Lexus ES 300h: Dit moet je weten
Ook leverbaar als Lexus ES F Sport
Lexus sluit in Europa het boek van de GS, maar opent direct een nieuwe met de ES. Lexus hoopt op een bestseller. De Lexus ES komt eind dit jaar naar Nederland als ES 300h en wordt ook leverbaar als F Sport. Prijzen volgen in juli.
Groter
Lexus bouwt de nieuwe ES op het Global Architecture – K-platform, afgekort GA-K. Ten opzichte van vorige generatie Lexus ES, die Lexus in de Verenigde Staten verkocht maar niet in Europa, is de nieuwe ES-generatie 65 mm langer, 5 mm lager en 45 mm breder. De wielbasis groeit met 50 mm. Lexus plaatst de wielen meer op de hoeken en past zowel vóór (+10 mm) als achter (+37 mm) een grotere spoorbreedte toe.
Verschillen tussen normale ES en ES F Sport
De normale Lexus ES heeft een ‘spindle’-grille met verticale spijlen die vanuit het midden ‘uitwaaieren’. De F Sport-versie heeft een grille met zwart gaas dat overeenkomt met dat in de openingen op de hoeken van de voorzijde van ES. De F Sport heeft ook een achterspoiler, speciale badges en een donker achterpaneel. Er zijn drie wieldesigns (17 en 18 inch) beschikbaar voor de standaard ES, terwijl de F Sport 19-inchwielen heeft. Kleuren zijn er twaalf, waaronder Ice Ecru en Sunlight Green. De tinten Heat Blue en F White zijn alleen op de ES F Sport leverbaar.
Standaard en optioneel
Het interieur oogt typisch Lexus. De ES heeft een head-updisplay en is optioneel leverbaar met een navigatiesysteem met 12,3-inch multimediadisplay en Remote Touch-bediening, en een Mark Levinson PurePlay-audiosysteem met 17 speakers. Het Lexus Safety System+ is standaard en bestaat uit onder meer Pre-Collision System (PCS) en Adaptive High-beam system (AHS). Die laatste voorkomt dat tegenliggers worden verblind tijdens het rijden met grootlicht.
Japanse zwaardenmakers
De Lexus ES F Sport heeft een metaalachtige interieurbekleding geïnspireerd op het werk van traditionele Japanse zwaardenmakers. Deze Hadori-bekleding heeft golfpatronen die een driedimensionale indruk maken, die varieert afhankelijk van de invalshoek. Lexus pas ook materialen als bamboe en Shimamoku-hout toe in het interieur. Sterk staaltje vakmanschap, aldus Lexus.
Rijmodi
Optioneel levert Lexus Adaptive Variable Suspension. Het Drive Mode Select-systeem heeft diverse rijmodi zoals Normal en Comfort. Alleen de Lexus ES F Sport heeft een Sport+-modus die zorgt de motor, transmissie en wielophanging sportiever maakt en het motorgeluid versterkt.
Alleen als hybride
Lexus levert de ES in Nederland alleen als ES 300h. Die heeft een nieuwe hybride aandrijflijn, bestaande uit een 2,5-liter Atkinson viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk (160 kW) met een gecombineerd verbruik van 4,7 l/100 km. Lexus plaatst de nikkel-metaalhydridebatterij onder de achterbank. Er gaat dus geen bagageruimte verloren.