
Moederbedrijf SsangYong draait geldkraan dicht door coronacrisis
Mahindra & Mahindra houdt hand tijdelijk op de knip

Mahindra & Mahindra – een groot conglomeraat uit India – heeft aangegeven de geldkraan tijdelijk dicht te draaien voor het Zuid-Koreaanse automerk SsangYong nu de verkoop van auto’s sterk afneemt door het coronavirus, meldt Automotive News Europe. Mahindra and Mahindra heeft een aandeel van 74,65 procent in SsangYong.
Alternatieve financieringsbronnen
Mahindra heeft SsangYong zelfs gevraagd om naar andere geldschieters te zoeken, omdat het zelf ook krap bij kas zit. “Na lang beraad, gezien de huidige en verwachte geldstromen, heeft het M&M-bestuur besloten dat M&M geen nieuw kapitaal in SsangYong (SYMC) zal kunnen investeren. Het bestuur heeft SYMC erop aangedrongen alternatieve financieringsbronnen te vinden.”
Dit gaat niet door
Mahindra had begin 2020 nog aangegeven dik 423 miljoen dollar te willen investeren in SsangYong om het merk weer winstgevend te maken in 2022, maar daar komt het concern door de coronacrisis nu op terug. Of de investering alsnog gedaan wordt moet de toekomst uitwijzen, maar voor nu gaat de geldkraan dicht bij Mahindra. Voor SsangYong slecht nieuws, want het Koreaanse merk heeft niet heel veel vet op de botten om de broek voor een langere periode zelf op te houden.
Elektrische Korando
In Europa is SsangYong een vrij kleine speler. Het merk verkocht in 2019 in totaal 14.627 voertuigen in Europa, versus 16.082 in 2018. In maart 2020 had SsangYong graag een elektrische Korando willen presenteren op de Autosalon in Genève, maar die show werd geannuleerd door de corona-uitbraak. In China en Australië is SsangYong een grotere speler.
Overbruggen
Mahindra investeert wel ongeveer 32 miljoen dollar in SsangYong om te zorgen dat het merk in ieder geval de komende drie maanden kan overleven terwijl SsangYong zoekt naar andere financieringsbronnen. Als die zoektocht faalt en de coronacrisis nog langer aanhoudt, dan kunnen de problemen voor SsangYong groot zijn.
Verkoop Mahindra
Door de uitbraak van het coronavirus loopt de verkoop van merken van Mahindra sterk terug. Dat heeft het bestuur doen besluiten om ook andere onderdelen binnen het concern onder de loep te leggen. Mahindra is ook eigenaar van Peugeot Scooters en van Automobili Pininfarina. SsangYong werd in 2010 gered door Mahindra, maar heeft sindsdien niet de verwachtingen waar kunnen maken. De investering van dik 400 miljoen dollar moest zorgen voor een ommekeer, maar voorlopig kan SsangYong naar die centen fluiten.