelde 4,0-liter V8-motor met twee turbo’s, een elektrische compressor en een 48V mild-hybridesysteem. De krachtbron levert een vermogen van 571 pk en een koppel van 800 Nm. Daarmee schiet de S8 met een krankzinnige vaart naar de begrensde topsnelheid van 250 km/u. Automatisch bediende kleppen in de uitlaat zorgen daarbij voor een geluid dat hoort bij een exotische sportwagen.
Met het oog op CO2-reductie draait de motor bij lage snelheden op vier cilinders in plaats van acht. Het mild-hybridesysteem maakt het mogelijk om te ‘zeilen’, waarbij de motor zich uitschakelt als je op hoge snelheden het gaspedaal loslaat. Dit is een soort vrijloopstand om extra lang door te rollen zonder een druppel benzine te verbruiken. Als je het gaspedaal weer aanraakt, schiet de motor direct in de juiste versnelling.
LEES OOK: Audi Q7 flink vernieuwd (2019): dit is anders
‘Voorspellende’ dempers
Voor extra stabiliteit in bochten is deze twee ton wegende supersedan uitgerust met vierwielaandrijving, vierwielbesturing, een sportdifferentieel en bijzondere actieve demping die wordt aangestuurd door een camera aan de voorzijde. Die ‘leest’ de weg en stuurt de luchtvering aan die elk wiel onafhankelijk kan optillen of naar beneden duwen. Dit zorgt niet alleen voor meer comfort. Ook blijft de carrosserie veel stabieler in bochten en tijdens remmen en accelereren.
Audi laat nog niet weten hoeveel de nieuwe Audi S8 gaat kosten en wanneer die in Nederland arriveert. De vorige Audi S8 kostte 170.000 euro.