Review – Mercedes-Benz CLE 200 (2024), de aandachtspunten op een rij
Meer dan alleen een beauty?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Vaarwel C-Klasse Coupé en Cabriolet. Vaarwel E-Klasse Coupé en Cabriolet. Welkom CLE. Mercedes-Benz trapt af met de CLE Coupé. Een CLE Cabriolet volgt later in 2024. Maar wat zijn nu precies de aandachtspunten van een Mercedes-Benz CLE Coupé?
Mercedes-Benz CLE Coupé
Laten we het eerst maar eens hebben over de prijs, want een Mercedes-Benz CLE is niet heel goedkoop. Prijzen voor de CLE 180 starten bij een kleine 64.000 euro. Wil je de CLE 200, dan ben je dik 72.000 euro kwijt. Je kan deze CLE 200 ook krijgen met 4Matic vierwielaandrijving. Dan praat je over 76.000 euro. Kan het nog duurder? Zeker! De topversie – de CLE 53 4Matic+ Coupé kost 134.000 euro. Maar dan heb je wel 330 kW (449 pk) + 17 kW (23 pk) EQ Boost. Alle motoren zijn mild hybrids met een geïntegreerde startdynamo en een 48V-boordnet. Er is keuze uit viercilinders en – als topmotor – een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor.
Design CLE Coupé
Een lange wielbasis, een ver naar voren geplaatste en sterk hellende A-stijl, een korte overhang voor, een iets langere overhang achter, een geprononceerde schouderpartij en grote velgen, de nieuwe CLE Coupé mag er absoluut zijn. Het is een schoonheid, helemaal in de kleur die je hier op de foto’s en video ziet in dit artikel. De auto is aanzienlijk groter dan een C-Klasse Coupé en tegelijkertijd 2 mm lager en 15 mm langer dan een E-Klasse Coupé.
Ook opvallend ruim!
De CLE is ook verrassend ruim. Met een lengte van 4.850 mm, een breedte van 1.860 mm en een hoogte van 1.428 mm is het nieuwe tweedeurs model de grootste coupé in het middenklassesegment. Dankzij de 25 mm langere wielbasis biedt de CLE Coupé beduidend meer ruimte dan de C-Klasse Coupé. Daar profiteren met name de achterpassagiers van. Op de achterbank praten we over een winst van 10 mm meer hoofdruimte, 19 mm meer schouder- en elleboogruimte en 72 mm meer knieruimte. Je kan er oprecht goed zitten, maar liever niet te lang. Je mag de achterbank vooral beschouwen als extra opbergruimte. De bagageruimte biedt verder 60 liter meer inhoud. Er passen met gemak drie golftassen in.
Tien aandachtspunten Mercedes-Benz CLE
Wie interesse heeft in het kopen van een Mercedes-Benz CLE moet natuurlijk ook een aantal zaken weten die je alleen in de praktijk kan ervaren. We zetten tien aandachtspunten op een rij.
- Tijdens het instappen wordt de gordel aangereikt, is dat even lief van Mercedes-Benz.
- De nieuwe CLE rijdt bijzonder lichtvoetig.
- Het motorgeluid kan extra worden versterkt via de speakers, mocht je dat leuk vinden.
- De CLE 200 is niet overdreven snel, wel aangenaam vlot.
- Een verbruik van 6,5 l/100 km is prima haalbaar in de praktijk. Dat resulteert in een actieradius van dik 800 kilometer op volle tank, als je rustig aan doet.
- De auto biedt lekker veel stuurgevoel
- De CLE heeft een fijne, opvallend lage zitpositie, zodat je goed met je bibs aanvoelt wat de auto doet.
- Het zicht rondom is voor dit type auto goed te noemen. Let wel op de wielen. Dankzij de lage bandwang zijn de velgen gevoelig voor stoeprandschades
- Bij het openen van de elektrisch bedienbare kofferklep moet je de klep zelf verder doorduwen. Hij opent voor de helft. Iets om rekening mee te houden.
- Het materiaalgebruik in het interieur is van hoog niveau, alleen de haptische toetsen op het stuurwiel werken niet prettig. Bovendien reflecteert het hoogglans zwart op het stuurwiel in de zon en is het gevoelig voor vette vingers en krassen.
WAT EEN BEAUTY! – Mercedes-Benz CLE 200 – REVIEW – AutoRAI TV
Blikvangers in het interieur
Het interieur van de Mercedes-Benz CLE is in sommige opzichten een juweel. Kijk onder meer naar het vrijstaande, volledig digitale 12,3-inch combi-instrument, het op de bestuurder gerichte 11,9-inch centrale display en de dynamische sfeerverlichting met 64 kleuren. Vooral ‘by night’ oogt het interieur heel sfeervol. De sfeerverlichting kan desgewenst vanaf de middenconsole doorlopen tot onder de buitenste luchtuitstroomopeningen. In elk van de portieren loopt een lichtstrook langs de contouren van de armleuning en de bovenkant van de portieren naar achteren toe.
Fijne stoelen
Een andere highlight zijn de exclusief voor de CLE ontwikkelde voorstoelen. In combinatie met het optionele Burmester 3D-surround sound system beschikken ze elk over twee luidsprekers ter hoogte van de hoofdsteunen. Dankzij Dolby Atmos en Spatial Audio komt muziek dan echt tot leven.
Dynamic Body Control
Het optionele Dynamic Body Control met continu verstelbare demping op de voor- en achteras in combinatie met achterasbesturing is het overwegen waard. De stuurhoek is maximaal 2,5°. Dit verkleint de draaicirkel met 50 cm. Ondanks zijn grotere afmetingen heeft de CLE Coupé met achterwielaandrijving een kleinere draaicirkel dan de C-Klasse Coupé (10,7 in plaats van 11,2 meter).
Specificaties Mercedes-Benz CLE 200 Coupé
- Motor: 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met mild hybride ondersteuning (48V)
- Vermogen: 150 kW (204 pk)
- Koppel: 320 Nm
- EQ Boost: 17 kW (23 pk) en 200 Nm
- 0-100 km/u: 7,4 seconden
- Topsnelheid: 240 km/u
- Transmissie: 9G Tronic automaat