McLaren 750S is 30 procent gewijzigd ten opzichte van de 720S
Lichter, krachtiger, sneller
De lichtste en krachtigste in serie geproduceerde McLaren: maak kennis met de nieuwe 750S met V8-motor en achterwielaandrijving, verkrijgbaar als coupé of cabrio. Feitelijk een zwaar doorontwikkelde McLaren 720S, maar daardoor niet minder speciaal.
McLaren 750S
De nieuwe McLaren 750S is ontworpen en ontwikkeld na nauwgezette analyse van de befaamde McLaren 720S en combineert vooruitgang op het gebied van gewichtsbesparing, prestaties van de aandrijflijn, aerodynamica en dynamische kwaliteiten. Zo poogt McLaren de rijervaring naar een hoger niveau te tillen. Ongeveer 30 procent van de onderdelen van de 750S is nieuw of gewijzigd om deze verbeteringen te realiseren. Ongeveer 70 procent is dus nog McLaren 720S.
Prestaties V8-motor
De supercar beschikt over een twinturbo 4,0-liter V8-motor met een vermogen van 750 pk en liefst 800 Nm koppel, gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met herziene verhoudingen. De 0-100-tijd van de 750S komt uit op 2,8 seconden en de 0-200 km/u-sprint bedraagt 7,2 seconden (Spider 7,3 seconden).
Gewichtsreductie
De zelfdragende constructie van koolstofvezel vormt de basis van de 750S. Ten opzichte van de 720S is de 750S ongeveer 30 kilogram lichter. De auto heeft een drooggewicht van 1.277 kilogram. Die gewichtsreductie resulteert in een pk-gewichtsverhouding van 587 pk per 1.000 kilogram.
Verbeterd interieur
Andere kenmerken van de McLaren 750S zijn racestoelen met koolstofvezelbekleding en de lichtste wielen die ooit standaard zijn gemonteerd op een in serie geproduceerde McLaren. Dankzij slimme aanpassingen aan de carrosserie tilt McLaren ook de aerodynamische kwaliteiten van de auto naar een hoger plan. Het nieuwe interieur is nog meer op de bestuurder gericht en heeft ook nieuwe, eenvoudigere bedieningselementen. Apple CarPlay is standaard.
De McLaren 750S Coupé en 750S Spider zijn per direct te bestellen via de McLaren-dealers.
McLaren 750S: technische specificaties
Engine configuration | M840T engine, 4.0-litre twin-turbo V8, 3,994cc |
Drivetrain layout | Longitudinal mid-engined, RWD |
Power PS (bhp/kW) @ rpm | 750 (740/552) @ 7,500rpm |
Torque Nm (lb ft) @ rpm | 800 (590) @ 5,500rpm |
Transmission | 7 Speed SSG. Comfort, Sport and Track modes |
Steering | Electro-hydraulic; power-assisted |
Chassis – coupe | Carbon fibre Monocage II monocoque with aluminium front and rear crash structures |
Chassis – Spider | Carbon fibre Monocage II-S monocoque with aluminium front and rear crash structures |
Suspension | Independent adaptive dampers, dual aluminium wishbones, hydraulically linked PCC III system. Comfort, Sport and Track modes |
Brakes | Carbon Ceramic Discs (390mm front; 380mm rear) with aluminium brake calipers (6-piston front; 4-piston rear) |
Wheels (inches) | Front: 19 x 9J; Rear: 20 x 11J |
Tyres | Pirelli P-ZERO™ standard. Front: 245/35/R19 93Y (XL); Rear: 305/30/R20 103Y (XL) Pirelli P-ZERO™ Corsa and P-ZERO™ Trofeo R available as options. |
Length, mm (inches) | 4,569 (180) |
Wheelbase, mm (inches) | 2,670 (105) |
Height, mm (inches) | 1,196 (47) |
Width, with mirrors, mm (inches) | 2,161 (85) |
Width, mirrors folded, mm (inches) | 2,059 (81) |
Width, without mirrors, mm (inches) | 1,930 (76) |
Track (to contact patch centre), mm (inches) | Front: 1,680 (66); Rear: 1,629 (64) |
Lightest dry weight, kg (lbs) – coupe | 1,277 (2,815) |
Lightest dry weight, kg (lbs) – Spider | 1,326 (2,923) |
DIN weight [fluids + 90% fuel], kg (lbs) – coupe | 1,389 (3,062) |
DIN weight [fluids + 90% fuel], kg (lbs) – Spider | 1,438 (3,170) |
Fuel tank capacity, litres (UK/USA gallons) | 72 (15.8/19) |
Luggage capacity, litres – coupe | Front: 150 Rear: 210 |
Luggage capacity, litres – Spider | Front: 150 Rear: 58 |
Performance data
0-97km/h (0-60mph) – coupe and Spider | 2.7 seconds |
0-100km/h (0-62mph) – coupe and Spider | 2.8 seconds |
0-200km/h (0-124mph) – coupe | 7.2 seconds |
0-200km/h (0-124mph) – Spider | 7.3 seconds |
0-300km/h (0-186mph) – coupe | 19.8 seconds |
0-300km/h (0-186mph) – Spider | 20.4 seconds |
0-400m / ¼ mile – coupe | 10.1 seconds |
0-400m / ¼ mile – Spider | 10.3 seconds |
Maximum speed – coupe and Spider | 332 km/h (206 mph) |
200-0km/h (124mph-0) braking, metres (ft) – coupe and Spider | 113 (371) |
100-0km/h (62mph-0) braking, metres (ft) – coupe and Spider | 30.0 (98.0) |
Efficiency
CO2 emissions, g/km WLTP EU (combined) – coupe and Spider | 276 |
Fuel consumption, WTLP EU I/100km (UK MPG) | |
Combined – coupe and Spider | 12.2 (23.2) |
Fuel consumption, Federal/United States mpg | |
City – coupe and Spider | TBC |
Highway – coupe and Spider | TBC |
Combined – coupe and Spider | TBC |