Laadpalen schieten uit de grond, maar met een scheve verdeling
Ongelijke verdeling van laadpalen blijft een uitdaging
De kans dat je met een EV een lege accu hebt zonder een laadpaal in de buurt is steeds kleiner in de Randstad. In het noorden en zuidoosten van Nederland is de situatie minder rooskleurig.
Randstad
Nederland is goed op weg naar een dekkend laadnetwerk. Ongeveer 85 procent van de woonwijken heeft inmiddels een laadpaal binnen loopafstand, maar er zijn nog wat gaten te vullen. Nu.nl is in de cijfers gedoken van het CBS en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur en wat blijkt: vooral in steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is de laadpaaldichtheid indrukwekkend: meer dan één laadpaal per 100 inwoners.
Friesland
Buiten de Randstad moet je soms lang zoeken naar een openbare laadpaal. De minste laadpalen vind je in de gemeente Dantumadiel in Friesland. Daar moeten 19.000 inwoners samen 17 laadpalen delen. Volgens de wethouder van deze gemeente is er weinig reden tot zorg: de meeste inwoners hebben een eigen oprit en kunnen via een eigen laadpaal hun EV van stroom voorzien.
De Efteling
De Zeeuwse gemeente Sluis scoort opvallend goed, met bijna 600 laadpalen voor iets meer dan 23.000 inwoners. Ook Loon op Zand, bekend van de Efteling, doet het verrassend goed met meer dan 500 laadpalen voor 24.000 inwoners. Deze plekken danken hun hoge aantal laadpunten vooral aan toerisme: veel van de laadpalen staan bij hotels, vakantieparken en pretparken. Handig voor bezoekers die tijdens een dagje uit hun auto willen opladen. Inmiddels staan er in heel Nederland zo’n 160.000 (semi)openbare laadpalen. Per dag kwamen er vorig jaar zo’n 60 bij.
Lees ook: Na EV-subsidie jagen Nederlanders nu op gratis laadpaal