Autotest – Mercedes-AMG SLC 43
Roadster voor sportieve perfectionisten
Alle technologische innovatie van Mercedes-Benz lijkt samengebundeld in de AMG-versie van de Mercedes-Benz SLC. Verfijnde turbotechnologie, een 9-traps automaat en een AMG Ride Control-onderstel met adaptieve demping bijvoorbeeld. Of wat denk je van de NanoSlide-coating van de cilinderwanden: die levert minder wrijving op en dat scheelt weer in brandstofverbruik. Hoe het ook zij: een technische showcase op wielen met topprestaties, zo blijkt uit de test.
Indrukmaker
Met alles maakt de AMG SLC 43 indruk. Om te beginnen met het uiterlijk, zoals de met chromen stippen versierde grille, de grote, lichtmetalen 18-inch wielen en de grote bumpers. Aan de voorzijde is een zogenoemde frontsplitter en achter een diffuser gemonteerd, om de lucht strak langs de auto te geleiden en meer stabiliteit te krijgen bij hoge snelheid.
Indrukwekkend zijn ook de achter door de spaken zichtbare grote remschijven en -klauwen, die ook imponeren met remkracht. En tot slot is er die brutaal klinkende brul uit de uitlaten als je de motor start. Een metalige sound is het, volgens Mercedes-Benz zoals huistuner AMG die bedoeld heeft.
LEES OOK: Autotest – Audi TTS Roadster (2016)
Hard cabriodak
De SLC is het meest compacte open model van Mercedes-Benz. Een tweezitter met een front dat sterk lijkt op de modellen van de C-klasse. Het dak open je elektrisch met een schakelaar in de middenconsole. De panelen vouwen zich samen in de kofferbak onder een afdekplaat. Dat betekent wel bijna een halvering van de bagageruimte.
Dicht rijdend zorgt zo’n hard cabriodak wel voor een keurige demping van buitengeluiden. Het is dan eigenlijk een coupé, ook voor het oog. En zo’n hard dak is gewoonweg minder gevoelig voor verontreinigingen en daarmee wat praktischer voor alledaags gebruik.
Fel van karakter, als het moet
De AMG-versie is de krachtigste uitvoering van de roadster. Dat merk je direct bij het wegrijden. Het stoere uitlaatgeluid, de pittige reactie op het gas en het ongemeen hard doortrekken en supersnel schakelen als je het gaspedaal wat verder indrukt. Dat felle karakter komt helemaal uit de verf bij de rijmodi Sport en Sport+. In deze laatste positie staat ook de schokdemping in de hardste stand en reageren de motor en de transmissie nog spitser op het gas.
Keurig verbruik
In de positie Eco en Comfort is de AMG SLC 43 milder afgestemd en realiseer je met een rustige rijstijl een keurig verbruik van grofweg 8 liter/100 km. In die zin dat dat keurig is voor een auto met zoveel vermogen.
Van V8 naar V6
De voorganger, de SLK 55, had een V8 zonder turbo, nu past AMG een compactere 3,0-liter V6 met twee turbo’s toe, gekoppeld aan een automatische sporttransmissie met negen versnellingen. Minder inhoud, maar niet minder vermogen (270 kW/367 pk) en trekkracht (520 Nm). De nieuwe motor draait zeer verfijnd, geen spoortje nervositeit te bespeuren. Je merkt het aan het totaal ontbreken van trillingen en resonanties, zelfs niet bij stevig optrekken.
LEES OOK: Autotest – Mercedes-AMG C 63 S Coupé (2017)
Sperdifferentieel
Hier komt de perfectionistische kant van de AMG SLC 43 bovendrijven. Een heel fijne aandrijflijn, waarin een automatisch sperdifferentieel zorgt voor stabiliteit bij snelle acceleraties. Aandrijfkrachten worden naadloos verdeeld over beide achterwielen, zonder dat de achterkant begint te ‘schaatsen’. In 4,7 seconden bereik je onder ideale omstandigheden vanuit stilstand de 100 km/u. Waarbij de unieke uitlaatsound tot in iedere microvezel van je lijf doordringt.
Antizweet perforatie
Het sportstuur met afgeplatte onderkant is compact en ligt lekker in de hand door de nappalederen bekleding. Je zit laag in goed ondersteunende kuipstoelen, die zijn opgesierd met rode biezen. De lederen bekleding is optioneel. Perforaties bij de schouderdelen en in de zitting verminderen zweten. Het instrumentarium omvat de gebruikelijke ronde meters voor snelheid, toerental, brandstof en motortemperatuur.
Finishvlag-design
De wijzerplaten hebben echter een sportief finishvlag-design. Op de display daartussen is informatie weer te geven over verbruik, navigatie en bijvoorbeeld het gekozen radiostation. Op de middenconsole een groot scherm van het infotainmentsysteem met navigatie, in de testauto trouwens aangevuld met een subliem klinkende audio van Harman Kardon (meerprijs 877 euro).
“Alle technologische innovatie van Mercedes-Benz lijkt samengebundeld in de AMG-versie van de Mercedes-Benz SLC”
Premiummerk
Luxe heeft zijn prijs, ook prestaties en perfectie niet minder. Tel daarbij de grandeur van een premiummerk als Mercedes-Benz bij op en je verwacht dat je toch wel gauw dik een ton moet neertellen. Dan valt de vanafprijs van 75.995 euro eigenlijk nog mee, zeker als je ziet dat het vermogen hoger is dan dat van andere top roadsters, zoals een Porsche Boxster of een Audi TTS. Over uiterlijk valt niet te twisten, maar niemand zal ontkennen dat de AMG SLC 43 toch wel heel ruig oogt.
LEES OOK: Tien betaalbare cabrio’s die je nu kunt kopen