Lotus Evora GT410 Sport heeft een aantal prijzige opties
Lotus Evora Sport 410 mag met pensioen
De Lotus Evora Sport 410 is een van de populairste Evora-modellen ooit. Toch stuurt Lotus het succesnummer met pensioen. Maar voor het zover is, presenteert het een opvolger: de Evora GT410 Sport. Een serieuze sportauto met prijzige opties, zo blijkt na inspectie van de prijslijst.
Meer downforce
Hoewel de nieuwe Lotus Evora GT410 Sport in eerste instantie als twee druppels water lijkt op de Evora Sport 410, zijn er toch de nodige verschillen. Zo heeft de GT410-versie een gewijzigd koetswerk, met als resultaat 50 procent meer downforce (nu 96 kilogram bij 300 km/u) dan de Evora Sport 410.
Handbak of automaat
Als vanouds zorgt een 3,5-liter V6 met supercharger voor de aandrijving. Ook in de GT410 Sport levert die 305 kW (416 pk) vermogen en 420 Nm koppel. De versie met handgeschakelde zesbak sprint in 4,2 seconden naar 100 km/u (automaat: 4,1 seconden). De topsnelheid bedraagt 305 km/u voor de uitvoering met handbak en 275 km/u voor de versie met automaat. LEES OOK: Autotest – Lotus Evora Sport 410 (2017)
Gewicht
Er zijn ook gewichtsverschillen. Het leeggewicht bedraagt 1.256 kilogram met optioneel titanium uitlaatsysteem (-10 kg) en verstelbare aluminium Öhlins TTX-dempers (-13 kg). Ten opzichte van de normale Evora 400 is de GT410 Sport 98 kilogram lichter. Het gewichtsverschil met de Evora Sport 410 bedraagt 28 kilogram.
Basisprincipes
Jean-Marc Gales, CEO van Lotus, zegt: “We beginnen 2018 in stijl. Want de Evora GT410 Sport is slechts een begin van een indrukwekkend sterk jaar van Lotus. De basisprincipes van Lotus en van oprichter Colin Chapman blijven van het grootste belang. Ondertussen werken we aan nieuwe generatie voertuigen en bouwen we onze beste sportauto’s ooit.” LEES OOK: Lotus Evora GT430 met chassisnummer 1 naar Nederland!
Bestellen
De orderboeken van de Lotus Evora GT410 Sport zijn geopend in Europa en Azië. In de zomer van 2018 is de nieuwste Lotus-telg ook leverbaar in de Verenigde Staten en China. De verkoop in Nederland verloopt via Van der Kooi Sportscars in Houten.
Prijzige opties
De prijs in Duitsland begint bij 110.900 euro. Reken in Nederland op minimaal 150.000 euro. Die prijs loopt overigens eenvoudig op. Het eerder benoemde titanium uitlaatsysteem kost bijvoorbeeld 7.300 euro. Dezelfde prijs rekent Lotus voor de aluminium Öhlins TTX-dempers.
Sparco-sportstoelen
De Exclusive Paint Custom-kleuroptie kost 7.100 euro en voor airco vraagt Lotus 2.000 euro. Het Premium-infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en geïntegreerde navigatie, een parkeercamera en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto kost 2.600 euro. What’s more? Lichtgewicht aluminium GT430-wielen? Die kosten 2.600 euro. Sparco-sportstoelen afgewerkt met zwart alcantara en contrasterende stiksels in geel of rood kosten 4.600 euro. Heb je meegeteld? Dat is bijna 34.000 euro aan opties.