De nieuwe Mercedes-AMG E 63
Kleinere motor voor krachtigste E-Klasse ooit
Volgens Mercedes-AMG kan het niet gek genoeg in het segment van de ‘performance saloon’. Dat blijkt wel uit de nieuwe E 63 S, die in maart 2017 naar Nederland komt en een vermogen van maar liefst 450 kW (612 pk) meekrijgt.
De sportieve topversie van de nieuwste generatie E-Klasse heeft een kleinere cilinderinhoud dan de vorige Mercedes-AMG E 63, maar is toch aanzienlijk krachtiger. De 5,5-liter V8 biturbo heeft plaatsgemaakt voor de nieuwe 4.0 V8 biturbo waarin AMG heel veel geld geïnvesteerd heeft. Deze supermoderne motor vinden we al in de AMG-versies van de Mercedes C-Klasse en de exotische AMG GT, maar dan met minder vermogen.
Lees ook: Mercedes-AMG GT gaat dakloos
[gallerij-1]
4.0 V8 biturbo
Het model komt er in twee versies. In de E 63 is de achtcilinder goed voor 420 kW (571 pk) vermogen en 750 Nm koppel. De E 63 S doet daar met 450 kW (612 pk) en 850 Nm een flinke schep bovenop. Daarmee accelereert deze supersedan in – hou je vast – 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De Mercedes-AMG E 63 S is zelfs nog een tiende sneller.
Beide versies hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u, geheel volgens de gentlemen’s agreement tussen Duitse autofabrikanten. Maar wie het optionele AMG Driver’s package bestelt, mag de 300 km/u aantikken (alleen op de Autobahn natuurlijk).
[video-1]
Debuut in november, te koop vanaf maart
In tegenstelling tot de vorige versie is de nieuwe Mercedes-AMG E 63 S standaard voorzien van vierwielaandrijving. Belangrijk uiteraard om al die brute paardenkrachten optimaal naar het wegdek te dirigeren. Ook standaard is de nieuwe AMG Speedshift negentrapsautomaat met een zogenoemde nattestartkoppeling.
Voor extra spielerei is de E 63 voorzien van een heuse Drift Mode, terwijl de V8-motor in Comfort-stand en tussen 1.000 en 3.250 tpm vier cilinders uitschakelt voor extra brandstofefficiency. De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een bedrag vanaf zo’n 150 mille.
Deze E 63 overigens niet de eerste AMG-versie van de nieuwe E-Klasse. Het merk lanceerde eerder al de Mercedes-AMG E 43 met 195 kW (401 pk) sterke zescilinder.
Lees ook: Rijtest – Mercedes-AMG SLC 43
[gallerij-2]
[parallex-1]