Review – Mobilize Duo (2025), overtreffende trap van Renault Twizy?!
Ook verkrijgbaar als Bento-bedrijfswagen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hij heeft vleugeldeuren, achterwielaandrijving, een airbag, zachte stoelafwerking, een topsnelheid van 45 of 80 km/u, een retro dashboard in de vorm van een ‘boombox’ uit de jaren ‘80. En dan het prijskaartje: minder dan 10.000 euro in Frankrijk. Dat klinkt toch best veelbelovend. Dít is de Mobilize Duo, zeg maar de overtreffende trap van de Renault Twizy.
De microauto is in opkomst, Mobilize Duo speelt daar op in
De Renault Twizy – de feitelijke voorganger van de Mobilize Duo – kwam eigenlijk te vroeg. Pas de laatste jaren is de vraag naar microauto’s sterk toegenomen, ook mede geholpen door de populariteit van de Opel Rocks Electric. Steeds meer merken spelen hier op in. Bekende voorbeelden zijn de Fiat Topolino en Citroën Ami als broertjes van de Rocks, maar je hebt ook de Microlino.
Als zo’n voertuig 45 km/u haalt betreft het een L6/L6e voertuig en mag je hem in Nederland besturen vanaf een leeftijd van 16 jaar. Gaat zo’n ‘auto’ 80 km/u, dan praten we over een L7/L7e voertuig. In dat geval heb je een B-rijbewijs nodig. Mobilize – een submerk van Renault – zet in op beide voertuigsegmenten. We gaan op stap in de Mobilize Duo en voeren de ultieme praktijktest uit. Alles komt aan bod. Want hoe ruim is zo’n Duo eigenlijk? En wat heeft een Mobilize Bento te bieden, de bedrijfswagenvariant?
MOBILIZE DUO (2025): Franse EV van 10 mille! – REVIEW – AutoRAI TV
Gewichten
Een L6/L6e voertuig mag maximaal 425 kg wegen (exclusief accu). Voor L7/L7e is dat 450 kilogram (exclusief accu). Maar wat wegen deze apparaten dan? De Duo L6e weegt inclusief batterij 495 kilogram terwijl de L7e-versie – de Mobilize Duo 80 dus – een gewicht heeft van 507 kilogram. De bedrijfswagenversie Bento wordt uitsluitend als 80 geleverd, voor een B-rijbewijs dus. Dat model heeft een gewicht van ongeveer 540 kilogram.
Laadvermogen Mobilize Bento
Het laadvermogen van de Bento bedraagt in totaal 80 kilogram, waarvan 20 kilogram in de auto en 60 kilogram in de box achterop. Deze cargo box heeft een inhoud van 649 liter en is ideaal voor het vervoeren van bijvoorbeeld kleine apparatuur en goederen. De deuren van de cargo box kunnen in een hoek van 140 graden geopend worden. De box zelf heeft een breedte van 124 centimeter, een hoogte van 81 centimeter en een diepte van 77 centimeter. Mobilize werkt in samenwerking met partners ook aan maatwerkoplossingen, zoals een gekoelde box en box met ladesysteem.
De prijs van een Mobilize Duo of Bento
Of voertuigen als de Mobilize Duo en Mobilize Bento gretig aftrek vinden, hangt voor een groot deel af van de prijzen. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, omdat ze pas begin 2025 naar Nederland komen. In Frankrijk zijn de rekenmachines al wel weer opgeborgen. Daar zijn de prijzen alsvolgt:
- 9.990 euro (AM-rijbewijs) voor Duo 45 Neo (6 kW (8 pk))
- 11.600 euro (B-rijbewijs) voor Duo 80 Evo (12 kW (16 pk))
- Prijs Duo 80 Pro (12 kW (16 pk)) nog niet bekend
- Ongeveer 13.000 euro voor Bento 80 Pro (12 kW (16 pk))
Uitrusting Mobilize Duo en Mobilize Bento
In Nederland vallen de prijzen hoger uit, want hier komen er ook nog kosten rijklaar maken bovenop. Wij zetten in op ongeveer 11 mille voor de Duo 45 Neo en 12 mille voor de Duo 80 Evo. Echt veel hoger moet Mobilize de voertuigen niet prijzen, wil het mobiliteitsmerk van Renault Group concurrerend blijven. De uitrusting van alle uitvoeringen is al wel bekend. We zetten de feiten op een rij.
Uitrusting Mobilize Duo 45 Neo
- Keyless entry
- Bestuurdersairbag
- Oranje dashboard
- USB-C aansluiting
- Telefoonhouder
- Verwarmbare voorruit
- Comfortstoelen met premium bekleding
Opties: Bluetooth connectiviteit, verwarmbare bestuurdersstoel, airco, parkeersensoren achter, Mode 3 Type 2 stekker, Iconic Orange kleurpakket, kleurpakket (andere kleuren).
Uitrusting Mobilize Duo 80 Evo
- Keyless entry
- Bestuurdersairbag
- Oranje dashboard
- USB-C aansluiting
- Telefoonhouder
- Verwarmbare voorruit
- Comfortstoelen met premium bekleding
- Bluetooth connectiviteit
- Verwarmbare bestuurdersstoel
- Iconic Orange kleurpakket
Opties: airco, parkeersensoren achter, Mode 3 Type 2 stekker, kleurpakket (andere kleuren).
Uitrusting Mobilize Duo 80 Pro
- Keyless entry
- Bestuurdersairbag
- USB-C aansluiting
- Telefoonhouder
- Verwarmbare voorruit
Opties: airco, parkeersensoren achter, Mode 3 Type 2 stekker, kleurpakket (andere kleuren), oranje dashboard, Bluetooth connectiviteit, verwarmbare bestuurdersstoel, comfortstoelen met premium bekleding, Iconic Orange kleurpakket.
Uitrusting Mobilize Bento 80 Pro
- Keyless entry
- Bestuurdersairbag
- USB-C aansluiting
- Telefoonhouder
- Verwarmbare voorruit
Opties: airco, parkeersensoren achter, Mode 3 Type 2 stekker, kleurpakket (andere kleuren), oranje dashboard, Bluetooth connectiviteit, verwarmbare bestuurdersstoel, comfortstoelen met premium bekleding, Iconic Orange kleurpakket.
Verschillen en overeenkomsten
De Mobilize Duo en Mobilize Bento zijn gebouwd op een compleet nieuw platform, speciaal ontwikkeld voor L6/L7-voertuigen. De modellen hebben technisch ook geen overeenkomsten met de Renault Twizy, ook al is het idee achter de modellen wel hetzelfde. Ook de 1+1-zitconfiguratie – die ook de Twizy had – is van toepassing in de Duo. De Bento is een eenzitter. Alle versies hebben schijfremmen rondom. De 80-versies hebben overigens een anti-rollbar. Die ontbreekt op de 45-versie. In alle gevallen zijn de gebruikte onderdelen ongespoten. Dat scheelt in de productiekosten en tijdens de reparatie van een voertuig. Bij schade is het bijvoorbeeld aanzienlijk goedkoper om een onderdeel te vervangen. De voor- en achterbumper zijn ook gelijk aan elkaar, om de kosten te drukken. Zelfs de zijskirts zijn links en rechts identiek.
De ongespoten bumpers en dorpels zijn voorzien van een ‘Camo’-structuur (voor camouflage) afwerking. Dit heeft Mobilize ontworpen voor duurzaamheid en intensief gebruik, voornamelijk in stedelijke gebieden. Deze gestructureerde afwerking verbergt de kleine beschadigingen die dagelijks kunnen voorkomen. Het ziet er vooral stoer uit.
Recyclebaar
De belangrijkste carrosseriedelen, zoals de bumpers, spatborden en wielkasten, bevatten 60% gerecycleerde polymeren. De helft hiervan zijn kunststoffen afkomstig van afgedankte voertuigen, gerecycled in een gesloten kringloop in samenwerking met The Future Is NEUTRAL – een dochteronderneming van Renault Group die zich richt op de circulaire economie in de auto-industrie. Aan het einde van zijn levensduur is de Duo voor minstens 95% recyclebaar.
Zitpositie
De 1+1-zitpositie van de Mobilize Duo resulteert in een zeer kleine footprint van het voertuig. Hij is bijzonder smal waardoor parkeren heel eenvoudig gaat. Waar toegestaan, kunnen zelfs drie Duo’s naast elkaar worden geparkeerd in een standaard parkeerplaats. De draaicirkel bedraagt slechts 6,80 meter. Of het de gezelligste keuze is om achter elkaar te zitten: nee dat niet. Je zit liever naast elkaar. Maar de filosofie van Mobilize is toch dat een gebruiker de meeste tijd alleen in het voertuig rijdt. Als het moet kan er iemand mee in de Duo.
Achterin zitten, wil je dat wel?
Achterin instappen vergt wat handelingen, maar is goed mogelijk. Houd wel rekening met de lengte van je passagier. In onze videoreview gaan we hier dieper op in. Als bestuurder zit je best goed in een Bento of Mobilize. De stoel zit namelijk vrij aardig, dankzij lekker zachte (afwasbare) kussens. De rugleuning verstellen kan niet. Het betreft een gefixeerde stoel. Ook het zicht naar buiten is goed voor elkaar. Dankzij grote glasoppervlakken in de deuren kun je ook goed links en rechts naast het voertuigen kijken en weet je perfect waar een stoeprand begint. De A-stijlen zijn wel vrij fors. Je moet er soms dus even omheen kijken.
Tuinslang
De twee achter elkaar geplaatste stoelen zijn bekleed met TEP-stof die eenvoudig kan worden schoongemaakt met een spons of zelfs een tuinslang. Er is een afvoerplug onder de pedalen aangebracht, zodat het water gemakkelijk kan weglopen.
Interieur Mobilize Duo
Het interieur heeft een opvallende eigenschap: het dashboard is geïnspireerd op de vorm van een ‘boombox’: een mobiel audiosysteem dat geassocieerd wordt met de stedelijke muziek uit de jaren tachtig, zoals hiphop. Het dashboard is voorzien van stickers die passen bij het exterieur van het voertuig. De bedieningselementen zijn heel eenvoudig gehouden. De scherm- en connectiviteitsfuncties worden verzorgd door de smartphone van de bestuurder, die via Bluetooth of een USB-C-aansluiting is verbonden. Een transducer die tussen de ‘boombox’ en de voorruit is geïnstalleerd, verandert het passagierscompartiment in één luidspreker, waardoor het effect van surround geluid wordt geleverd zonder dat er meerdere speakers nodig zijn. Airco is in alle gevallen optioneel verkrijgbaar, maar voorruitverwarming en stoelverwarming zijn dan weer standaard op de Neo en Evo, maar optioneel op de Pro-versies (zakelijke markt). De handrem zit rechts naast de voetenruimte.
Zes digitale sleutels
De Duo en Bento zijn ook volledig connected. Ze zijn beide verbonden met de MyDuo-app waarmee tot zes digitale sleutels kunnen worden gegenereerd. De app biedt ook toegang tot de volgende functies: real time data, geolocation, remote commands en battery charge inhibition. In dat laatste geval kan je de oplaadfunctie onklaar maken als het voertuig onjuist gebruikt wordt. Mobilize heeft over het ‘connected’ gedeelte in ieder geval goed nagedacht, vooral met het oog op de zakelijke markt.
Met airbag!
De Duo is de enige in zijn segment met een airbag voor de bestuurder, verwerkt in het stuur dat we kennen van de Captur en Clio. De veiligheidsgordels zijn aan de voorkant voorzien van een krachtbegrenzer. Daarnaast is ook Fireman Access aanwezig. Dit is een exclusief systeem van Renault Group dat te vinden is op alle elektrische voertuigen van het concern. Dit systeem bespaart brandweerlieden kostbare tijd bij een ongeval.
Lamborghini-style deuren
Een geweldige eigenschap van de modellen van Mobilize is de aanwezigheid van vleugeldeuren. Je leest het goed! Vleugeldeuren! Ze openen met een druk op de knop en zijn lekker licht. Eenmaal open, profiteer je van een riante instap. Let wel op een uitstekende hoek van de deur. Daar kan je je hoofd lelijk aan stoten. Je kan links of rechts in- of uitstappen. Links dien je dan wel ‘over’ de gordel heen te stappen. De vleugeldeuren hebben als voordeel dat je altijd uit of in kan stappen, want ze nemen nauwelijks ruimte in beslag. Een gave en toch ook praktische vondst dus. De Duo heeft overigens een lengte van 2,43 meter en een breedte van 1,30 meter. De Bento is 2,54 meter lang. Wist je dat Bento een Japans woord is? Het betekent ‘lunchbox’. Je weet wel, zo’n lunchbox met in elk vakje wat lekkers.
Aandrijflijn Mobilize Duo en Bento
De Duo wordt net als de Bento aangedreven door een 48V elektromotor die afkomstig is uit de mild hybrid-aandrijflijn van de Renault Austral. In de 45-versie is die goed voor 6 kW (8 pk) en in de 80-versie is dat 12 kW (16 pk). De Bento is er alleen met 16 pk. De NMC-batterij – geproduceerd in Frankrijk – heeft een bruikbare capaciteit van 10,3 kWh, dat komt overeen met een enkele module in het batterijpakket van de Renault 5 E-Tech electric.
Actieradius
De 10,3 kWh batterij is goed voor een rijbereik tot 161 kilometer volgens de WMTC-norm voor homologatie van quadricycles (149 km voor de Bento). Dat is best een indrukwekkende range, helemaal in dit voertuigsegment. Mobilize belooft dat de meeste gebruikers zelfs in de koude wintermaanden een rijbereik van ruim 100 kilometer kunnen halen. Daarnaast recupereert de Duo energie wanneer het pedaal wordt losgelaten, wat het energieverbruik beperkt. Daarover gesproken: het energieverbruik op papier komt uit op 88 Wh per kilometer. Je krijgt 8 jaar of 80.000 km garantie op de batterij. Dat is netjes.
Opladen, ook belangrijk
Voor het opladen hebben de Duo en Bento aan de voorzijde een standaardstekker voor huishoudelijke aansluitingen. Een Type 2-laadkabel die geschikt is voor publieke en private laadpunten is optioneel. De prijs is nog niet bekend. De Duo laadt in een uur circa 25 kilometer aan rijbereik via een huishoudelijke stopcontact. Opladen van 20-80%, oftewel ongeveer 120 kilometer, duurt 3 uur en 50 minuten via een huishoudelijk stopcontact en 3 uur en 25 minuten via een Type 2-stekker.
Conclusie review Mobilize Duo
Tijdens de introductie van de Mobilize Duo en Bento streken we neer in Rome, misschien wel de drukste stad ter wereld. Het verkeer is een grote chaos. Maar in een voertuig als de Duo heb je weinig zorgen. Je bent extreem wendbaar en vlot weg bij het verkeerslicht. Want geloof het of niet, maar 16 pk is pittig voor de Duo 80. Je zit zo op 50 km/u. Hoe hoger de snelheid, hoe meer de elektromotor van zich laat horen. Maar het is van acceptabel niveau.
Vooral de Mobilize Duo 80 Evo kan wat ons betreft perfect een normale auto vervangen. Met een topsnelheid van 80 km/u en een actieradius tot 160 kilometer heb je echt niet meer nodig. Het is een ideaal voertuig voor eventueel woon- werkverkeer of als tweede voertuig in het gezin. Het stuurgedrag is goed en ook de demping is dik voor elkaar, helemaal ten opzichte van andere modellen in dit segment. Rijden in een Duo is vooral erg leuk. Dankzij de vleugeldeuren maak je overal een verpletterende indruk. Wij zijn fan. Nu hopen op een goede prijs, zowel voor de 45- als 80-versie.
Marktintroductie Mobilize Duo
De Duo en Bento zijn in Nederland vanaf begin 2025 te koop via geselecteerde dealers binnen het Renault-netwerk. Er komen ongeveer dertig verkooppunten bij dealers. In zo’n dealer vind je dan speciale Mobilize corners. Mobilize benadrukt dat een goed dekkend dealernetwerk belangrijk is vooral particulieren maar ook zakelijk rijders over de streep te trekken om voor een Duo of Bento te kiezen. Want verkoop en aftersales zijn dan uitstekend geregeld.
Voordelen
- Lekker vlot
- Heel wendbaar
- Vleugeldeuren!
- Fijne zitpositie
- Veilig gevoel
- Gemakkelijk opladen
Nadelen
- Reflectie van dashboard in voorruit
- A-stijlen vrij dik
- Achterin zitten kan, maar niet voor langere afstanden