Motormanagementlampje knippert of brandt
Elk waarschuwingslampje in het dashboard van je auto geeft onrust, maar deze …
Het icoontje van een in oranje getekende motor is het motormanagementlampje. Als dat oplicht, lijkt het te duiden op een kostbare reparatie. Maar vergeet niet: een oranje lampje duidt op een minder urgent probleem dan een rood lampje. Het lampje van het motormanagement geeft aan dat het verbrandingsproces in de motor niet optimaal verloopt. Rij rustig door en ga zodra dat kan even langs bij je garage. Let wel: als het lampje knippert, is het wel belangrijk om heel snel de dealer te bezoeken.
Brandend lampje motormanagement: vage boodschap
Als het lampje van het motormanagement oplicht, geeft dat aan dat er een storing in de motor is opgetreden. Dat is een vage boodschap en dus moet je naar de dealer om het managementsysteem van de motor te laten uitlezen. Het motormanagement is een computer in de auto die ervoor zorgt dat je motor zo efficiënt mogelijk loopt.
Motormanagement is veelomvattend
Het motormanagement regelt en registreert van alles: van de brandstofinspuiting en de ontsteking tot aan de lambdasonde in het uitlaatsysteem – het signaleert bijvoorbeeld ook een lekkage in een vacuümslang, kortsluitingen, problemen met het gasklephuis of elektronische aansluitingen. Alles wat moet zorgen voor het optimaal functioneren van de motor in je auto, wordt aangestuurd, gemeten en geregistreerd door het motormanagement.
Motormanagementlampje brandt: ga naar de dealer
Vaak merk je niet eens dat de motor minder goed loopt als het motormanagementlampje aanfloept. Heel misschien heb je hooguit een kleine hapering gevoeld, maar er lijkt niets aan de hand. Dat klopt ook tot op zekere hoogte. Het systeem signaleert geen urgente problemen, daarom is het lampje ook oranje en niet rood. Rij dus rustig door en ga naar de dealer zodra je kunt. De dealer beschikt over de vereiste diagnoseapparatuur en kan zijn computer inpluggen in de auto. Zodoende kan hij zien wat de oorzaak is van de storingsmelding(en).
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Motormanagementlampje en uitlaatgassen
Het motormanagement registreert bijvoorbeeld ook de metingen van de lambdasonde in het uitlaatsysteem. Als daar een foutje optreedt, kan het zijn dat de emissies van de auto niet meer optimaal zijn. Je merkt er niks van tijdens het rijden, maar je uitlaatgassen kunnen de wettelijke norm overschrijden. Dat is weer niet goed voor ons milieu, zodat je het probleem moet laten verhelpen.
Motormanagementlampje knippert!
Als het motormanagementlampje knippert, is er meer aan de hand. Dan merk je waarschijnlijk ook dat de motor niet goed loopt en minder vermogen levert. Het kan dan zijn dat de brandstof in een of meer cilinders niet of onvoldoende ontbrandt. Dat kan de motor of de katalysator beschadigen. Ga zo snel als je auto (en de wet) het toelaat naar de garage. De monteurs daar kunnen zien wat het probleem is en het hopelijk oplossen.
Motormanagement ‘uitlezen’
Met een brandend motormanagementlampje weet je niet precies wat het probleem is. Gelukkig is elke benzineauto die vanaf 2001 is gebouwd en elke diesel vanaf 2004, voorzien van On Board Diagnostics, ofwel OBD. Dat systeem slaat alle fouten die het motormanagement signaleert als foutcodes op in de Electronic Control Unit (ECU) van de auto. Die kan de dealer uitlezen als hij met zijn computer inlogt in het OBD. Zo krijgt hij een exacte diagnose van het probleem en weet hij hoe die is op te lossen.
Lampje motormanagement ging vanzelf uit
Het is mogelijk dat het motormanagementlampje in oudere auto’s (het systeem wordt immers al in auto’s vanaf 2001 toegepast) vals alarm geeft. Dat kan veroorzaakt worden door veroudering of vervuiling, waardoor het systeem een foutieve meting doet. Als de monteur van je garage dat vaststelt, zal hij het waarschuwingslampje uitschakelen en je weer wegsturen met de mededeling het even aan te kijken. Overigens voert het systeem ook zelftests uit, zodat eenmalige foutieve meldingen na korte tijd weer verdwijnen en het lampje weer dooft.
Motormanagementlampje resetten
Als de dealer inderdaad een storing heeft gevonden en verholpen – in elk geval als hij de ECU heeft uitgelezen en de foutmeldingen gewist – gaat ook het motormanagementlampje uit. Dat is dan ‘gereset’. Als het probleem opnieuw optreedt, of als zich een ander probleem voordoet, dat gaat het motormanagementlampje opnieuw aan. Maar nu weet je wat je moet doen: rij naar de dealer.
Zelf motormanagementlampje resetten
Als je zelf over de juiste diagnoseapparatuur beschikt, zou je ook zelf de foutcodes met de bijbehorende omschrijving kunnen uitlezen en noteren. Dan kun je misschien zelf de storing verhelpen, de melding wissen en het motormanagementlampje resetten. Maar zoals altijd: weet wat je doet, want je kunt veel schade aanrichten als je het niet goed doet.