Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 131 GT-M- Rijtest
Ha! Dat zullen we nog wel eens zien
Mazda zegt dat zijn nieuwe MX-5 weer net zo puur is als de eerste MX-5 uit 1989. Ha! Dat zullen we nog wel eens zien. Voor de rijtest wilden we daarom ook de mening van iemand die al járenlang in zo’n MX-5 rijdt. En laat deze persoon nou toevallig testredacteur bij Autorai.nl zijn.
Gelijkenis met MX-5 NA
Het toeval wil ook dat de MX-5 1.5 die wij voor een rijtest te logeren hadden en de MX-5 van onze collega precies hetzelfde vermogen hebben, namelijk 96 kW (131 pk). Knap van Mazda is dat de nieuwe MX-5 met dit vermogen (er is ook een versie met 118 kW/160 pk) 40 kilo líchter is dan de 990 kg van de MX-5 1.8i van onze testredacteur. Het maximumkoppel is bijna gelijk: 150 Nm bij 4.800 tpm versus 152 Nm bij 5.000 tpm.
Ruimte achter het stuur
De nieuwe Mazda MX-5 is met een lengte van 3,92 cm 3,5 cm korter dan het eerste model. De wielbasis zelfs 4,5 cm. Dat auto’s lichter worden is wel bekend, maar kleiner? Dat zie je niet vaak. Onze collega merkt het direct als hij in de nieuwe MX-5 plaatsneemt. “Bijzonder, in de mijne heb ik meer ruimte achter het stuur.” En zijn MX-5 kun je al met geen mogelijkheid een joekel van een auto noemen.
[gallerij-1]
Tamelijk krappe cockpit
Vanwege de tamelijk krappe cockpit zal niet iedereen even lekker in de MX-5 zitten. Ga eerst proefrijden dus, mocht je interesse hebben. Op de bestuurdersstoel is het overigens voor iemand van bijna 1,90 meter prima uit te houden, ook al is de zitting aan de korte kant. Op de stoel ernaast zit diezelfde persoon met opgetrokken knieën. Niet heel comfortabel als je uren achterelkaar rijdt, bijvoorbeeld naar de Zuid-Franse kust.
Middellandse Zee
En als je dan naar de Middellandse Zee wil toeren, houd er dan rekening mee dat de bagageruimte 30 liter is geslonken in vergelijking tot die van de eerste MX-5, de NA (130 liter versus een ook al niet riante 160 liter). Mazda levert wel een fraai carbon bagagerek voor op het kofferklepje. Hier mag bagage tot 10 kg op. Prettig is het afsluitbare opbergvak achter de middenconsole. Hier kun je best wat spulletjes in kwijt.
[parallex-1]
Rijden!
Mocht je nu denken: lekker belangrijk die bagageruimte, dan pak ik toch het vliegtuig naar Nice of Marseille. Nee. Dat wil je niet. Als er één auto is waarin je wilt rijden, dan is het de Mazda MX-5 wel. Het liefst dag en nacht. En het liefst binnendoor. Volgens onze collega is dat precies waarom deze vierde generatie zoveel op de eerste lijkt; het pure rijplezier dat hij biedt. Je wilt simpelweg nooit het stuur uit handen geven.
Een feest
Sturen, schakelen, koppelen, gasgeven; wat je ook doet, het is in de Mazda MX-5 een feest. Een bevriende (en vroeger meer gepassioneerde) autoliefhebber verwoordde het als volgt: “Ik merkte dat ik steeds minder om auto’s gaf, maar dit is hoe een auto bedoeld is, wat een geweldig leuke machine! En dat voor net geen 30 mille. Ongekend.”
[gallerij-2]
Weinig kwaad
We kunnen ons inderdaad nauwelijks voorstellen dat je meer plezier hebt met een Porsche 911 GT3 RS, om maar wat te noemen. Met de MX-5 kun je bovendien weinig kwaad doen. Je bent met 8,3 seconden van 0 naar 100 km/uur heus niet de snelste bij het verkeerslicht. De Porsche bijvoorbeeld doet daar 3,3 seconden over. Toegegeven: een rare vergelijking, maar het geeft wel aan dat het Japanse rijplezier voor iedere bestuurder onder handbereik ligt. Dat van de Porsche kan menig bestuurder wel eens duur komen te staan.
Mechanisch gevoel
Met het kleine pookje schakel je met mechanisch gevoel klikklak door de zes versnellingen. Geef gas en het Mazdaatje schiet enthousiast vooruit. Mét een verslavend sportieve sound uit de dubbele pijpjes achter. Draai aan het stuur en de geprononceerde neus reageert ogenblikkelijk. Het wagentje reageert zo rap dat kleine stuurcorrecties op de snelweg niet te vermijden zijn.
[parallex-2]
Stoffen dak
Het stoffen dak met glazen achterruitje klap je vanuit de bestuurdersstoel met één handbeweging open. En ook al ben je met de 1.5 bij het verkeerslicht niet iedereen de baas, op bochtige weggetjes ben je dat beslist wel. Alsof je op rails rijdt. Ook fijn: hij ligt niet zo laag dat drempels een belemmering zijn. En geen parkeerplekje is te klein. Dat de MX-5 de meest verkochte roadster ter wereld blijft, staat wat ons betreft buiten kijf.
Multimediasysteem
Doet de MX-5 dan niks verkeerd? Eigenlijk niet. We vestigden al onze hoop op de bekerhouders. Die bevinden zich achter de middenconsole en zitten in de weg zodra je de centrale knop van het intuïtieve multimediasysteem wil bedienen. Maar de bekerhouders zijn te verwijderen. Tja, dan blijft er bar weinig te mopperen over. Wellicht dat niet iedereen het spartaanse karakter kan waarderen.
[gallerij-3]
Rijplezier belangrijker dan vermogen en uitrusting
Ten slotte: is onze collega overtuigd? “Jazeker, hij stuurt en schakelt net zo puur als de mijne. Maar neem wel de 131 pk-versie in de S-uitvoering. Die staat het dichtst bij het origineel. Bij een MX-5 is het rijplezier belangrijker dan vermogen en uitrusting. Bovendien is ie het goedkoopst (vanaf 29.790 euro). En een MX-5 behoort bereikbaar te zijn. Laat hem bijvoorbeeld wrappen in felrood of het smurfenblauw van de originele MX-5; de kleuren die Mazda nu aanbiedt, zijn niet heel spannend.”